Samochody dostawcze. Mercedes-Benz Sprinter 2.2 CDI 82 KM furgon (1999-2005)
Popularny Mercedes Sprinter z 82-konnym silnikiem 2.2 CDI jest wyjątkowo ospały, brak mu werwy, nawet gdy podróżujemy bez ładunku. Za sprawą niskiego spalania i małej awaryjności ta wersja cieszy się jednak u nas sporym wzięciem. Sprintery 2.2 CDI w najsłabszym wariancie mocy - 82 KM, zwłaszcza w cięższych odmianach tonażowych 308 i 408, krytykowane są przede wszystkim za kiepskie osiągi. Wóz chwalony jest natomiast za niskie koszty eksploatacji. Najpopularniejsze furgony z niskim lub podwyższonym dachem wg producenta spalają średnio ok. 7,5 l ON.
Dostawczak ze Stuttgartu w sprzedaży pojawił się w 1995 r. Cztery lata później wóz poddano gruntownej modernizacji, wprowadzając do oferty m.in. nowe ropniaki, w tym czterocylindrowy motor wysokoprężny OM 611 DE 22 LA o poj. 2.2 l w wersji o mocy 82 KM (są też odmiany 109- i 129-konna).
Sprintery 2.2 CDI w najsłabszym wariancie mocy - 82 KM, zwłaszcza w cięższych odmianach tonażowych 308 i 408, krytykowane są przede wszystkim za kiepskie osiągi. Wóz chwalony jest natomiast za niskie koszty eksploatacji. Najpopularniejsze furgony z niskim lub podwyższonym dachem wg producenta spalają średnio ok. 7,5 l ON. Niskie spalanie potwierdzają użytkownicy.
- Mam dwa Sprintery 208 CDI. Eksploatuję je codziennie z niewielkim ładunkiem w cyklu miejskim. Na setkę palą ok. 9 l. To niewiele. Mój poprzedni Sprinter z wolnossącym ropniakiem 2.3 o mocy 79 KM potrzebował średnio litr więcej - mówi Krzysztof Kuras, przedsiębiorca z Lublina. Ropniak 2.2 z common rail wymaga jednak tankowania ON wysokiej jakości. Same motory są niezawodne. Do naprawy głównej często osiągają przebiegi przekraczające pół miliona kilometrów. Problemów nie sprawiają też automatyczne i ręczne skrzynie biegów. W polskich warunkach eksploatacyjnych uwagi wymaga zawieszenie Sprinterów, w którym dochodzi do przyspieszonego zużycia tulei przedniego i tylnego stabilizatora, amortyzatorów oraz łożysk kół i sworzni wahaczy.
Plusem jest wysoka jakość plastików wykończeniowych, np. deski rozdzielczej, oraz wydajne ogrzewanie.
Większość Sprinterów z lat 1999-2005 dostępnych na rynku wtórnym jest bogato wyposażona. Standardem jest wspomaganie kierownicy, gros oferowanych na giełdach egzemplarzy ma airbag kierowcy i pasażera, pełną elektrykę, nierzadko trafiają się auta z klimatyzacją i systemem ogrzewania postojowego. Od 2003 r. w Sprinterach montowano też ESP. Auta po modernizacji są też dobrze zabezpieczone przed korozją.
Plusy
Niskie spalanie. Niezawodne silniki i trwałe skrzynie biegów. Bogate wyposażenie. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
Minusy
Kiepskie osiągi. Awaryjne zawieszenie. Układ paliwowy wrażliwy na kiepski ON.
Ekspert
Piotr Czajka, kierownik Auto Serwis Patyra w Lublinie:
- Radziłbym zwrócić uwagę szczególnie na elementy zawieszenia, które nie jest zbyt trwałe. Egzemplarze z początku produkcji mogą występować w wersjach bez stabilizatorów zawieszenia. Nie polecam ich ze względu na dużą podatność na boczny wiatr. Nawet jednokrotne zatankowanie słabej ropy może skończyć się uszkodzeniem zaworu ciśnieniowego i pompy paliwa.
Dopuszczalna masa całkowita |
2.590 kg |
2.800 kg |
Ładowność |
1.015 kg |
1.050 kg |
Długość |
4.890 mm |
4.888 mm |
Szerokość |
1.933 mm |
1.990 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
2.320 mm |
2.232 mm |
Pojemność silnika |
2.151 ccm |
2.188 ccm |
Moc maksymalna |
82 KM |
90 KM |
przy obr./min |
3.800 |
3.650 |
Maksymalny moment obrotowy |
200 Nm |
260 Nm |
przy obr./min |
1.400-2.600 |
2.000 |
Prędkość maksymalna |
145 km/h |
137 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego: |
|
|
długość |
2.515 mm |
2.715 mm |
szerokość |
1.736 mm |
1.764 mm |
wysokość |
1.633 mm |
1.670 mm |
Chłodnica |
1.600 zł |
1.250 zł |
Sprzęgło |
1.350 zł |
1.280 zł |
Amortyzator przedni |
250 zł |
320 zł |
Reflektor |
450 zł |
449 zł |
Filtr oleju |
29 zł |
35 zł |
Filtr powietrza |
42 zł |
46 zł |
Reflektor |
250 zł |
250 zł |
Zderzak (przód) |
300 zł* |
350 zł* |
Lampa tylna |
120 zł |
120 zł |
Chłodnica |
400 zł |
450 zł |
* poszycie zderzaka nieuzbrojone, bez kratek, reflektorów halogenowych itp. |
1999 |
2.2 CDI / 330 - 27,9 tys. zł |
2.5 D / 287 - 22,9 tys. zł |
2000 |
2.2 CDI / 289 - 33,2 tys. zł |
2.5 D / 294 - 23,5 tys. zł |
2001 |
2.2 CDI / 220 - 36,0 tys. zł |
2.2 DTI / 258 - 26,9 tys. zł |
2002 |
2.2 CDI / 213 - 38,9 tys. zł |
2.2 DTI / 226 - 32,7 tys. zł |
2003 |
2.2 CDI / 180 - 43,0 tys. zł |
2.5 DTI / 177 - 37,5 tys. zł |
2004 |
2.2 CDI / 140 - 52,0 tys. zł |
2.5 CDTI / 120 - 46,7 tys. zł |
2005 |
2.2 CDI / 106 - 59,5 tys. zł |
2.5 CDTI / 87 - 53,9 tys. zł |