Najlepsze autobusy. Volvo 9700
Pod koniec września poznaliśmy zwycięzcę dorocznego, prestiżowego konkursu o tytuł Autobusu Roku (Coach of the Year 2008), który jest przyznawany przez dziennikarzy europejskiej prasy branżowej. Tytuł otrzymał autobus turystyczny Volvo 9700. Niedawno Volvo 9700 doczekało się zmian. Dotyczyły m.in. bezpieczeństwa - obecnie ten najpopularniejszy "turysta" Volvo zaliczany jest do najbezpieczniejszych autobusów na świecie. Układ hamulcowy (hamulce tarczowe przy wszystkich kołach) zaopatrzono w nową generację EBS. Autobus jest seryjnie wyposażany w system stabilizacji toru jazdy ESP.
Finałowe testy autokarów odbyły się w Szwajcarii. Volvo 9700 pozostawiło w pobitym polu Irisbusa New Coach, Mercedesa Tourismo i Neoplana Cityliner.
Platforma TX
Model 9700 jest obecny na rynku od pięciu lat (niedawno przeszedł modernizację) i reprezentuje generację pojazdów tzw. platformy TX. Jedną z jej głównych cech jest modułowa konstrukcja. Oferta autobusów serii 9700 obejmuje pojazdy o długości od 12 do 15 m. Do napędu Volvo 9700 służy 12,1-litrowy diesel oferowany w trzech wariantach mocy: 340, 380 lub 420 KM. Jednostki współpracują ze skrzyniami o ośmiu lub dwunastu przełożeniach.
Po zmianach...
Niedawno Volvo 9700 doczekało się zmian. Dotyczyły m.in. bezpieczeństwa - obecnie ten najpopularniejszy "turysta" Volvo zaliczany jest do najbezpieczniejszych autobusów na świecie. Układ hamulcowy (hamulce tarczowe przy wszystkich kołach) zaopatrzono w nową generację EBS. Autobus jest seryjnie wyposażany w system stabilizacji toru jazdy ESP. W znacznym stopniu eliminuje on ryzyko poślizgu przy omijaniu przeszkody na mokrej nawierzchni. Nowością jest układ adaptacyjnego programowania prędkości ACC (Adaptive Cruise Control). Radarowe czujniki dostarczają danych o poprzedzających pojazdach. Autokar utrzymuje założoną prędkość, jeśli jednak czujniki wykryją pojazd jadący wolniej, ACC ograniczy prędkość tak, aby przez cały czas zachowywać odpowiedni odstęp. Volvo 9700 ma też system ochrony przed skutkami zderzeń czołowych FIP (Front Impact Protection). Absorbuje on energię wywołaną przez siłę uderzenia. Modernizacji poddano też wnętrze. W centralnej części kokpitu umieszczono ciekłokrystaliczny wyświetlacz. Zmieniono kolorystkę wnętrza i materiały wykończeniowe, zwraca uwagę nowy system Volvo Sound & Vision. Obraz wyświetlany na ciekłokrystalicznych monitorach, niezależnie od kąta pod jakim pasażerowie na niego patrzą, jest z każdego miejsca tak samo widoczny. Na wszystkich miejscach słyszalny jest dźwięk stereo.
Wymiary: dł. / szer. / wys. |
12.300 / 2.550 / 3.610 mm |
Pojemność bagażników |
10,5-12 m sześc. |
Silnik |
Volvo DH 12E, sześciocylindrowy, montowany z tyłu |
Poj. silnika / moc maksymalna |
12,1 l / 420 KM przy 1.800 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
2.000 Nm przy 1.050-1.475 obr./min |
Skrzynia biegów |
zautomatyzowana, I-shift |
Układ hamulcowy |
ABS, EBS, ESP tarcze przy wszystkich kołach |