Kilka tygodni temu na polskim rynku pojawiły się pojazdy włoskiej marki Bremach. Te nieduże samochody są przeznaczone do zadań specjalnych - ich głównym żywiołem jest ciężka robota w gospodarce komunalnej, energetyce czy też pożarnictwie. Mogą pełnić rolę śmieciarek, zamiatarek czy też wozów pożarniczych. To drugie wejście tej firmy do Polski. Sprzedawała ona u nas pojazdy pod koniec lat 90. Wszystkie pojazdy Bremacha zbudowane są na ramie. W każdym modelu jest to ta sama konstrukcja różniąca się tylko długością. Zbudowana jest z dwóch szyn podłużnych połączonych dwoma profilami poprzecznymi. Jak zapewnia producent, piaskowanie ramy przed malowaniem zapewnia jej odpowiednią ochronę przed korozją.
Bremach oferuje teraz u nas pojazdy z dwóch serii: X4 (światowy debiut w 2002 r.) i Xtreme (premiera w 2000 r.). Te pierwsze są głównie przeznaczone do eksploatacji w lżejszym terenie, np. jako pojazdy komunalne (zamiatarki, śmieciarki, pługi śnieżne itp.). Natomiast drugie znajdują zastosowanie w służbach, które potrzebują pojazdów o dużej dzielności terenowej (energetyka, straż pożarna, drogownictwo, leśnictwo). Bremachy tej serii mają większe kąty wejścia i zejścia oraz prześwit.
Podwozia i vany
W obu seriach są dwie wersje - 35 (DMC 3.500 kg) i 60 (DMC 6.000 kg) - które produkowane są jako podwozia pod zabudowę (z pojedynczą lub podwójną kabiną) oraz w nadwoziu typu van. Podwozia obu serii oferowane są w trzech rozstawach osi: 2.600, 3.000 i 3.400 mm. Pojazdy z nadwoziem typu van są dostępne tylko z jednym rozstawem osi (3.000 mm), ale za to różnice występują w liczbie drzwi oraz przeznaczeniu samochodu. Dwudrzwiowe vany mają w środku dwa miejsca siedzące, a reszta zabudowy jest zakrytą ładownią. Vany czterodrzwiowe mają 5 lub 6 siedzeń plus krótką ładownię, zaś wersje sześciodrzwiowe mają tylko miejsca siedzące (8 lub 9).
Na ramie
Wszystkie pojazdy Bremacha zbudowane są na ramie. W każdym modelu jest to ta sama konstrukcja różniąca się tylko długością. Zbudowana jest z dwóch szyn podłużnych połączonych dwoma profilami poprzecznymi. Jak zapewnia producent, piaskowanie ramy przed malowaniem zapewnia jej odpowiednią ochronę przed korozją.
W zawieszeniu stosowane są sztywne mosty z resorami parabolicznymi, teleskopowe amortyzatory dwururowe oraz stabilizatory poprzeczne (tylne i przednie). Układ hamulcowy składa się z tarcz przy każdym kole (z przodu wentylowane). Wyposażeniem seryjnym jest system ABS, który podczas jazdy terenowej można wyłączyć.
Napęd terenowy
Do napędu Bremachów stosowane są dwa czterocylindrowe, 16-zaworowe turbodiesle Iveco spełniające normę Euro 4. Lżejsze modele 35 mają pod maską jednostkę o pojemności 2.286 ccm, która generuje moc 114 KM przy 3.900 obr./min, zaś jej maksymalny moment obrotowy wynosi 270 Nm osiąganych przy 1.800 obr./min. W przypadku cięższych modeli 60 silnik ma pojemność 3.000 ccm, moc 146 KM przy 2.800 obr./min i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 1.400 obr./min.
Stały napęd na obie osie (w proporcji 35 proc. przód, 65 proc. tył) jest przekazywany przez sześciobiegową, ręczną przekładnię ZF. Poruszanie się w terenie umożliwia czterostopniowy reduktor oraz blokada tylnej osi i międzyosiowa. Za dopłatą jest blokada przedniej osi.
Producent z Włoch
Początki firmy Bremach sięgają końca lat 50., kiedy to połączyły się dwa przedsiębiorstwa: Fratelli Brenna i Aermacchi. Na początku produkowała małe, trzykołowe pojazdy dostawcze, aby z czasem wyspecjalizować się w wielozadaniowych samochodach terenowych. Obecnie Bremach wytwarza ponad 240 wariantów pojazdów o zróżnicowanym wyposażeniu specjalistycznym. Siedziba firmy zlokalizowana jest w mieście Brescia na północy Włoch, niedaleko Mediolanu. Polskim przedstawicielem Bremacha jest wrocławska firma Germaz.
Model |
35 |
60 |
35 |
60 |
DMC (kg) |
3.500 |
6.000 |
3.500 |
6.000 |
Rozstaw osi (mm) |
2.600 |
3.000 |
3.400 |
2.600 |
3.000 |
3.400 |
2.600 |
3.000 |
3.400 |
2.600 |
3.000 |
3.400 |
Masa własna (kg) |
2.085 |
2.100 |
2.125 |
2.300 |
2.315 |
2.340 |
2.250 |
2.265 |
2.290 |
2.465 |
2.480 |
2.505 |
Kąt natarcia (stopnie) |
34 |
45 |
Kąt zejścia (stopnie) |
37 |
42 |
Prześwit (mm) |
220 |
290 |