Samochody ciężarowe. Mocna złotówka, a "używki"
Mocny złoty przekładający się na najniższy od wielu miesięcy kurs euro wpłynął na spadek cen używanych samochodów ciężarowych na polskim rynku. Przewoźnicy nie kupują już jednak tak chętnie jak w ubiegłym roku, bo w transporcie międzynarodowym zarabiają mniej. W efekcie import używanej ciężarówki z Zachodu jest tańszy. W przypadku najczęściej przywożonych z Zachodu trzy-, czteroletnich samochodów (wśród nich dominują dwuosiowe ciągniki siodłowe o wartości około 200 tys. zł) może to oznaczać nawet 10-12 tys. zł oszczędności.
W ciągu kilku ostatnich miesięcy kurs euro spadł z dość stabilnego poziomu ok. 3,80 zł do najniższego od dawna ok. 3,52 zł.
W Polsce taniej
W efekcie import używanej ciężarówki z Zachodu jest tańszy. W przypadku najczęściej przywożonych z Zachodu trzy-, czteroletnich samochodów (wśród nich dominują dwuosiowe ciągniki siodłowe o wartości około 200 tys. zł) może to oznaczać nawet 10-12 tys. zł oszczędności. Mniej więcej o tyle spadły ceny najpopularniejszych na rynku wtórnym w Polsce pojazdów ciężarowych. Jak twierdzą eksperci, za trzy do sześciu miesięcy ceny spadną jeszcze bardziej. - Kiedy polscy importerzy pozbędą się z placów samochodów przywiezionych przed kilkoma miesiącami, kupionych jeszcze przy wyższym kursie euro i przywiozą kolejne pojazdy - mówi Marcin Kardas z firmy EurotaxGlass's Polska, zajmującej się analizowaniem rynku samochodów używanych. - Może to jednak potrwać nawet kilka miesięcy, bo w ciągu ostatniego półrocza sytuacja na rynku zmieniła się diametralnie. W ubiegłym roku popyt był tak wielki, że importerzy zaczęli przywozić coraz droższe, lepiej wyposażone i utrzymane pojazdy.
Dlaczego sprzedaż trucków spadła?
Mimo spadku cen samochodów używanych ich sprzedaż spadła.
- Teraz, po spadku kursu euro przewoźnicy zarabiają mniej, więc kupują mniej pojazdów i większe znaczenie zaczyna odgrywać cena - wyjaśnia M. Kardas.
Rentowność polskich firm przewozowych specjalizujących się w transporcie międzynarodowym spadła według przewoźników o 20-30 proc. W związku z tym wielu przedsiębiorców wstrzymuje się z odmładzaniem i rozbudową swoich flot.
DAF XF95.380 Euro 3 |
203,3 |
189 |
Iveco Stralis AS 190/440S40 Euro 3 |
158,8 |
144,6 |
MAN TGA 18.390 Euro 3 |
206,5 |
192 |
Mercedes Axor 1835 Euro 3 |
162,3 |
146,8 |
Mercedes Actros 1841 Euro 3 |
205,2 |
183,1 |
Renault Magnum 400 E-Tech Euro 3 |
181 |
167,7 |
Renault Premium Route 370 Euro 3 |
146,8 |
135,6 |
Scania 114 380L Euro 3 |
201,7 |
187,2 |
Volvo FH12 380 Euro 3 |
222,2 |
203,3 |
źródło: EurotaxGlass's Polska |