Samochody ciężarowe. MAN L2000 Evolution 6.9 TD (2000-2005)
Najmocniejszy z małych MAN-ów to pojazd popularny i trwały. Jego główną wadą są ciasne i niezbyt dobrze wykonane szoferki. Sześciocylindrowy silnik w MAN L2000 E miał właściwie tylko jedną wersję mocy - 220 KM. Taka moc w zupełności wystarcza i jest wyższa od większości konkurentów. Czasem na specjalne zamówienie montowano także w tym modelu ten sam motor o mocy 280 KM, z większego M2000. Nie ma jednak co liczyć na niskie zużycie paliwa, które nie spada poniżej 20 litrów ON na 100 km. Silnik jest za to wytrzymały, słabym jego punktem jest jedynie turbosprężarka.
L2000 Evolution (w skrócie określane literą "E") w stosunku do poprzednika L2000 niewiele się różni. W wersjach drogowych z napędem 4x2 ma zmienioną stylizację przedniej części pojazdu; nie miały jej tylko odmiany uterenowione 4x4. W kabinie zmieniono kierownicę, pojawiły się także nowe skrzynie biegów, w większości ZF-a. Opisywana wersja z największym silnikiem występuje w przedziale DMC 12-18 ton, zazwyczaj jako podwozie pod zabudowę o rozstawie osi od 3.200 do 6.300 mm.
L2000 E może mieć jedną z czterech kabin. Najczęściej spotykane są najmniejsze dzienne szoferki. Generalnie kierowcy narzekają na ciasnotę kabin i ich słabe wykonanie. Deska rozdzielcza, którą przejęto z poprzednika, wygląda już staromodnie, ale jest przejrzysta. Dostęp do pojazdu jest łatwy, bowiem kabinę zabudowano nisko, jednak plastikowy stopień wejściowy pęka. Mechaniczne zawieszenie szoferki jest wytrzymałe, nie zapewnia jednak komfortu resorowania.
Sześciocylindrowy silnik w L2000 E miał właściwie tylko jedną wersję mocy - 220 KM. Taka moc w zupełności wystarcza i jest wyższa od większości konkurentów. Czasem na specjalne zamówienie montowano także w tym modelu ten sam motor o mocy 280 KM, z większego M2000. Nie ma jednak co liczyć na niskie zużycie paliwa, które nie spada poniżej 20 litrów ON na 100 km. Silnik jest za to wytrzymały, słabym jego punktem jest jedynie turbosprężarka.
Większość L2000 E ma sześciobiegową manualną skrzynię biegów ZF-a o przeciętnej trwałości. Nie polecamy rzadko spotykanej wersji ze skrzynią Eaton, która ma mniejszą wytrzymałość. Przednie zawieszenie dobrze znosi spore przebiegi. Z tyłu stosowano mechanikę bądź też pneumatykę. Ta ostatnia może mieć problemy z samopoziomowaniem i rzadziej ze sterowaniem. Atutem małego MAN-a jest także dostępność tanich części zamiennych.
Opisywany MAN jest u nas popularny. W ogłoszeniach w naszym tygodniku ceny L2000 E zaczynają się od około 43 tys. zł netto za pojazd z 2000 roku i kończą na 123 tys. zł za ciężarówkę z ostatniego roku produkcji.
Ekspert - Krzysztof Wróbel z serwisu samochodów ciężarowych Max TIR w Lublinie:
Dopuszczalna masa całkowita |
11.999 kg |
11.999 kg |
Ładowność |
8.500 kg |
7.825 kg |
Rozstaw osi |
4.900 mm |
4.815 mm |
Poj. silnika / cylindry |
6,9 l / R6 |
5,9 l / R6 |
Moc maksymalna |
220 KM |
209 KM |
przy obr./min |
2.400 |
2.700 |
Maks. moment obrotowy |
825 Nm |
680 Nm |
przy obr./min |
1.400 |
1.200-2.100 |
Skrzynia biegów |
ręczna 6 + 1 |
ręczna 6 + 1 |
Przykładowe rozmiary kontenera |
długość |
6.100 mm |
6.100 mm |
szerokość |
2.470 mm |
2.440 mm |
wysokość |
2.400 mm |
2.300 mm |
Chłodnica |
2.800 zł |
1.209 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
4.350 zł |
3.100 zł |
Reflektor |
887 zł |
906 zł |
Klocki hamulcowe |
868 zł |
454 zł |
Filtr oleju |
44 zł |
79 zł |
Filtr powietrza |
29 zł |
272 zł |
Reflektor |
450 zł |
400 zł |
Zderzak przedni |
900 zł |
800 zł |
Chłodnica |
1.600 zł |
1.750 zł |
Czołowa szyba |
1.250 zł |
1.000 zł |
2001 |
210 - 70 tys. zł |
267 - 63 tys. zł |
2002 |
490 - 87 tys. zł |
250 - 85 tys. zł |
2003 |
360 - 92 tys. zł |
400 - 90 tys. zł |
2004 |
480 - 109 tys. zł |
190 - 105 tys. zł |
2005 |
500 - 146 tys. zł |
390 - 135 tys. zł |