Wiadomości z rynku

sobota
28 grudnia 2024

Renault Mascott - Francuz z paką

Samochody dostawcze. Renault Mascott skrzynia/wywrotka 2.8 dCi (1999-2004)
01.02.2008 00:00:00
W przeciwieństwie do innych aut użytkowych, Renault Mascott jest rzadziej w kraju spotykany jako furgon, a częściej z zabudowami skrzyniową i wywrotki. Na plus dostawczakowi Renault zaliczyliśmy mnogość wariantów gabarytowych i tonażowych, funkcjonalne wnętrze, ekonomiczne silniki oraz trwałe skrzynie biegów. Minusy to z kolei kiepskie wyciszenie wnętrza i mało wytrzymałe fabryczne elementy układu jezdnego.
To jedno z najmłodszych użytkowych Renault. Pierwsza generacja pojawiła się w sprzedaży dziewięć lat temu. Większy brat Mastera ma dopuszczalną masę całkowitą od 3,5 do 6,5 t, a ładowność od 0,9 do 4,3 t.
Fabryczne zabudowy skrzyniowe, wykonywane przez producentów współpracujących z Renault Trucks, oferowano tylko w Mascottach o DMC 3,5 t, z silnikami o mocy 106 i 125 KM. W praktyce na krajowych giełdach skrzynie można spotkać także w innych, cięższych odmianach opisywanej Renówki. Bowiem wiele nieautoryzowanych przez Renault firm zabudowywało podwozia Mascotta (DMC 3,5, 5,0, 5,5, 6,0 i 6,5 t, z silnikami o mocy 146 KM). Fabryczne pochodzenie ma wiele spotykanych na placach budów wywrotek na bazie Mascotta. I tu jednak w zabudowach seryjnych były ograniczenia. Wywrotki tylnozsypowe, a także trójstronne montowano jedynie na podwoziach o DMC 3,5 i 5,0 t (silniki o mocy 106 i 125 koni).
Na rynku wtórnym spotykamy skrzyniowe Maskotki zarówno z tradycyjnymi, jak i tzw. podwójnymi kabinami. Typowa kabina ma trzy miejsca, w wariancie maksymalnym siedem (czteromiejscowa ławka w drugim rzędzie). Najkrótszy z samochodów ma skrzynię o długości 2,6 m, a jest to auto z podwójną kabiną. W wariancie największym skrzynia mierzy 6,2 m, co pozwala na przewożenie wyjątkowo długich ładunków.
Wszystkie trzy wersje 2,8-litrowej jednostki napędowej Mascotta (z common rail) zbierają dobre recenzje użytkowników zarówno za kulturę pracy, jak i mały apetyt na paliwo. Pewnym zaskoczeniem są wysokie oceny, jakie od użytkowników dostają skrzynie biegów (w wersji podstawowej pięciostopniowa, w pozostałych sześcio), często krytykowane w innych autach użytkowych tej marki. Mankamentem Mascotta jest spory hałas przenoszony do kabiny z silnika oraz z układu jezdnego. Auto zbiera też cięgi za słabą wytrzymałość tulejek resorów oraz łożysk kół. Walorem kabiny Mascotta jest odpowiednia ilość miejsca dla kierowcy i pasażerów, wydajny układ wspomagania oraz efektywna wentylacja i ogrzewanie.
Plusy
Mnogość wariantów gabarytowych i tonażowych. Funkcjonalne wnętrze. Ekonomiczne silniki. Trwałe skrzynie biegów.
Minusy
Kiepskie wyciszenie wnętrza. Mało wytrzymałe fabryczne elementy układu jezdnego.
Ekspert
Józef Tworzyło, mechanik z Poznania:
- Radzę dbać o jakość oleju silnikowego, a także o szczelność układu chłodzenia silnika. Bezwzględnie należy stosować się do norm dotyczących ładowności danej wersji. Elementy zawieszenia, głównie resorów, a także amortyzatory nie należą do najmocniejszych, zwłaszcza jeśli auto jest systematycznie przeładowywane i narażone na kontakt z nawierzchnią naszych dróg.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowany Konkurent
Renault Mascott 110 skrzynia 2.8 dCi Nissan Cabstar E 110 skrzynia 3.0 TD
Dopuszczalna masa całkowita 3.500 kg 3.500 kg
Ładowność 1.800 kg 1.915 kg
Długość 5.560 mm 5.369 mm
Szerokość 2.030 mm 1.805 mm
Wysokość (bez ładunku) 2.162 mm 2.069 mm
Pojemność silnika 2.800 ccm 2.953 ccm
Moc maksymalna 106 KM 110 KM
przy obr./min 3.600 3.500
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm 256 Nm
przy obr./min 2.000 2.100
Prędkość maksymalna 128 km/h 135 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego
długość 4.150 mm 3.990 mm
szerokość 2.100 mm 1.825 mm
wysokość burt 400 mm 400 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Renault Mascott Nissan Cabstar
Chłodnica 1.080 zł 1.200 zł
Sprzęgło 1.400 zł 1.510 zł
Amortyzator przedni 380 zł 520 zł
Reflektor 290 zł 300 zł
Filtr oleju 60 zł 50 zł
Filtr powietrza 80 zł 90 zł
Ceny części używanych na giełdzie w Przeźmierowie
Renault Mascott Nissan Cabstar
Reflektor 140 zł 200 zł
Zderzak (przód) 210 zł 270 zł
Lampa tylna 120 zł 150 zł
Chłodnica 200 zł 220 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (grudzień 2007, styczeń 2008)
Rocznik Renault Mascott 2.8 dCi Nissan Cabstar 3.0 TD
przebieg tys. km - cena brutto przebieg tys. km - cena brutto
2000 210 - 48,5 tys. zł 240 - 41,7 tys. zł
2001 167 - 52,0 tys. zł 228 - 49,5 tys. zł
2001 112 - 53,5 tys. zł 170 - 54,0 tys. zł
2002 182 - 59,0 tys. zł 143 - 63,5 tys. zł
2003 169 - 62,9 tys. zł 258 - 59,0 tys. zł
2004 92 - 67,5 tys. zł 114 - 66,5 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.