W 2007 roku wzrosły ceny używanych ciężarówek, zwłaszcza tych eksploatowanych w transporcie międzynarodowym. Co ciekawe, ciężarówki dystrybucyjne podrożały w mniejszym stopniu. Ceny dziesięciolatków wzrosły w ciągu roku o mniej niż 23 proc., zaś dwulatków o 16. Zdaniem fachowców z Info-Eksperta to wynik braku dwuetapowego transportu lokalnego w Polsce, w którym brakuje magazynów i co za tym idzie można dowozić towary do miejsca docelowego najcięższymi ciężarówkami.
Analizę, ile kosztowały dwu- i dziesięcioletnie ciężarówki w grudniu 2006 i 2007 r., przeprowadziła na naszą prośbę firma Info-Ekspert, która zajmuje się badaniem rynku aut używanych. W zestawieniu porównano najpopularniejsze na polskim rynku modele ciągników siodłowych, dużych pojazdów skrzyniowych o DMC około 26 ton z napędem 6x2 i mniejszych pojazdów dystrybucyjnych 4x2 o DMC od 7,5 do 16 ton, z zabudowami kontenerowymi. Do zestawienia wybrane zostały pojazdy o zbliżonej mocy silników. Wszystkie zyskały na wartości w przeciągu roku.
- To efekt wzrostu gospodarczego w Polsce, który przyczynił się do rozwoju sektora transportowego - mówi Jacek Gnoiński z Info-Eksperta. Średnie wzrosty porównywanych modeli były bardzo zbliżone w przypadku ciągników siodłowych i dużych pojazdów skrzyniowych. Dziesięcioletnie "konie" zdrożały bowiem średnio aż o 34 procenty, zaś pojazdy skrzyniowe 6x2 o 33 proc.
- Starsze pojazdy kupują głównie niewielkie firmy transportowe, których wciąż jest sporo w Polsce - informuje Jacek Gnoiński. - Wciąż zbyt mała podaż powoduje, że ceny najstarszych ciężkich ciężarówek zdecydowanie wzrosły.
Niewielkie różnice w średnich wzrostach wystąpiły także wśród dwulatków, w tym wypadku bardziej podrożały ciężarówki skrzyniowe, średnio o prawie 24 procent, podczas gdy dwuletnie ciągniki o 23 procent.
- Tłumaczyć można to długimi terminami oczekiwania na nowe pojazdy u dilerów, które spowodowały, że przewoźnicy zainteresowali się młodymi pojazdami używanymi - wyjaśnia Jacek Gnoiński.
Co ciekawe, ciężarówki dystrybucyjne podrożały w mniejszym stopniu. Ceny dziesięciolatków wzrosły w ciągu roku o mniej niż 23 proc., zaś dwulatków o 16. Zdaniem fachowców z Info-Eksperta to wynik braku dwuetapowego transportu lokalnego w Polsce, w którym brakuje magazynów i co za tym idzie można dowozić towary do miejsca docelowego najcięższymi ciężarówkami.
Poniżej prezentujemy zestawienia z wyszczególnieniem modeli. Wynika z niego, że najbardziej podrożały ciężkie DAF-y.
1. DAF 95.400 Ati |
47,20% |
2. Volvo FH16 |
38,90% |
3. MAN 19.403 |
34,40% |
4. Iveco MP440E38 |
33,10% |
5. MB 1848 |
31,30% |
6. Renault AE 385ti |
27% |
7. Scania 144 |
25,80% |
1. DAF 95.400 Ati |
46,90% |
2. MB 2548 |
41,30% |
3. Volvo FH12 |
36,30% |
4. MAN 26.403 |
34,20% |
5. Iveco MP240E42 |
33% |
6. Scania 124 |
25,10% |
7. Renault Premium 385 |
20% |
1. MAN 12.163 |
36,30% |
2. Volvo FL6 |
26,40% |
3. DAF 45.180 |
25,20% |
4. Iveco ML120E18 |
24,10% |
5. MB 814 |
14,10% |
6. Renault Midliner M180.12 |
10,50% |
1. MAN 18.390 |
34,80% |
2. MB 1846 |
29,70% |
3. Renault 440 Magnum |
28,90% |
4. Volvo FH12 |
27,30% |
5. DAF XF 95.430 |
19,20% |
6. Scania R420 |
13,50% |
7. Iveco AD400T44 |
8,40% |
1. MB 2548 |
36,80% |
2. MAN 26.430 |
36,20% |
3. Iveco AS260S54 |
22% |
4. Volvo FH12 |
20% |
5. DAF 95.430 |
19,40% |
6. Renault 420 Premium |
18,80% |
7. Scania P380 |
12,90% |
1. MAN 12.185 LE |
34,30% |
2. MB 815 Vario |
18,50% |
3. Volvo FL6 |
15,40% |
4. Iveco ML120E18 |
11,90% |
5. DAF LF 45.180 |
11,30% |
6. Renault Midliner 180.10 |
7,60% |