Samochody dostawcze. Odświeżona Toyota Dyna 150 u krajowych dilerów
Nowością krajowych salonów Toyoty jest odnowiony model Dyny 150. Na naszym rynku, choć produkowany od pół wieku, to mało znany dostawczak (był jednak w ofercie). Obecnie Toyota wprowadza do salonów zmodernizowany model szóstej generacji z nowym, mocniejszym dieslem, ulepszoną skrzynią biegów i poprawioną widzialnością z trzymiejscowej kabiny oraz trzema rozstawami osi do wyboru. Toyota Dyna w wersji Medium kosztuje ok. 65,5 tys. zł netto. Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. ABS, poziomą regulację kolumny kierownicy i wysokości świateł oraz wspomaganie układu kierowniczego i instalację wraz z anteną do montażu radioodtwarzacza. Nie ma ani jednej poduszki powietrznej.
Przypominająca z wyglądu bardziej miniaturową ciężarówkę niż dostawczaka Dyna 150 oferowana jest wyłącznie jako podwozie pod zabudowę, czyli tzw. widelec. Na podwoziu japońskiego pojazdu można osadzić kontener, izotermę, chłodnię czy wywrotkę.
Najistotniejsza zmiana
To nowy turbodiesel 3.0 o mocy 109 KM osiąganej przy 3.000 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 286 Nm dostępnym w zakresie 1.200-1.600 obr./min. Ta jednostka, niestety tylko jedna w ofercie, zastępuje turbodiesla 2.5 o mocy 102 KM osiąganej przy 3.000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 260 Nm przy 1.400-2.600 obr./min.
Nowy motor ma wyższy o 26 Nm maksymalny moment obrotowy przy znacznie niższych obrotach, co zapewnia Dynie lepszą elastyczność. Poza tym, jak podaje Toyota, mniejsze jest zużycie paliwa, niższa emisja spalin, a ponadto nowy silnik charakteryzuje się cichszą pracą. Zestrojono go z ulepszoną pięciobiegową skrzynią manualną, której przełożenia są teraz krótsze, a ich zmiana bardziej precyzyjna.
Wzmocniony silnik Toyoty na tle konkurencji nie poraża osiągami. W Renault Maxity mniejszy motor 2.5 DXi osiąga 110 lub nawet 130 KM, natomiast większy 3.0 DXi - całe 150 KM.
Jedna kabina na trzy
Odświeżona Toyota Dyna oferowana jest tylko z jedną, trzymiejscową kabiną, wysoką na 1.636 mm i szeroką na 1.900 mm (w Renault Maxity są dwie kabiny do wyboru: krótka trzyosobowa i długa sześcioosobowa). Zamiast dwóch do wyboru są teraz trzy rozstawy osi: 2.545 mm - Medium, maksymalna długość całkowita 4.525 mm (rekomendowana długość zabudowy 3.299 mm), 3.350 mm - Long, maksymalna długość całkowita 5.840 mm (rekomendowana długość zabudowy 4.505 mm) i 3.750 mm - Super Long, maksymalna długość całkowita 6.410 mm (rekomendowana długość zabudowy 5.106 mm). Masa własna Dyny bez zabudowy wynosi odpowiednio 1.660, 1.710 i 1.725 kg, natomiast dopuszczalna masa całkowita dla wszystkich typów - 3.500 kg.
Ile trzeba wydać?
Toyota Dyna w wersji Medium kosztuje ok. 65,5 tys. zł netto - patrz tabela. Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. ABS, poziomą regulację kolumny kierownicy i wysokości świateł oraz wspomaganie układu kierowniczego i instalację wraz z anteną do montażu radioodtwarzacza. Nie ma ani jednej poduszki powietrznej. Wersja Long jest w tej samej cenie co Medium, przy czym różni się wyposażeniem - nie ma ABS-u, są natomiast elektrycznie otwierane szyby. W wersji Super Long za 69,3 tys. zł netto jest ABS, ale nie ma elektryki szyb, a poza tym różni się ona od poprzednich tym, że ma airbag dla kierowcy. Jak widać, specyfikacje wyposażeniowe Toyoty Dyny są dość zaskakujące.
Model (pół)wieczny
Dyna należy do najstarszych i największych gabarytowo samochodów produkowanych przez Toyotę. Pierwsza generacja Dyny zadebiutowała w 1956 roku, a od 2003 roku produkowana jest obecna, szósta generacja tego modelu, którą na polski rynek wprowadzono w 2004 roku. Dostępna jest u nas tylko z jednym turbodieslem 3.0, podczas gdy w Japonii oferowana jest nie tylko z konwencjonalnymi silnikami spalinowymi, ale i z hybrydowymi (dieslowsko-elektrycznymi) oraz na gaz LPG lub CNG.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.500 kg |
Ładowność |
1.840 kg |
Masa własna |
1.660 kg |
Wymiary pojazdu - długość/szerokość/wysokość kabiny |
4.525 (maks.) / 1.900 / 1.635 mm |
Rozstaw osi |
2.545 mm |
Pojemność silnika |
3,0 l |
Moc maksymalna |
109 KM przy 3.000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
286 Nm przy 1.200-1.600 obr./min |
Skrzynia biegów |
manualna, 5+1 |
Napęd |
4x2 |
Zawieszenie przednie |
niezależne, amortyzatory teleskopowe |
Zawieszenie tylne |
sztywna oś, resory piórowe, amortyzatory teleskopowe |
Układ hamulcowy |
ABS, tarcze wentylowane z przodu, bębny z tyłu |
Cena netto |
65.492 zł |
Gwarancja mechaniczna |
3 lata lub 100 tys. km |
Przeglądy techniczne |
co 30 tys. km, nie rzadziej niż co 2 lata przegląd pełny, co 15 tys. km, nie rzadziej niż co rok obsługa międzyprzeglądowa |