Samochody ciężarowe. Iveco Trakker 8x4 z silnikiem Cursor 13 (od 2004)
            
				Iveco Trakker zastąpił EuroTrakkera, który zyskał duże uznanie dzięki swojej wytrzymałości i relatywnie atrakcyjnej cenie. Te same zalety ma następca. W naszej ocenie największymi zaletami samochodów ciężarowych rodem z Włoch są: wytrzymała konstrukcja, dobre wytłumienie kabiny i mała ogólna awaryjność.
Minusy to z kolei: szwankujące zawieszenie kabiny, problemy z elektroniką i kiepskie materiały we wnętrzu.
Trakker najczęściej spotykany jest w wersjach 6x4 i 8x4. Ta ostatnia charakteryzuje się dużą ładownością i tylko jednym rozstawem osi. Oprócz nich dostępne są wersje z napędem 8x8, które pojawiają się sporadycznie na naszym rynku wtórnym. DMC wersji trzyosiowych wynosi 26 i 38 t, czteroosiówki - 32 i 40 t.
Kabina pochodzi z drogowego Iveco Stralisa. Jej zalety to dobre wygłuszenie i dobrze rozplanowana deska rozdzielcza. Oczywiście w pojeździe budowlanym najczęściej spotykana jest najmniejsza z dostępnych kabin, o nazwie Active Day. W porównaniu do aut konkurencji w Iveco jest trochę więcej miejsca za siedzeniami. Minusem kabiny są materiały wykończeniowe, do których jakości często zgłaszane są zastrzeżenia. Niezbyt odporne jest zawieszenie kabiny, w Trakkerze psuje się także często pompa hydrauliczna siłownika podnoszenia szoferki.
W opisywanej odmianie czteroosiowej stosowany był większy z dostępnych silników R6 o nazwie Cursor 13, który ma kilka wersji mocy: 380, 410, 440, 450, 480 i 500 KM (Euro 3 i 4). Optymalną jednostką w pojeździe z napędem 8x4 jest silnik o mocy 440 KM, który ma wystarczające osiągi i akceptowalne spalanie. Silniki omijają większe problemy eksploatacyjne, czasem zdarza się jedynie, że szwankuje elektronika sterująca wtryskiem. Serwisanci miewają także problemy z komunikacją między pojazdem a komputerem diagnostycznym. W Iveco zdarzają się też błędy komputera pokładowego, wynikające najczęściej ze złego stanu instalacji elektrycznej.
Cursor 13 łączony był z 16--biegowym ZF-em, który ma dobrą opinię.
Ramy są wytrzymałe, podobnie jak mechaniczne zawieszenia (tylne pneumatyczne praktycznie nie występuje w konstrukcyjnych Trakkerach) i układy hamulcowe.
Na rynku wtórnym brakuje używanych Trakkerów, ale nie ma kłopotu z nabyciem mechanicznych części zamiennych, odrobinę gorzej jest z elementami karoserii.
Plusy
Wytrzymała konstrukcja. Dobre wytłumienie kabiny. Mała ogólna awaryjność.
Minusy
Szwankujące zawieszenie kabiny. Problemy z elektroniką. Kiepskie materiały we wnętrzu.
Ekspert: Mariusz Kasprzak z Zawrat TIR Serwis w Lublinie:
- Syntetyczny olej silnikowy radzę wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta, co 100-150 tys. km, a w skrzyni biegów co 300 tys. km. Co około 300 tys. km trzeba wymieniać synchronizatory w skrzyni biegów. W zawieszeniu Iveco najczęściej wymieniać trzeba sworznie i drążki przedniego stabilizatora oraz tuleje w zwrotnicach. Tylne zawieszenie zazwyczaj nie sprawia problemów.
  
    
    
    
    
      | DMC tech. / adm. | 40.000 / 32.000 kg | 40.000 / 32.000 kg | 
    
      | Ładowność tech. / adm. | 28.000 / 20.000 kg | 28.000 / 20.000 kg | 
    
      | Rozstaw osi | 4.150 mm | 4.200 mm | 
    
      | Poj. silnika / cylindry | 12,9 l / R6 | 11,1 l / R6 | 
    
      | Moc maksymalna | 440 KM | 412 KM | 
    
      | przy obr. /min | 1.900 | 1.900 | 
    
      | Maks. moment obrotowy | 2.100 Nm | 1.870 Nm | 
    
      | przy obr. /min | 1.000-1.470 | 1.050-1.350 | 
    
      | Skrzynia biegów | manualna 16 + 2 | manualna 16+2 | 
    
      | Przykładowe rozmiary ładowni (kiper) | 
    
      | Długość | 5.900 mm | 6.000 mm | 
    
      | Szerokość | 2.320 mm | 2.550 mm | 
    
      | Wysokość | 1.300 mm | 1.360 mm | 
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 5.058 zł | 5.240 zł | 
    
      | Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) | 5.945 zł | 4.270 zł | 
    
      | Reflektor | 955 zł | 850 zł | 
    
      | Okładzina hamulcowa | 932 zł | 490 zł | 
    
      | Filtr oleju | 264 zł | 160 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 540 zł | 220 zł | 
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 500 zł | 450 zł | 
    
      | Zderzak przedni | 1.100 zł | 1.000 zł | 
    
      | Chłodnica | 2.700 zł | 2.900 zł | 
    
      | Szyba czołowa | 1.500 zł | 1.300 zł | 
  
  
    
    
    
      |  | przebieg (tys. km) - cena netto | przebieg (tys. km) - cena netto | 
    
      | 2004 | 150 - 300,0 tys. zł | 204 - 288,0 tys. zł | 
    
      | 2005 | 80 - 320,0 tys. zł | 167 - 311,5 tys. zł | 
    
      | 2006 | 40 - 340,9 tys. zł | 80 - 326,0 tys. zł | 
    
      | 2007 | 15 - 377,0 tys. zł | 10 - 350,7 tys. zł | 
    
      | 2008 | 4 - 390,0 tys. zł | 17 - 380,9 tys. zł |