Samochody dostawcze. Fiat Doblo Cargo 1.2 (2000-2005)
Fiat Doblo z najsłabszym benzyniakiem 1.2 zbiera cięgi za wyjątkowo kiepskie osiągi, często szwankuje w nim przednie zawieszenie i osprzęt silnika. Dostawczak Fiata sprawdza się jednak w ruchu miejskim, jest oszczędny, ma obszerną i funkcjonalną ładownię. Podstawowy benzyniak 1.2 o mocy 65 KM (są też wersje benzynowe 1.6 o mocy 103 KM, wolnossące ropniaki 1.9 o mocy 63 i 69 KM oraz 100-konne turbodiesle 1.9 JTD z common rail) krytykowany jest za mizerną dynamikę (do setki przyspiesza w 18,9 s), Fiat ma jednak niewielki apetyt na paliwo. Doblo z tym motorem spala średnio 7-7,5 l benzyny na setkę.
Furgon (są też wersje osobowe) ma dwa miejsca w kabinie, ściankę oddzielającą część pasażerską od ładunkowej, niesymetryczne, dwuskrzydłowe drzwi tylne i (opcjonalnie) boczne drzwi przesuwane z prawej strony nadwozia. Ładownia ma 1,68 m długości i kubaturę ok. 3,2 m sześc. w wersji standardowej lub 3,8 m sześc. w wersji z podwyższonym dachem (ładownia konkurencyjnego Renault Kangoo mieści odpowiednio 2,7 m i 3,5 m sześc.). Rozstaw osi wynosi 2,57 m (wersję Cargo Maxi przedłużoną o 38 cm wprowadzono po modernizacji jesienią 2005 r.). Ładowność Doblo Cargo to 605 lub 805 kg.
Ergonomia szoferki nie budzi zastrzeżeń. Minusem jest mało wydajny system wentylacji i ogrzewania oraz kiepskiej jakości materiały wykończeniowe.
Podstawowy benzyniak 1.2 o mocy 65 KM (są też wersje benzynowe 1.6 o mocy 103 KM, wolnossące ropniaki 1.9 o mocy 63 i 69 KM oraz 100-konne turbodiesle 1.9 JTD z common rail) krytykowany jest za mizerną dynamikę (do setki przyspiesza w 18,9 s), ma jednak niewielki apetyt na paliwo. Doblo z tym motorem spala średnio 7-7,5 l benzyny na setkę. Silniki, podobnie jak skrzynie biegów (w Doblo dostępne są tylko 5-biegowe przekładnie manualne) należą do trwałych. Zawodzi osprzęt. Awaryjne są alternatory, w których pękają obudowy, wentylatory chłodnicy i zdarzają się problemy z elektryką.
Przeciętny jest komfort resorowania. Niezaładowany Fiat podskakuje na poprzecznych nierównościach. Słabym punktem są przednie wahacze (szybko zużywają się w nich metalowo-gumowe elementy), ale ich wymiana jest tania i nie sprawia większych problemów. Niezbyt trwałe są też gumowe elementy przedniego stabilizatora. Delikatne są półosie przegubów napędowych.
Większość egzemplarzy oferowanych na rynku wtórnym pochodzi z polskich salonów. Używane Doblo najczęściej mają pełną dokumentację serwisową. Nowe i używane części zamienne do Doblo są łatwo dostępne.
Dariusz Stadnicki, szef Auto Serwisu Stadnicki z Lublina:
- Silnik 1.2 świetnie sprawuje się z instalacją gazową. Polecam montaż systemów sekwencyjnego wtrysku gazu. Przy prostych instalacjach szybkiemu zużyciu ulega katalizator. Bolączką Doblo jest awaryjne zawieszenie. Stan poduszek amortyzatorów i przegubów kół radzę sprawdzać co 35-40 tys. km, co 15 tys. km należy wymieniać olej, filtry itp.
Plusy
Obszerna ładownia. Niskie spalanie. Dostępność części zamiennych. Pełna dokumentacja większości egzemplarzy.
Minusy
Awaryjne przednie zawieszenie. Defekty osprzętu silnika. Słabe osiągi. Mało wydajny system wentylacji i ogrzewania. Kiepskiej jakości materiały wykończeniowe.
Dopuszczalna masa całkowita |
1.825 kg |
1.600 kg |
Ładowność |
605 kg |
580 kg |
Długość |
4.159 mm |
3.995 mm |
Szerokość |
1.714 mm |
1.633 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.820 mm |
1.827 mm |
Pojemność silnika |
1.242 ccm |
1.149 ccm |
Moc maksymalna |
65 KM |
60 KM |
przy obr./min |
5.500 |
5.250 |
Maksymalny mom. obr. |
102 Nm |
93 Nm |
przy obr./min |
3.500 |
2.500 |
Prędkość maksymalna |
142 km/h |
136 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego: |
Długość |
1.680 mm |
1.655 mm |
Szerokość |
1.470 mm |
1.520 mm |
Wysokość |
1.295 mm |
1.257 mm |
Chłodnica |
560 zł |
597 zł |
Sprzęgło |
680 zł |
564 zł |
Amortyzator przedni |
264 zł |
262 zł |
Reflektor |
358 zł |
338 zł |
Filtr oleju |
28 zł |
25 zł |
Filtr powietrza |
62 zł |
49 zł |
Reflektor |
250 zł |
120 zł |
Zderzak (przód) |
160*/280** zł |
100*/230** zł |
Lampa tylna |
100 zł |
100 zł |
Chłodnica |
270 zł |
200 zł |
* - poszycie zderzaka ** - zderzak kompletny - poszycie + kratki + belka (mocowanie) |
2001 |
1.2 B+G / 172 - 13,6 tys. zł |
1.2 B / 165 - 12,4 tys. zł |
2002 |
1.2 B / 169 - 14,9 tys. zł |
1.2 B+G / 158 - 13,9 tys. zł |
2003 |
1.2 B / 142 - 16,7 tys. zł |
1.2 B / 136 - 15,5 tys. zł |
2003 |
1.2 B+G / 128 - 19,2 tys. zł |
1.2 B+G / 114 - 17,8 tys. zł |
2004 |
1.2 B / 112 - 21,0 tys. zł |
1.2 B / 89 - 18,9 tys. zł |
2005 |
1.2 B / 82 - 24,9 tys. zł |
1.2 B / 54 - 23,0 tys. zł |