Samochody dostawcze. Seat Terra (1986-1995)
Seat Terra to dostawcza wersja osobowej Marbelli. Jako nowy samochód nie zdobył w Polsce większej popularności. Dopiero teraz na nasz rynek trafiają egzemplarze pochodzące z prywatnego importu. W niektórych giełdowych i komisowych egzemplarzach Seata straszą ślady rdzy na progach, przy reflektorach oraz krawędziach drzwi. Zdarza się, że blacha ścian ładowni jest pokiereszowana, a tworzywa w szoferce mocno wypłowiałe. W ogóle jakość materiałów pozostawia wiele do życzenia. Marne jest też wyposażenie oferowanych aut.
Przy odrobinie szczęścia Terrę pochodzącą z początków ubiegłej dekady można kupić we Francji, w Niemczech czy Hiszpanii już za 300-350 euro. To zachęca do zainteresowania się tym modelem. Pamiętać jednak trzeba, że Seaty sprzed kilkunastu lat nie słynęły z jakości wykonania i trwałości.
Terra jest o ok. 20 cm dłuższa od Marbelli. Oferowano ją w dwóch wersjach nadwoziowych. Pierwsza to furgonetka z tzw. wysokim dachem (częściej u nas spotykana). Terra w tej wersji należy do najwyższych małych dostawczaków. Tuż za pierwszym rzędem siedzeń zaczyna się przestrzeń towarowa o kubaturze ok. 2,6 m sześc. Rywale mają większe ładownie i ładowność. Drugim wariantem jest trzydrzwiowe kombi, z przeszklonymi ścianami bocznymi, mające dwa rzędy siedzeń. Na niektórych rynkach auto rejestrowano jako czteroosobowe, na innych jako pięcioosobowe. Przestrzeń ładunkowa w takiej towarowo-osobowej wersji ma kubaturę ok. 1,3 m sześc. Tylna ławka jest wyjmowana. W obu przypadkach dostęp do przestrzeni towarowej zapewniają skrzydłowe, symetryczne drzwi tylne. Spotykane są Seaty z blaszanymi lub przeszklonymi drzwiami tylnymi.
W niektórych giełdowych i komisowych egzemplarzach straszą ślady rdzy na progach, przy reflektorach oraz krawędziach drzwi. Zdarza się, że blacha ścian ładowni jest pokiereszowana, a tworzywa w szoferce mocno wypłowiałe. W ogóle jakość materiałów pozostawia wiele do życzenia. Marne jest też wyposażenie oferowanych aut.
Terrę wyposażano w małe, lecz oszczędne silniki. Benzynowe maleństwo pochodzi z Marbelli, uzyskuje z poj. 0,9 l moc 40 KM. Zdecydowanie częściej trafia się wolnossący motor wysokoprężny 1.4 (w tabeli).
Zdaniem użytkowników mankamentem auta jest mało trwały fabryczny układ wydechowy. Mała jest też trwałość elementów zawieszenia. Szoferka jest kiepsko wyciszona i hałas przenosi się do wnętrza. Walorem jest precyzyjna, pięciobiegowa przekładnia. Posiadacze Terry chwalą system grzewczy i wentylacyjny samochodu.
Dopuszczalna masa całkowita |
1.580 kg |
1.640 kg |
Ładowność |
445 kg |
525 kg |
Długość |
3.869 mm |
4.115 mm |
Szerokość |
1.490 mm |
1.650 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.859 mm |
1.835 mm |
Pojemność silnika |
1.398 ccm |
1.753 ccm |
Moc maksymalna |
48 KM |
60 KM |
przy obr./min |
4.500 |
4.800 |
Maks. moment obrotowy |
98 Nm |
110 Nm |
przy obr./min |
2.500 |
2.500 |
Prędkość maksymalna |
120 km/h |
140 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
długość |
1.570 mm |
1.700 mm |
szerokość |
1.240 mm |
1.480 mm |
wysokość |
1.340 mm |
1.260 mm |
Chłodnica |
700 zł |
750 zł |
Sprzęgło |
450 zł |
400 zł |
Amortyzator |
280 zł |
270 zł |
Reflektor |
170 zł |
180 zł |
Filtr oleju |
20 zł |
20 zł |
Filtr powietrza |
40 zł |
45 zł |
Reflektor |
40 zł |
45 zł |
Zderzak (przód) |
75 zł |
80 zł |
Lampa tylna |
30 zł |
35 zł |
Chłodnica |
80 zł |
90 zł |
1988 |
1.4 D / 177 - 3,1 tys. zł |
1.8 D / 237 - 2,9 tys. zł |
1989 |
0.9 / 192 - 3,0 tys. zł |
1.8 D / 275 - 3,5 tys. zł |
1990 |
1.4 D / 214 - 4,2 tys. zł |
1.8 D / 362 - 4,7 tys. zł |
1991 |
1.4 D / 263 - 4,5 tys. zł |
1.3 D / 205 - 4,4 tys. zł |
1992 |
1.4 D / 179 - 5,0 tys. zł |
1.8 D / 221 - 5,4 tys. zł |
1993 |
1.4 D / 168 - 5,7 tys. zł |
1.3 / 185 - 6,0 tys. zł |