Samochody ciężarowe. Renault Premium Distribution z lat 1995-2004
Renault Premium Distribution przypomina średniodystansowe Route. Dystrybucyjne Renault z większym bratnim modelem dzieli część kabin i silników, użytkownicy borykają się też z podobnymi awariami. Na plus Renault Premium należy zapisać skuteczne hamulce, trwałe skrzynie biegów, szeroki wybór dostępnych konfiguracji i duży zakres mocy silników.
Premium Distribution najczęściej spotkać można jako podwozie pod zabudowę o DMC od 12 do 26 t z rozstawem osi 5.465 mm (długość zabudowy 7.164-7.785 mm), rzadziej ciągnik siodłowy. Dostępne konfiguracje napędowe to 4x2, 6x2 i 6x4 w przypadku podwozi oraz 4x2 i 6x2 dla ciągników. Pod kabinami Distribution pracują rzędowe, sześciocylindrowe turbodiesle. Mniejsze mają poj. 6,2 l i moc 210 lub 250 KM, większe 9,8 l i moc 256, 298 lub 338 KM. W 2001 r. mniejszy motor zastąpiono nowym dCi (z common rail), o tej samej pojemności i mocy 215 lub 265 KM. Motory dCi są wrażliwe na brudną ropę, której kilkukrotne zatankowanie może skończyć się awarią pompy wysokociśnieniowej.
Do wyboru są trzy typy szoferek: dzienna, sypialna lub znana też z Route sypialnia podwyższona. Kabiny wykończono trwałymi materiałami. Szwankuje jednak resorowanie. Defektom często ulegają zawory poziomujące, tuleje łączników wahaczy, pęka stabilizator.
Premium Distribution, podobnie jak Route, może mieć zawieszenie mechaniczne (z resorami parabolicznymi z przodu i z tyłu), mechaniczno-pneumatyczne z dwiema poduszkami z tyłu lub pełne zawieszenie pneumatyczne Airtronic z zakresem regulacji wysokości o 200 mm z przodu i 240 z tyłu. W mechanicznym podwoziu bolączką są wyrabiające się tuleje resorów, w pneumatycznym psują się elektroniczne czujniki regulujące ciśnienie i elektryczne wiązki sterowania zawieszeniem z kabiny. Premium wyposażone są w hamulce z ABS, najczęściej tarczowe z przodu, bębnowe z tyłu. Układ hamulcowy zbiera niezłe opinie wśród użytkowników. Kierowcy chwalą jego skuteczność, narzekają zaś na szybkie zużycie tarcz hamulcowych. Zastrzeżeń nie ma do tylnych mostów, bezawaryjne są też skrzynie biegów.
Ekspert - Mariusz Kacprzak z serwisu Zawrat TIR Serwis w Lublinie:
- Obsługa serwisowa Premium Distribution jest prosta, ale radzę przeglądy silników wykonywać zgodnie z zaleceniami producenta, co 60-80 tys. km, mosty kontrolować co 180 tys. km, skrzynie biegów co 300 tys. km. Wymiany oleju, podobnie jak wkładu filtra osuszacza, dokonywać należy nie rzadziej niż co 30 tys. km, filtrów powietrza i paliwa co 15 tys. km, a w silnikach dCi filtr paliwowy radzę zmieniać nawet co 10 tys. km.
Plusy
Skuteczne hamulce. Trwałe skrzynie biegów. Szeroki wybór dostępnych konfiguracji. Duży zakres mocy silników.
Minusy
Wnętrza szoferek (na zdj. dzienna) wykończone są trwałymi materiałami
Dopuszczalna masa całkowita |
17.500 kg |
18.000 kg |
Ładowność |
8.500 kg |
9.240 kg |
Rozstaw osi |
5.465 mm |
4.800 mm |
Poj. silnika/cylindry |
6,2 l / R6 |
9,0 l / R6 |
Moc maksymalna |
215 KM |
220 KM |
przy obr./min |
2.400 |
2.100-2.400 |
Maksymalny moment obrotowy |
700 Nm |
780 Nm |
przy obr./min |
1.200-1.500 |
1.600-1.800 |
Skrzynia biegów |
ręczna 6+1 |
ręczna 8+1 |
Przykładowe rozmiary ładowni (kontener) |
Długość |
7.785 mm |
7.800 mm |
Szerokość |
2.470 mm |
2.540 mm |
Wysokość |
2.400 mm |
2.560 mm |
Chłodnica |
2.950 zł |
2.400 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
2.720 zł |
2.350 zł |
Reflektor |
970 zł |
1.150 zł |
Klocki hamulcowe |
320 zł |
240 zł |
Filtr oleju |
120 zł |
100 zł |
Filtr powietrza |
220 zł |
190 zł |
Reflektor |
450 zł |
520 zł |
Zderzak przedni |
500 zł |
550 zł |
Szyba czołowa |
940 zł |
800 zł |
Chłodnica |
1.400 zł |
1.100 zł |
1997 |
870 - 48,5 tys. zł |
900 - 65,9 tys. zł |
1998 |
820 - 56,0 tys. zł |
874 - 72,9 tys. zł |
1999 |
770 - 65,0 tys. zł |
845 - 86,5 tys. zł |
2000 |
740 - 74,5 tys. zł |
730 - 105,0 tys. zł |
2001 |
660 - 82,9 tys. zł |
610 - 117,5 tys. zł |