W 2007 roku wzrosły ceny używanych ciężarówek, zwłaszcza tych eksploatowanych w transporcie międzynarodowym. Co ciekawe, ciężarówki dystrybucyjne podrożały w mniejszym stopniu. Ceny dziesięciolatków wzrosły w ciągu roku o mniej niż 23 proc., zaś dwulatków o 16. Zdaniem fachowców z Info-Eksperta to wynik braku dwuetapowego transportu lokalnego w Polsce, w którym brakuje magazynów i co za tym idzie można dowozić towary do miejsca docelowego najcięższymi ciężarówkami.
Analizę, ile kosztowały dwu- i dziesięcioletnie ciężarówki w grudniu 2006 i 2007 r., przeprowadziła na naszą prośbę firma Info-Ekspert, która zajmuje się badaniem rynku aut używanych. W zestawieniu porównano najpopularniejsze na polskim rynku modele ciągników siodłowych, dużych pojazdów skrzyniowych o DMC około 26 ton z napędem 6x2 i mniejszych pojazdów dystrybucyjnych 4x2 o DMC od 7,5 do 16 ton, z zabudowami kontenerowymi. Do zestawienia wybrane zostały pojazdy o zbliżonej mocy silników. Wszystkie zyskały na wartości w przeciągu roku.
- To efekt wzrostu gospodarczego w Polsce, który przyczynił się do rozwoju sektora transportowego - mówi Jacek Gnoiński z Info-Eksperta. Średnie wzrosty porównywanych modeli były bardzo zbliżone w przypadku ciągników siodłowych i dużych pojazdów skrzyniowych. Dziesięcioletnie "konie" zdrożały bowiem średnio aż o 34 procenty, zaś pojazdy skrzyniowe 6x2 o 33 proc.
- Starsze pojazdy kupują głównie niewielkie firmy transportowe, których wciąż jest sporo w Polsce - informuje Jacek Gnoiński. - Wciąż zbyt mała podaż powoduje, że ceny najstarszych ciężkich ciężarówek zdecydowanie wzrosły.
Niewielkie różnice w średnich wzrostach wystąpiły także wśród dwulatków, w tym wypadku bardziej podrożały ciężarówki skrzyniowe, średnio o prawie 24 procent, podczas gdy dwuletnie ciągniki o 23 procent.
- Tłumaczyć można to długimi terminami oczekiwania na nowe pojazdy u dilerów, które spowodowały, że przewoźnicy zainteresowali się młodymi pojazdami używanymi - wyjaśnia Jacek Gnoiński.
Co ciekawe, ciężarówki dystrybucyjne podrożały w mniejszym stopniu. Ceny dziesięciolatków wzrosły w ciągu roku o mniej niż 23 proc., zaś dwulatków o 16. Zdaniem fachowców z Info-Eksperta to wynik braku dwuetapowego transportu lokalnego w Polsce, w którym brakuje magazynów i co za tym idzie można dowozić towary do miejsca docelowego najcięższymi ciężarówkami.
Poniżej prezentujemy zestawienia z wyszczególnieniem modeli. Wynika z niego, że najbardziej podrożały ciężkie DAF-y.
  
    
    
    
      | 1. DAF 95.400 Ati | 47,20% | 
    
      | 2. Volvo FH16 | 38,90% | 
    
      | 3. MAN 19.403 | 34,40% | 
    
      | 4. Iveco MP440E38 | 33,10% | 
    
      | 5. MB 1848 | 31,30% | 
    
      | 6. Renault AE 385ti | 27% | 
    
      | 7. Scania 144 | 25,80% | 
    
    
      | 1. DAF 95.400 Ati | 46,90% | 
    
      | 2. MB 2548 | 41,30% | 
    
      | 3. Volvo FH12 | 36,30% | 
    
      | 4. MAN 26.403 | 34,20% | 
    
      | 5. Iveco MP240E42 | 33% | 
    
      | 6. Scania 124 | 25,10% | 
    
      | 7. Renault Premium 385 | 20% | 
    
    
      | 1. MAN 12.163 | 36,30% | 
    
      | 2. Volvo FL6 | 26,40% | 
    
      | 3. DAF 45.180 | 25,20% | 
    
      | 4. Iveco ML120E18 | 24,10% | 
    
      | 5. MB 814 | 14,10% | 
    
      | 6. Renault Midliner M180.12 | 10,50% | 
    
    
      | 1. MAN 18.390 | 34,80% | 
    
      | 2. MB 1846 | 29,70% | 
    
      | 3. Renault 440 Magnum | 28,90% | 
    
      | 4. Volvo FH12 | 27,30% | 
    
      | 5. DAF XF 95.430 | 19,20% | 
    
      | 6. Scania R420 | 13,50% | 
    
      | 7. Iveco AD400T44 | 8,40% | 
    
    
      | 1. MB 2548 | 36,80% | 
    
      | 2. MAN 26.430 | 36,20% | 
    
      | 3. Iveco AS260S54 | 22% | 
    
      | 4. Volvo FH12 | 20% | 
    
      | 5. DAF 95.430 | 19,40% | 
    
      | 6. Renault 420 Premium | 18,80% | 
    
      | 7. Scania P380 | 12,90% | 
    
    
      | 1. MAN 12.185 LE | 34,30% | 
    
      | 2. MB 815 Vario | 18,50% | 
    
      | 3. Volvo FL6 | 15,40% | 
    
      | 4. Iveco ML120E18 | 11,90% | 
    
      | 5. DAF LF 45.180 | 11,30% | 
    
      | 6. Renault Midliner 180.10 | 7,60% |