Samochody ciężarowe. Mercedes Atego z silnikiem OM904LA (1998-2004)
Atego z czterocylindrowym silnikiem to pojazd trwały, ale zastrzeżenia można mieć do elektroniki, która często wykrywa urojone usterki i brzęczy. Mercedes z silnikiem OM904LA ma jednak kilka zalet. Do tych podstawowych należą: duża wytrzymałość mechaniki, oszczędny napęd, nisko umieszczona szoferka oraz odporność na rdzę. Minusy to natomiast: problemy z elektroniką, drogie w naprawie hamulce, niska jakość wykonania kabiny i wysoka cena zakupu.
Ten pojazd dystrybucyjny debiutował przed dziewięcioma laty, zastępując uznany model LK. Zazwyczaj pod kabiną Mercedesa Atego montowany był silnik OM904LA pochodzący od poprzednika, spełniający na początku normę Euro 2. Dystrybucyjne Atego z tym motorem mają DMC od 6,5 do 15 ton. Rozstawy osi tych pojazdów wahają się od 3.020 do 5.360 mm.
Atego na rynku wtórnym może mieć jedną z czterech kabin, jednak dominują u nas szoferki o oznaczeniu S (zwykła i nieco przedłużona). Mają one wewnętrzną wysokość 1.516 mm. To zdecydowanie za mało. Na pocieszenie pozostaje tylko dość duża, wynosząca 2.000 mm szerokość kabiny i jej niskie usytuowanie (dzięki dwuczęściowej ramie z niższą przednią częścią). Zawieszenie kabin jest trwałe. Niestety tego samego nie da się powiedzieć o obiciu foteli i plastikach we wnętrzu. Za niezbyt wydajne uchodzi także ogrzewanie i wentylacja. Użytkownicy pocieszają się tym, że kabina została dobrze zabezpieczona przed korozją, zresztą podobnie jak i rama.
Czterocylindrowy silnik początkowo występował w wariantach mocy: 122, 152 i 177 KM, zaś po 2001 roku: 122, 150 i 170 KM. Z motorem nie ma poważnych problemów, czasem zawodzą w nim jedynie oringi pomp wtrysków. Generalnie jednak jednostka OM904LA ma dobrą opinię; znane są nam Atego, które bez remontu przekroczyły przebieg miliona kilometrów. Przy tym niewiele palą - średnio ok. 17 litrów na 100 km.
Z czterocylindrowym motorem współpracuje sześciobiegowa przekładnia, z którą nie ma problemów. Za odporne uchodzi także zawieszenie Atego (wymienia się w nim tylko gumy stabilizatorów). Gorzej oceniane są hamulce, w zaciskach których psują się czujniki zużycia klocków hamulcowych (są drogie).
Atego wyposażone jest w system diagnostyczny Telligent. Teoretycznie diagnozuje on podzespoły. W praktyce co chwilę wyświetla kody błędów i dokuczliwie brzęczy. Czasem dzieje się tak bez żadnej przyczyny.
Do Atego bez problemu kupimy sporo relatywnie tanich części zamiennych, jednak sam zakup pojazdu do takich nie należy.
Plusy
Duża wytrzymałość mechaniki. Oszczędny napęd. Nisko umieszczona szoferka. Odporność na rdzę.
Minusy
Problemy z elektroniką. Drogie w naprawie hamulce. Niska jakość wykonania kabiny. Wysoka cena zakupu.
Ekspert: Jarosław Korczyński z Zakładu Mechaniki Pojazdowej Mariusz Korpak z Krakowa:
- W pojazdach dystrybucyjnych z czterocylindrowymi silnikami radzę zmieniać olej co 20 tys. km, a nie tak, jak wymaga tego producent - co 60 tys. Użytkując Atego, nie można lekceważyć poziomu oleju. Gdy go przybywa lub ubywa, może to być oznaką uszkodzenia oringów pompy wtryskowej.
Dopuszczalna masa całkowita |
8.000 kg |
8.000 kg |
Ładowność. |
4.600 kg |
4.800 kg |
Rozstaw osi |
4.220 mm |
4.250 mm |
Poj. silnika / cylindry |
4,25 l / R4 |
4,6 l / R4 |
Moc maksymalna |
152 KM |
153 KM |
przy obr./min |
2.300 |
2.400 |
Maks. moment obrotowy |
580 Nm |
580 Nm |
przy obr./min |
1.200-1.500 |
1.600 |
Skrzynia biegów |
ręczna 6 + 1 |
ręczna 6 + 1 |
Przykładowe rozmiary kontenera |
Długość |
6.150 mm |
6.200 mm |
Szerokość |
2.470 mm |
2.450 mm |
Wysokość |
2.360 mm |
2.300 mm |
Chłodnica |
1.600 zł |
3.370 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
4.500 zł |
3.200 zł |
Reflektor |
630 zł |
860 zł |
Klocki hamulcowe |
1.030 zł |
673 zł |
Filtr oleju |
52 zł |
60 zł |
Filtr powietrza |
425 zł |
197 zł |
Reflektor |
350 zł |
280 zł |
Zderzak przedni |
800 zł |
600 zł |
Chłodnica |
1.800 zł |
1.600 zł |
Czołowa szyba |
1.200 zł |
800 zł |
|
przebieg tys. km - cena netto |
przebieg tys. km - cena netto |
1998 |
340 - 47,0 tys. zł |
370 - 43,5 tys. zł |
1999 |
670 - 49,5 tys. zł |
260 - 45,9 tys. zł |
2000 |
460 - 56,9 tys. zł |
360 - 51,9 tys. zł |
2001 |
180 - 63,9 tys. zł |
- |
2002 |
338 - 107,0 tys. zł |
- |