Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Iveco Trakker - tradycyjnie mocny

Samochody ciężarowe. Iveco Trakker 8x4 z silnikiem Cursor 13 (od 2004)
07.03.2008 00:00:00
Iveco Trakker zastąpił EuroTrakkera, który zyskał duże uznanie dzięki swojej wytrzymałości i relatywnie atrakcyjnej cenie. Te same zalety ma następca. W naszej ocenie największymi zaletami samochodów ciężarowych rodem z Włoch są: wytrzymała konstrukcja, dobre wytłumienie kabiny i mała ogólna awaryjność. Minusy to z kolei: szwankujące zawieszenie kabiny, problemy z elektroniką i kiepskie materiały we wnętrzu.
Trakker najczęściej spotykany jest w wersjach 6x4 i 8x4. Ta ostatnia charakteryzuje się dużą ładownością i tylko jednym rozstawem osi. Oprócz nich dostępne są wersje z napędem 8x8, które pojawiają się sporadycznie na naszym rynku wtórnym. DMC wersji trzyosiowych wynosi 26 i 38 t, czteroosiówki - 32 i 40 t.
Kabina pochodzi z drogowego Iveco Stralisa. Jej zalety to dobre wygłuszenie i dobrze rozplanowana deska rozdzielcza. Oczywiście w pojeździe budowlanym najczęściej spotykana jest najmniejsza z dostępnych kabin, o nazwie Active Day. W porównaniu do aut konkurencji w Iveco jest trochę więcej miejsca za siedzeniami. Minusem kabiny są materiały wykończeniowe, do których jakości często zgłaszane są zastrzeżenia. Niezbyt odporne jest zawieszenie kabiny, w Trakkerze psuje się także często pompa hydrauliczna siłownika podnoszenia szoferki.
W opisywanej odmianie czteroosiowej stosowany był większy z dostępnych silników R6 o nazwie Cursor 13, który ma kilka wersji mocy: 380, 410, 440, 450, 480 i 500 KM (Euro 3 i 4). Optymalną jednostką w pojeździe z napędem 8x4 jest silnik o mocy 440 KM, który ma wystarczające osiągi i akceptowalne spalanie. Silniki omijają większe problemy eksploatacyjne, czasem zdarza się jedynie, że szwankuje elektronika sterująca wtryskiem. Serwisanci miewają także problemy z komunikacją między pojazdem a komputerem diagnostycznym. W Iveco zdarzają się też błędy komputera pokładowego, wynikające najczęściej ze złego stanu instalacji elektrycznej.
Cursor 13 łączony był z 16--biegowym ZF-em, który ma dobrą opinię.
Ramy są wytrzymałe, podobnie jak mechaniczne zawieszenia (tylne pneumatyczne praktycznie nie występuje w konstrukcyjnych Trakkerach) i układy hamulcowe.
Na rynku wtórnym brakuje używanych Trakkerów, ale nie ma kłopotu z nabyciem mechanicznych części zamiennych, odrobinę gorzej jest z elementami karoserii.
Plusy
Wytrzymała konstrukcja. Dobre wytłumienie kabiny. Mała ogólna awaryjność.
Minusy
Szwankujące zawieszenie kabiny. Problemy z elektroniką. Kiepskie materiały we wnętrzu.
Ekspert: Mariusz Kasprzak z Zawrat TIR Serwis w Lublinie:
- Syntetyczny olej silnikowy radzę wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta, co 100-150 tys. km, a w skrzyni biegów co 300 tys. km. Co około 300 tys. km trzeba wymieniać synchronizatory w skrzyni biegów. W zawieszeniu Iveco najczęściej wymieniać trzeba sworznie i drążki przedniego stabilizatora oraz tuleje w zwrotnicach. Tylne zawieszenie zazwyczaj nie sprawia problemów.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowany Konkurent
Iveco Trakker AD410T44W 8x4 Renault Kerax 420.32 8x4
DMC tech. / adm. 40.000 / 32.000 kg 40.000 / 32.000 kg
Ładowność tech. / adm. 28.000 / 20.000 kg 28.000 / 20.000 kg
Rozstaw osi 4.150 mm 4.200 mm
Poj. silnika / cylindry 12,9 l / R6 11,1 l / R6
Moc maksymalna 440 KM 412 KM
przy obr. /min 1.900 1.900
Maks. moment obrotowy 2.100 Nm 1.870 Nm
przy obr. /min 1.000-1.470 1.050-1.350
Skrzynia biegów manualna 16 + 2 manualna 16+2
Przykładowe rozmiary ładowni (kiper)
Długość 5.900 mm 6.000 mm
Szerokość 2.320 mm 2.550 mm
Wysokość 1.300 mm 1.360 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Iveco Trakker AD410T44W 8x4 z 2005 roku Renault Kerax 420.32 8x4 z 2005 roku
Chłodnica 5.058 zł 5.240 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 5.945 zł 4.270 zł
Reflektor 955 zł 850 zł
Okładzina hamulcowa 932 zł 490 zł
Filtr oleju 264 zł 160 zł
Filtr powietrza 540 zł 220 zł
Ceny części używanych
Iveco Trakker 8x4 Renault Kerax 8x4
Reflektor 500 zł 450 zł
Zderzak przedni 1.100 zł 1.000 zł
Chłodnica 2.700 zł 2.900 zł
Szyba czołowa 1.500 zł 1.300 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (luty 2008)
Rocznik Iveco Trakker (wywrotka) Renault Kerax (wywrotka)
przebieg (tys. km) - cena netto przebieg (tys. km) - cena netto
2004 150 - 300,0 tys. zł 204 - 288,0 tys. zł
2005 80 - 320,0 tys. zł 167 - 311,5 tys. zł
2006 40 - 340,9 tys. zł 80 - 326,0 tys. zł
2007 15 - 377,0 tys. zł 10 - 350,7 tys. zł
2008 4 - 390,0 tys. zł 17 - 380,9 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.