Samochody dostawcze. Mercedes Vito 2.2 CDI furgon (1999-2003)
Mercedes Vito ma sporą ładowność, do tego z motorem 2.2 CDI jest żwawy i oszczędny. Niemiecki furgon wymaga jednak dbałości. W Vito często szwankuje osprzęt silnika i zawieszenie, w tankowanych kiepską ropą egzemplarzach zdarzają się awarie układu wtryskowego. Podsumowując testy naszego dostawczaka ma plus musimy mu zaliczyć fakt, iż Mercedesy Vito to trwałe i oszczędne turbodiesle a samochody mają bezawaryjne skrzynie biegów i dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Minusy Vito to z kolei awaryjne zawieszenie, defekty osprzętu silnika oraz układ paliwowy wrażliwy na kiepski ON.
W sprzedaży Vito pojawiło się w 1995 r. Turbodiesle 2.2 CDI o mocach 82 (nazwa modelu 108 CDI), 102 (110 CDI) i 122 (112 CDI) KM montowano w nim od 1999 r. Motory common rail zastąpiły tradycyjne ropniaki 2.3 D i TD o mocy, odpowiednio, 79 KM i 98 KM.
Silniki, niezależnie od wersji są żwawe i wykazują niewielki apetyt na paliwo. Średnio "biorą" 7-9 l ON na setkę. Motory rzadko odmawiają też posłuszeństwa. Do naprawy głównej Vito z dieslem common rail pokonuje zwykle ponad 500 tys. km. Zdarzają się jednak awarie układu wtryskowego, zaworów ciśnieniowych i pompy paliwa, najczęściej po zatankowaniu ropy złej jakości. Bywa, że zawodzi elektronika Boscha sterująca pracą silnika, szwankują alternatory i termostaty, bywają nieszczelności w układzie chłodzenia. Przy ok. 200 tys. km pojawiają się zwykle wycieki oleju z silnika. Problemów nie sprawiają automatyczne i ręczne skrzynie biegów (przekazują napęd na przód).
Ładowność Vito - w zależności od wersji od 940 do 960 kg - nie imponuje w konkurencji z Volkswagenem T4 2.5 TDI (875-995 kg). Wersja furgon ma też ładownię mniejszą od rywala. Klasyczny jest dostęp do przedziału bagażowego. Vito ma pojedyncze przesuwane drzwi boczne z prawej strony i unoszoną klapę tylną. Mercedes oferowany jest z jednym rozstawem osi (3.000 mm) i jedną wysokością dachu (wysokość wewnętrzna ładowni 1.370 mm).
Przeciętnie eksploatację na polskich drogach znosi dość sztywno zestrojone zawieszenie. Szybko zużywają się tuleje i sworznie wahaczy oraz stabilizatora i łożyska kół. Zawodzą hamulce, które często przegrzewają się.
Pochodzące z krajowych salonów Vito są zazwyczaj spartańsko wyposażone. Nie ma mowy o "bajerach" w rodzaju elektrycznie sterowanych szyb czy klimatyzacji. Jakość wykończenia szoferek "Witków" z lat 1999-2003 nie budzi jednak zastrzeżeń. Plastiki i tkaniny dobrze znoszą intensywną eksploatację. Wnętrza Vito produkowanych od 1999 r. są też lepiej wyciszone niż w starszych egzemplarzach. Dobre jest zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia.
Plusy
Trwałe i oszczędne turbodiesle. Bezawaryjne skrzynie biegów. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
Minusy
Awaryjne zawieszenie. Defekty osprzętu silnika. Układ paliwowy wrażliwy na kiepski ON.
Ekspert: Piotr Czajka, kierownik Auto Serwis Patyra w Lublinie:
- Przestrzegam przed tankowaniem byle jakiej ropy. Może skończyć się to uszkodzeniem zaworu ciśnieniowego i pompy paliwa. Objawami są nierówna praca, brak mocy i trudności z uruchomieniem silnika. Olej zmieniać należy co 10 tys. km, filtr paliwa co 30 tys. km Zalecam też gruntowny przegląd zawieszenia raz na rok. W przeładowywanych "Witkach" zwykle siadają amortyzatory.
Dopuszczalna masa całkowita |
2.600 kg |
2.800 kg |
Ładowność |
960 kg |
995 kg |
Długość |
4.660 mm |
4.707 mm |
Szerokość |
1.870 mm |
1.840 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.890 mm |
1.940 mm |
Pojemność silnika |
2.151 ccm |
2.478 ccm |
Moc maksymalna |
82 KM |
88 KM |
przy obr./min |
3.800 |
3.500 |
Maksymalny mom. obr. |
200 Nm |
210 Nm |
przy obr./min |
1.500-2.400 |
2.000 |
Prędkość maksymalna |
150 km/h |
150 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego: |
Długość |
2.300 mm |
2.485 mm |
Szerokość |
1.620 mm |
1.620 mm |
Wysokość |
1.370 mm |
1.415 mm |
Chłodnica |
1.267 zł |
1.086 zł |
Sprzęgło |
1.248 zł |
921 zł |
Amortyzator przedni |
379 zł |
260 zł |
Reflektor |
389 zł |
382 zł |
Filtr oleju |
27 zł |
19 zł |
Filtr powietrza |
57 zł |
46 zł |
Reflektor |
170 zł |
200 zł |
Zderzak (przód)* |
350 zł |
320 zł |
Lampa tylna |
100 zł |
80 zł |
Chłodnica |
690 zł |
460 zł |
*zderzak kompletny - poszycie + belka (mocowanie) |
|
przebieg tys. km - cena brutto |
przebieg tys. km - cena brutto |
1999 |
228 - 26,1 tys. zł |
221 - 24,8 tys. zł |
2000 |
196 - 27,2 tys. zł |
192 - 27,0 tys. zł |
2001 |
184 - 29,3 tys. zł |
162 - 31,0 tys. zł |
2002 |
167 - 31,0 tys. zł |
148 - 32,5 tys. zł |
2002 |
154 - 32,6 tys. zł |
127 - 33,7 tys. zł |
2003 |
125 - 35,9 tys. zł |
90 - 38,1 tys. zł |