Pojazdy użytkowe. Mercedes Sprinter 310/312 2.9 TD podwozie (1995-2000)
Zaletami Mercedesa Sprintera 310/312 jest niskie spalanie, wysoka tolerancja na kiepski ON, mocna rama i trwałe tylne zawieszenie. Minusy Mercedesa to z kolei: korozja nadwozia, awarie turbosprężarek oraz defekty uszczelek pod głowicą silnika w egzemplarzach z początku produkcji. Na podwoziach przywożonych do nas ostatnio z Zachodu Sprinterów z turbodieslem 2.9 najczęściej spotkać można ciężkie, niefabryczne zabudowy skrzyniowe, pomocy drogowej i kontenerowe.
Powód: wóz ma mocne tylne zawieszenie, wytrzymałą konstrukcję ramy i motor wystarczająco silny do jazdy ze sporym obciążeniem.
Najpopularniejsze u nas Sprintery z motorem 2.9 i ramą pod zabudowę (modele 310/312) mają DMC 3.500 kg (są też cięższe wersje 412 o DMC 4.600 kg) i ładowność od 1.280 do 1.550 kg. Dostępne są trzy rozstawy osi: 3.000, 3.550 i 4025 mm. Moc w zależności od wersji to 102 (model 310) lub 122 KM (model 312). Najczęściej spotykane są z pojedynczą, trzymiejscową (rzadziej podwójną, sześciomiejscową) kabiną.
Wadą konstrukcyjną pięciocylindrowych turbodiesli z lat 1995-1996 są pojawiające się po 500-600 tys. km wycieki płynu chłodzącego spod uszczelki głowicy, często zdarzają się też przepalenia uszczelki głowicy na pierwszym cylindrze przy kanale ciśnieniowym oleju. W autach z późniejszego okresu produkcji problemy te wyeliminowano. Trafiają się dziewięcio-, dziesięciolatki, które bez remontu pokonały blisko milion km. Zawodzi osprzęt. Po 300-400 tys. km padają turbosprężarki, tyle samo wytrzymują skrzynie biegów (najczęściej sypią się w nich synchronizatory) i sprzęgła.
Niezależnie od wersji mocy silniki są ekonomiczne, wykazują przy tym sporą tolerancję na paliwo niskiej jakości. - Mój Sprinter z pełnym obciążeniem kontenera średnio mieści się w 10-11 l ropy na setkę. Tankuję na przypadkowych stacjach, a problemów z układem paliwowym nie było - mówi Wiesław Geziuk, hurtownik z Lublina.
Trwałe jest zawieszenie. Minusem jest korozja nadwozia. Odporna zaś na korozję i przeciążenia jest rama. Problemów nie sprawia też układ hamulcowy.
W ostatnim czasie na giełdach i komisowych placach pojawia się sporo Sprinterów przywiezionych z Wysp Brytyjskich. Wiele z nich niefachowo przystosowano u nas do ruchu prawostronnego. W "anglikach" często szwankuje zmodyfikowana instalacja elektryczna.
Wśród ofert sprzedaży używanych Sprinterów w części ogłoszeniowej ostatnich wydań "AMT" przeważają egzemplarze z lat 1996-1999 w cenach 28-34 tys. zł netto, z przebiegami 250-400 tys. km, nieeksploatowane dotychczas w kraju.
Plusy
Niskie spalanie. Wysoka tolerancja na kiepski ON. Mocna rama. Trwałe tylne zawieszenie.
Minusy
Korozja nadwozia. Awarie turbosprężarek. Defekty uszczelek pod głowicą silnika w egzemplarzach z początku produkcji.
ekspert: Mirosław Golian z serwisu Max TIR w Lublinie:
- Nie jest awaryjny. Jego użytkowanie ogranicza się do przeglądów i wymiany materiałów eksploatacyjnych, których jednak dokonuje się dość często. Np. w turbodieslu 2.9 olej i filtry radzę zmieniać nawet co 10 tys. km. W egzemplarzach z początku produkcji częściej kontrolować trzeba też stan simmeringów na wale napędowym, których uszkodzenia prowadzą do wycieku oleju.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.500 kg |
3.500 kg |
Ładowność |
1.280 kg |
1.340 kg |
Długość |
5.585 mm |
5.700 mm |
Szerokość |
1.983 mm |
2.050 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
2.550 mm |
2.750 mm |
Pojemność silnika |
2.874 ccm |
2.461 ccm |
Moc maksymalna |
102 KM |
109 KM |
przy obr./min |
3.800 |
3.500 |
Maksymalny mom. obr. |
280 Nm |
280 Nm |
przy obr./min |
2.000 |
1.900-2.500 |
Prędkość maksymalna |
154 km/h |
162 km/h |
Chłodnica |
1.427 zł |
1.098 zł |
Sprzęgło |
1.169 zł |
1.143 zł |
Amortyzator przedni |
545 zł |
533 zł |
Reflektor |
750 zł |
682 zł |
Filtr oleju |
29 zł |
27 zł |
Filtr powietrza |
62 zł |
46 zł |
Reflektor |
200 zł |
260 zł |
Zderzak (przód) |
350 zł |
350 zł |
Lampa tylna |
100 zł |
100 zł |
Chłodnica |
500 zł |
550 zł |
|
przebieg tys. km - cena brutto |
przebieg tys. km - cena brutto |
1995 |
445 - 21,0 tys. zł |
- |
1996 |
420 - 24,0 tys. zł |
381 - 22,0 tys. zł |
1997 |
402 - 27,0 tys. zł |
367 - 25,0 tys. zł |
1997 |
395 - 29,9 tys. zł |
348 - 27,9 tys. zł |
1998 |
384 - 33,8 tys. zł |
322 - 32,0 tys. zł |
1998 |
367 - 35,0 tys. zł |
298 - 34,5 tys. zł |
1999 |
252 - 38,5 tys. zł |
257 - 36,7 tys. zł |
2000 |
221 - 42,0 tys. zł |
240 - 40,5 tys. zł |