Inwestycje. Nowe centrum używanych pojazdów ciężarowych
W minioną sobotę (25.08) Euro-Leasing Used Trucks, czyli polski oddział niemieckiej firmy Euro-Leasing GmbH, otworzył nową siedzibę w Kołbaskowie (woj. zachodniopomorskie). Firma skupuje pojazdy używane i nowe, wynajmuje je i sprzedaje. Polski odział sprowadza też samochody z centrali Euro-Leasing w Sittensen w Niemczech, gdzie na powierzchni ekspozycyjnej liczącej ok. 50 tys. mkw. zawsze stoi blisko tysiąc pojazdów.
W ofercie firmy dominują auta mające co najwyżej cztery lata eksploatacji. Zdaniem gospodarzy, jest to największe centrum samochodów ciężarowych w Europie. Każdego miesiąca bramy opuszcza ponad 160 samochodów.
Prosta idea
Manfred Klappstein, dyrektor Euro-Leasing GmbH, mówi, że firma powstała po to, aby w możliwie szybki i nieskomplikowany sposób zaopatrywać zainteresowanych w pojazdy użytkowe. Samochody takie znajdują się cały czas na placu, niektóre jednak są wyszukiwane na zamówienie i sprowadzane specjalnie dla odbiorcy. Oferta adresowana jest zarówno do dilerów, jak i spedytorów czy przewoźników poszukujących samochodów ciężarowych, jak również samych ciągników, naczep czy przyczep. Są nie tylko pojazdy uniwersalne, ale również specjalne, np. budowlane. Oprócz sprzedaży, firma pomaga w skredytowaniu zakupu i wynajmie.
Jak to działa?
Euro-Leasing pozyskuje samochody (kupuje nowe i używane), wycenia je, zarządza posiadanym parkiem, wynajmuje środki transportu, a w ramach spółki Used Trucks także wprowadza na rynek używane samochody ciężarowe. Firmę interesują głównie samochody młode. Nierzadko kupione jako nowe, a następnie wynajmowane. Są również pojazdy kupowane na rynku wtórnym, jednak jak podkreślają gospodarze Euro-Leasing, chodzi wyłącznie o auta posiadające pewne pochodzenie, z udokumentowaną przeszłością.
W roku 2006 obroty Euro-Leasing wzrosły o ok. jedną czwartą w porównaniu z rokiem wcześniejszym, osiągając 150 mln euro. Corocznie zwiększa się flota samochodów i naczep do wynajmu (obecnie obejmuje ok. 9 tys. jednostek), w samych Niemczech auta można wynajmować w czternastu punktach. Równolegle rozwija się handel pojazdami używanymi, choć niemiecki rynek jest już w znacznym stopniu nasycony. W sprzedaży pomaga internet, zwiększa się sprzedaż poza granicami. Oprócz głównego centrum w Sittensen, a także innych niemieckich punktów filialnych, Euro-Leasing ma oddziały w Grecji (Saloniki) i Polsce.
Co u nas?
Zaczęło się od biura handlowego w Szczecinie. Później przyszedł czas na Kołbaskowo. To bardzo korzystne położenie, miejsce, gdzie znajduje się duży terminal graniczny, trasa tranzytowa, którą dziennie pokonuje kilka tysięcy ciężarówek. Euro-Leasing Used Trucks posiada teren o powierzchni ok. 1 ha, stanowiący plac ekspozycyjny (miejsce na ponad 100 ciągników siodłowych, naczep oraz samochodów ciężarowych), a także budynek administracyjno-biurowy. Polski oddział sprzedaje rocznie kilkaset pojazdów używanych. Najczęściej są to sprowadzone z centrali w Niemczech samochody z roczników 2002-2005 renomowanych marek zachodnich, głównie Mercedes, MAN, DAF i Volvo. W ostatnich miesiącach, poza ciągnikami i naczepami, znacznie wzrosło zainteresowanie sprzętem budowlanym, szczególnie wywrotkami oraz betonomieszarkami, także z pompami do betonu. Jak do tej pory motorem napędowym działalności była sprzedaż samochodów, niebawem równie ważny stać ma się wynajem aut i naczep. Planowane jest uzyskanie wyniku na poziomie ok. 2 tys. wynajmowanych pojazdów w ciągu roku. Różnie ambitne są zamierzenia dotyczące rozwoju bazy Euro-Leasing w Polsce. Podczas otwarcia nowej siedziby potwierdzono, że firma doczeka się kilku filii. Najprawdopodobniej zostaną zlokalizowane w Gdańsku, Krakowie, Warszawie i Wrocławiu. Mają rozpocząć działalność w przyszłym roku.
Manfred Klappstein, dyrektor Euro-Leasing GmbH
: - Transakcje związane z samochodami muszą być oparte na zaufaniu i poważnym traktowaniu. My oferujemy tylko pojazdy w dobrym stanie. Stanowi to podstawę naszego sukcesu. Myślę, że to m.in. dzięki temu jesteśmy dzisiaj wiodącym niemieckim partnerem świadczącym wszystkie usługi związane z zarządzaniem parkiem maszynowym i jednym z wiodących europejskich dilerów pojazdów używanych.