Ciągniki siodłowe. Iveco Stralis Active Space (2002-2007)
Stralis nie jest pojazdem bardziej awaryjnym niż uznana niemiecka konkurencja - mówią mechanicy, jest zaś tańszy w zakupie. Na rynku wtórnym przegrywa konkurencję, ale głównie za sprawą gorszej opinii o włoskiej marce, na którą zapracowali jego poprzednicy. W naszej ocenie Iveco ma sporo zalet. Należą do nich ogólna żywotność, wytrzymałe i oszczędne silniki, duża szoferka i niska cena zakupu. Minusy to z kolei: nie najlepsza jakość wykonania kabiny i jej zawieszenia oraz awarie elektroniki.
Ciągnik siodłowy z największą kabiną debiutował w 2001 roku, jednak na rynek trafił rok później. W ubiegłym roku pojazd zmodernizowano. Najpopularniejsze w Polsce ciągniki mają dwa rozstawy osi: 3.650 lub 3.800 mm.
W transporcie międzynarodowym wykorzystywana jest przede wszystkim największa z szoferek o nazwie Active Space. Kabina ta ma dwa miejsca sypialne i sporą wysokość. Na plus zaliczyć trzeba jej także dużą liczbę schowków, chociaż, jak twierdzą trakerzy, niektóre z nich mogłyby być większe.
Zastrzeżenia zgłaszane są też do jakości plastików we wnętrzu (trzeszczą podczas jazdy). Nierzadko szwankują elektryczne szyby i panel sterowania wybranymi funkcjami pojazdu, umieszczony przy górnej leżance.
Mechanicy zgłaszają uwagi do nietrwałego zawieszenia szoferki, pękających podłużnic kabiny, awaryjnej pompy jej podnoszenia i do pierwszych oznak korozji w najstarszych pojazdach.
Do napędu stosowane są dwa wytrzymałe rzędowe, sześciocylindrowe silniki, które spełniają normy od Euro 3 do 5. Mniejsza jednostka ma pojemność 10,3 litra i moc: 400, 420, 430 i 450 KM. Większa o pojemności 12,9 litra dysponuje 480, 500, 540 lub 560 KM. Polecany jest większy z motorów, który ma lepsze osiągi, a nie jest paliwożerny (średnio 30-34 litry na 100 km). Wśród występujących czasem awarii wymienia się uszkodzenia turbosprężarki.
Najczęściej do przeniesienia napędu wykorzystuje się 16-biegową skrzynię ZF, której wytrzymałość jest niezła, rzadziej drogą w naprawie 12--biegową zautomatyzowaną skrzynię EuroTronic.
Podobnie jak u niemieckiej konkurencji, w Iveco często "głupieje" szyna komunikacyjna CAN, co prowadzi do wyświetlania błędów. Oprócz niej padają wentylatory i klimatyzacja. W Stralisach psują się także zawory powietrzne. Generalnie jednak jest dużo mniej awaryjny od poprzedników: EuroTecha i EuroStara. Łatwo da się do niego kupić tańsze zamienniki części lub podzespoły używane.
Plusy
Ogólna żywotność. Wytrzymałe i oszczędne silniki. Duża szoferka. Niska cena zakupu.
Minusy
Nie najlepsza jakość wykonania kabiny i jej zawieszenia. Awarie elektroniki.
Ekspert
Marcin Łyszcz z Zawrat TIR Serwis w Lublinie:
- Najczęstszymi defektami są wycieki oleju z turbosprężarek, bezawaryjne są natomiast zawieszenia i skrzynie biegów. Przy regularnych wymianach materiałów eksploatacyjnych przebiegi ok. 800 tys. km osiągane są bez konieczności przeprowadzania naprawy głównej. Układy kierownicze i wydechowe przy ponad 400 tys. km przebiegu są zazwyczaj w bardzo dobrej formie.
DMC zestawu (techniczna / administracyjna) |
44.000 / 40.000 kg |
44.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
7.300 kg |
7.400 kg |
Rozstaw osi |
3.800 mm |
3.600 mm |
Pojemniść silnika / cylindry |
10,3 l / R6 |
10,5 l / R6 |
Moc maksymalna |
430 KM |
430 KM |
przy obr./min |
1.750 - 2.100 |
1.900 |
Maksymalny moment obrotowy |
1.900 Nm |
2.100 Nm |
przy obr./min |
1.250 - 1.700 |
1.000 - 1.400 |
Skrzynia biegów |
manualna, 16 + 1 |
manualna, 16 + 1 |
Chłodnica |
4.500 zł |
4.000 zł |
Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) |
3.900 zł |
7.000 zł |
Klocki hamulcowe |
700 zł / oś |
800 zł / oś |
Reflektor przedni |
1.100 zł |
1.400 zł |
Filtr oleju |
170 zł |
80 zł |
Filtr powietrza |
195 zł |
380 zł |
Reflektor |
450 zł |
500 zł |
Zderzak przedni |
900 zł |
800 zł |
Szyba czołowa |
800 zł |
750 zł |
Chłodnica |
2.000 zł |
1.900 zł |
2002 |
700 - 120,8 tys. zł |
800 - 145,0 tys. zł |
2003 |
550 - 125,7 tys. zł |
730 - 163,5 tys. zł |
2004 |
390 - 142,8 tys. zł |
485 - 195,0 tys. zł |
2005 |
420 - 185,5 tys. zł |
320 - 210,5 tys. zł |
2006 |
90 - 225,0 tys. zł |
150 - 235,2 tys. zł |
2007 |
30 - 295,0 tys. zł |
10 - 299,0 tys. zł |