Samochody dostawcze. Renault Trafic L1H1 2.5 dCi Generation Quickshift
Trafic po liftingu wjechał do polskiej sieci sprzedaży pod koniec ub.r. Z zewnątrz zmiany są kosmetyczne: reflektory zespolone z migaczami, inny grill i zderzaki. Ważniejszymi nowinkami było wprowadzenie turbodiesla 2.0 dCi i wzmocnienie motoru 2.5 dCi o 15 koni, do 145 KM. Testowaliśmy wóz z mocniejszą jednostką w komfortowej, osobowej wersji. W naszej ocenie największe zalety nowego Renault to: oszczędny ropniak 2.5 dCi, proste przygotowywanie kanapy do spania, łatwe prowadzenie, duża kultura pracy skrzyni Quickshift oraz sześć airbagów seryjnie. Minusy to natomiast fakt, że nie można zamówić przesuwnych drzwi z lewej strony, nielogiczne rozmieszczenie dźwigienek przy fotelach w drugim rzędzie i silnik głośny na autostradzie.
Spośród osobowych Traficów, Generation ma najbogatsze wyposażenie. Jest przystosowany do biesiad i noclegów.
Roszady z kanapą i fotelami
Tak jak każdy osobowy Trafic, Generation występuje z niskim dachem H1. Rozstaw osi w tej wersji tylko najkrótszy, L1. Generation jest sześciomiejscowy, 2+1+3. Testowy egzemplarz posiadał dodatkowy, drugi fotel w drugim rzędzie (dopłata 4.600 zł brutto - samochód nie uprawnia do pełnego odliczenia VAT-u), więc mieścił siedem osób.
Ponieważ instrukcja obsługi, która była w aucie, nie obejmowała wersji Generation, miałem okazję sprawdzić intuicyjność modyfikacji wnętrza. Najłatwiej idzie z rozłożeniem kanapy do spania.
Biorąc się za fotele drugiego rzędu, trzeba pamiętać o niezbyt logicznym umieszczeniu dźwigni. Pociągam dźwignię pod siedziskiem, aby przesunąć fotel. Okazuje się, że służy ona do obracania fotela wokół osi pionowej. Żeby przesunąć fotel, unoszę rączkę z boku, blisko podłogi. Pasy są integralne z fotelami, więc można podczas jazdy siedzieć tyłem do kierowcy i np. grać w karty, korzystając ze stolika wyjmowanego z lewej burty.
W kabinie wszystkie blachy obudowano plastikami, nie widać dostawczego rodowodu auta. Podobnie jest w Volkswagenie Multivanie. Jest on jeszcze praktyczniejszy od Trafica Generation, gdyż inna zabudowa stolika pozwoliła na montaż przesuwnych drzwi także z lewej (w Renault tylko z prawej).
Generation ma seryjnie aż sześć poduszek, podczas gdy jego rodzeństwo Opel Vivaro Tour i Nissan Primastar Avantour - mniej, po dwie.
Silnik w porządku
2,5-litrowy ropniak nie imponuje elastycznością na wyższych biegach, ale na autostradzie bez problemu utrzymywał prędkość podróżną ponad 150 km/h. "Produkował" też wówczas sporo decybeli. Nie dało się swobodnie rozmawiać z kierowcą, siedząc na którymś z rzędów za jego plecami (sprawdziłem). Średnio 2.5 dCi palił 8,2-9,4 l ON na 100 km. Dobry wynik, bo Opel Vivaro ze 100-konnym turbodieslem 1.9 od Renault potrzebował w teście 8-9 l. Moc Trafica Generation - 145 KM - to sporo, ale VW Multivan może mieć motor 2.5 TDI 174 KM i napęd 4x4 (Trafic tylko na przód).
Skrzynia OK
O dobrym prowadzeniu się vana nie będę się rozpisywał. Uczyniłem to, opisując Opla Vivaro (AMT 584 z 24 marca 2006). Skupię się na Quickshift, czyli mechanicznej skrzyni z elektrohydraulicznie sterowanym sprzęgłem. Tego rodzaju konstrukcje były często krytykowane za powolne i mało kulturalne działanie. Tymczasem Quickshift przerzuca biegi w krótkim czasie i z minimalnymi tylko szarpnięciami. Duży plus to dwa dodatkowe tryby pracy - zimowy i z większym obciążeniem. Można używać ich równocześnie. Żeby tak jeszcze zrobili solidniejszą konsolę, na której znajduje się dźwignia biegów. Przy włączaniu wstecznego aż strach, że oderwie się od reszty kokpitu.
Generation Quickshift przekonuje sprawnym silnikiem i skrzynią oraz łatwym rozkładaniem miejsca do spania. Obsługa foteli powinna być jednak łatwiejsza. A silnik cichszy.
Plusy
Oszczędny ropniak 2.5 dCi. Proste przygotowywanie kanapy do spania. Łatwe prowadzenie. Duża kultura pracy skrzyni Quickshift. Sześć airbagów seryjnie.
Minusy
Nie można zamówić przesuwnych drzwi z lewej strony. Nielogiczne rozmieszczenie dźwigienek przy fotelach w drugim rzędzie. Silnik głośny na autostradzie.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.045 kg |
Ładowność |
859 kg |
Liczba miejsc |
5+1 |
Pojemność bagażnika (przy trzech rzędach siedzeń / przy dwóch z kanapą przesuniętą do przodu) |
124 / 1.830 l |
Wymiary pojazdu - długość / szerokość / wysokość |
4.782 / 1.904 / 1.947 mm |
Rozstaw osi |
3.098 mm |
Silnik |
R4, 16V, turbodiesel z common rail |
Pojemność skokowa silnika |
2.464 ccm |
Moc maksymalna |
145 KM przy 3.500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
320 Nm przy 1.500 obr./min |
Prędkość maksymalna (wg producenta) |
170 km/h |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym (wg producenta) |
8,2 l ON / 100 km |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym bez obciążenia (testowe) |
8,2 l ON / 100 km |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym z obciążeniem (testowe) |
9,4 l ON / 100 km (5 osób) |
Skrzynia biegów |
półautomatyczna, mechaniczna, sześciostopniowa |
Napęd |
na oś przednią |
Układ hamulcowy |
ABS, z przodu tarczowe wentylowane, z tyłu tarcze |
Wyposażenie standardowe pojazdu testowego |
6 poduszek powietrznych (w tym kurtyny dla I rzędu), obracane fotele w I i II rzędzie, kanapa przesuwana i rozkładana do spania, klimatyzacja manualna, centralny zamek z pilotem, elektrycznie sterowane szyby z przodu, regulacja wysokości fotela kierowcy, przesuwane drzwi z prawej strony |
Cena brutto |
149.700 zł |
Gwarancja mechaniczna / perforacyjna |
2 lata bez limitu km / 12 lat |
Przeglądy techniczne |
co 30.000 km, nie rzadziej niż co rok |