Samochody dostawcze. Fiat Ducato 2.5 D/TD kontener (1996-2002)
Ostatnio na krajowym rynku najbardziej poszukiwana wśród Fiatów Ducato jest wersja kontenerowa. Oferowane u nas kontenerowce są głównie importowane z Niemiec i Holandii. Do zalwet dostawczego Fiata można zaliczyć - dużą dostępność części zamiennych, relatywnie niskie ceny aut na rynku wtórnym, ergonomię szoferki i funkcjonalność ładowni i ekonomiczny silnik. Minusy to z kolei: mało dynamiczna jednostka napędowa w wersji wolnossącej, kiepskiej jakości materiały wykończeniowe we wnętrzu, duży hałas w kabinie oraz spora awaryjność układu elektrycznego.
Kontenerowe Ducato ma dwa warianty gabarytowe. Największym powodzeniem cieszy się u nas auto mierzące prawie 5,9 m (dane zamieszczamy w tabeli), zbudowane na tzw. długim podwoziu. Ta odmiana gabarytami przewyższa większość konkurentów. Nieco rzadziej spotykamy wersję krótszą mierzącą 5,3 m. W pierwszym przypadku kubatura wewnętrzna ładowni przekracza 16 m sześc., w drugim jest o ok. 1,5 m sześc. mniejsza.
Użytkownicy chwalą funkcjonalność i ładownię tego dostawczaka, ale ganią komfort jazdy: hałas we wnętrzu i kiepskiej jakości materiały w szoferce.
Wbrew pojawiającym się obiegowym opiniom elementy zawieszenia i układów: jezdnego oraz kierowniczego Ducato (amortyzatory, resory, drążki, łożyska) zużywają się porównywalnie jak u rywali. Zmorą użytkowników są zaś problemy z elektryką.
Spotykane u nas zabudowy powstały na konstrukcji stalowej lub aluminiowej. Na nich stworzono poszycie z tworzyw sztucznych. Zazwyczaj jest to typowy kontener, nieco rzadziej izoterma. Sporadycznie izolowana zabudowa wyposażona jest w agregat chłodniczy. Umożliwia on przewóz towarów w temperaturze kontrolowanej. Ducato cieszy się niezłą opinią wśród użytkowników aut dystrybucyjnych, np. kontenerów chłodni dostarczających artykuły spożywcze do punktów handlowych w centrach miast. Auto jest zwrotne i stosunkowo ekonomiczne. W czterech na pięć kontenerowców, które spotkaliśmy na giełdzie w Przeźmierowie dostęp do ładowni był jedynie przez drzwi tylne. W pozostałym były również skrzydłowe drzwi pojedyncze umieszczone z prawej strony.
Opinię ekonomicznej ma wolnossąca wersja 2,5-litrowa (dane w tabeli), spotkaliśmy też jednak użytkowników narzekających, że to prawdziwy "muł na kołach". Wskazania co do średniego spalania oscylowały pomiędzy 7,7 a 8,3 l na 100 km. Zdecydowanie większy rozrzut panował wśród użytkowników aut z silnikami turbo. Moc maksymalna (116 KM) i wysoki moment obrotowy (200 Nm) robią swoje. Samochód jest dynamiczny, ale śr. spalanie jest większe: 8,4-9,7 l na 100 km. Wpływ na zużycie ma to, czy auto ma owiewkę na ścianie kontenera.
Plusy
Duża dostępność części zamiennych. Relatywnie niskie ceny aut na rynku wtórnym. Ergonomia szoferki i funkcjonalność ładowni. Ekonomiczny silnik.
Minusy
Mało dynamiczna jednostka napędowa w wersji wolnossącej. Kiepskiej jakości materiały wykończeniowe we wnętrzu. Duży hałas w kabinie. Spora awaryjność układu elektrycznego.
Ekspert: Józef Tworzyło, mechanik z Poznania:
- Jednostka pochodząca od Iveco jest trwała i raczej nie zawodzi. Zdarzają się problemy z pompą paliwa, ale wynikają zazwyczaj ze stosowania marnej jakości oleju napędowego. Trafiają się egzemplarze z pordzewiałymi łącznikami poszczególnych elementów kontenera, szwankującymi zamkami. To jednak mankamenty, które wynikają z marnej jakości samych zabudów.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.500 kg |
3.500 kg |
Ładowność |
1.450 kg |
1.500 kg |
Długość |
5.880 mm |
5.651 mm |
Szerokość |
2.000 mm |
1.974 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
3.100 mm |
3.080 mm |
Pojemność silnika |
2.446 ccm |
2.496 ccm |
Moc maksymalna |
86 KM |
76 KM |
przy obr./min |
3.800 |
4.000 |
Maksymalny mom. obr. |
155 Nm |
146 Nm |
przy obr./min |
2.200 |
2.500 |
Prędkość maksymalna |
135 km/h |
130 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
długość |
3.540 mm |
3.400 mm |
szerokość |
2.150 mm |
2.060 mm |
wysokość |
2.230 mm |
2.200 mm |
Chłodnica |
1.400 zł |
1.380 zł |
Sprzęgło |
1.250 zł |
1.400 zł |
Amortyzator przedni |
310 zł |
290 zł |
Reflektor |
340 zł |
330 zł |
Filtr oleju |
50 zł |
40 zł |
Filtr powietrza |
80 zł |
70 zł |
Reflektor |
140 zł |
120 zł |
Zderzak (przód) |
125 zł |
140 zł |
Lampa tylna |
90 zł |
100 zł |
Chłodnica |
180 zł |
180 zł |
|
silnik / przebieg tys. km - cena brutto |
silnik / przebieg tys. km - cena brutto |
1997 |
2.5 D / 214 - 16,0 tys. zł |
2.5 D / 258 - 17,0 tys. zł |
1998 |
2.5 D / 176 - 17,6 tys. zł |
2.5 D / 149 - 18,7 tys. zł |
1999 |
2.5 D / 142 - 24,5 tys. zł |
2.5 D / 165 - 26,0 tys. zł |
1999 |
2.5 TD / 230 - 26,7 tys. zł |
2.5 TD / 190 - 30,0 tys. zł |
2000 |
2.5 D / 195 - 28,5 tys. zł |
2.5 D / 227 - 29,0 tys. zł |
2001 |
2.5 TD / 116 - 32,0 tys. zł |
2.5 TD / 160 - 34,6 tys. zł |