Ciągniki siodłowe. Mercedes Actros z lat 2003-2006
Mercedes Actros z lat 2003-2006 jest bardziej niezawodny od poprzednika. W "dwójkach" wyeliminowano problemy z elektroniką układu wtryskowego znane z pierwszej generacji, dopracowano skrzynie biegów, poprawiono wykończenie szoferki. Użytkownicy wciąż psioczą jednak na fiksujące czujniki pokładowego komputera Telligent. Podsumowując nasze testy uznaliśmy, że do największych zalet Mercedesa Actrosa należą: duży wybór konfiguracji napędowych i wariantów mocy, niezawodne skrzynie biegów, solidne zawieszenie oraz dobre materiały wykończeniowe. Minusy to z kolei: wysokie spalanie, awarie czujników elektronicznych, wycieki oleju spod pokrywy głowicy, awaryjne zawieszenie szoferki oraz błędy komputera.
Ciągnik siodłowy dostępny jest w wariantach: dwu-, trzy- i czteroosiowym. Do wyboru są cztery typy kabin. Miejsce pracy kierowcy nie budzi zastrzeżeń. Co ważne, po 500-600 tys. km przebiegu plastiki nadal prezentują się estetycznie. Kabina ma czteropunktowe zawieszenie pneumatyczne zapewniające spory komfort. Niestety, w pojazdach eksploatowanych na krajowych i wschodnich trasach wymiany co pół roku wymagają tuleje i stabilizatory. Praktycznie żadnych problemów nie sprawia zawieszenie kół, układ kierowniczy oraz hamulce.
Do napędu służą dwa typy turbodiesli: V6 i V8. "Szóstki" mają pojemność 11,9 l (moc 320, 360, 408, 435 i 456 KM), "ósemki" 15,9 l (503, 537 i 578 KM). Motory są bardziej niezawodne od stosowanych w poprzedniku. Wyeliminowano problemy z elektroniką sterującą pracą układu wtryskowego, często skutkujące wytapianiem tłoków w cylindrach, które zdarzały się w pierwszej generacji, po ok. 700 tys. km. Uszczelnienia wymaga jednak pokrywa głowicy, spod której pojawiają się wycieki. Kolejne uszczelnienia konieczne są co 300-400 tys. km. Do naprawy głównej motor wytrzymuje ok. dwóch mln km. Minusem jest spore, niezależne od mocy silnika spalanie. "Solówka" bierze średnio 30 l ON na setkę, obciążony zestaw ok. 6-7 l więcej. Układ paliwowy "dwójki" jest bardziej wrażliwy na kiepską ropę.
Lepiej niż w pierwszej generacji sprawują się skrzynie biegów. W manualnych łatwiej włączać poszczególne biegi, a poza pierwszymi egzemplarzami, w których często padały cewki synchronizatorów, automatyczne nie sprawiają problemów (automaty w "jedynkach" błędnie wybierały przełożenia, rozłączały napęd). Bezawaryjne są sprzęgła. Do naprawy lepiej używać części oryginalnych, zamiennik wytrzymuje nie więcej niż pół roku.
Podobnie jak w "jedynkach" sporo skarg dotyczy komputera Telligent, który często podaje błędne informacje o usterkach.
Plusy
Duży wybór konfiguracji napędowych i wariantów mocy. Niezawodne skrzynie biegów. Solidne zawieszenie. Dobre materiały wykończeniowe.
Minusy
Wysokie spalanie. Awarie czujników elektronicznych. Wycieki oleju spod pokrywy głowicy. Awaryjne zawieszenie szoferki. Błędy komputera.
Ekspert: Krzysztof Wróbel z serwisu samochodów ciężarowych Max TIR w Lublinie:
- Po zimowej eksploatacji radzę skontrolować stan elektronicznych czujników komputera pokładowego. Te w zawieszeniu i układzie hamulcowym szybko korodują. Uszkodzone mogą błędnie informować np. o awarii ABS-u. Przestrzegam przed stosowaniem tanich, niesprawdzonych zamienników części, które mają niską trwałość.
|
Pojazd prezentowany |
Konkurent |
DMC zestawu tech./administracyjna |
40.000 / 40.000 kg |
40.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
7.035 kg |
7.300 kg |
Rozstaw osi |
3.600 mm |
3.800 mm |
Pojemność silnika/cylindry |
11,9 l / V6 |
10,3 l / R6 |
Moc maksymalna |
435 KM |
430 KM |
przy obr./min |
1.800 |
1.750-2.100 |
Maksymalny moment obrotowy |
2.100 Nm |
1.900 Nm |
przy obr./min |
1.080 |
1.250-1.700 |
Skrzynia biegów |
aut. PowerShift 12+1 |
automatyczna EuroTronic 12+1 |
Chłodnica |
3.080 zł |
2.940 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
3.120 zł |
2.750 zł |
Reflektor |
698 zł |
729 zł |
Klocki hamulcowe |
462 zł / oś |
477 zł / oś |
Filtr oleju |
179 zł |
218 zł |
Filtr powietrza |
210 zł |
260 zł |
Reflektor |
450 zł |
400 zł |
Zderzak przedni |
800 zł |
750 zł |
Szyba czołowa |
700 zł |
700 zł |
Chłodnica |
1.300 zł |
1.200 zł |
|
przebieg tys. km - cena netto |
przebieg tys. km - cena netto |
2003 |
580 - 125,0 tys. zł |
650 - 96,0 tys. zł |
2003 |
500 - 133,0 tys. zł |
540 - 105,0 tys. zł |
2004 |
460 - 150,0 tys. zł |
420 - 130,0 tys. zł |
2004 |
420 - 162,0 tys. zł |
400 - 138,0 tys. zł |
2005 |
350 - 176,0 tys. zł |
370 - 163,0 tys. zł |
2005 |
300 - 184,0 tys. zł |
300 - 172,0 tys. zł |
2006 |
250 - 192,0 tys. zł |
240 - 182,0 tys. zł |