Samochody dostawcze. Opel Astra Van z lat 1998-2006
Kompaktowe wymiary zewnętrzne, przyzwoitej wielkości ładownia, niezłe właściwości jezdne i wyposażenie przejęte z osobówki to główne atuty towarowej Astry. Do niedawna rzadko spotykany na naszym rynku dostawczak z Rüsselsheim, ostatnio coraz częściej trafia do Polski w ramach prywatnego importu. W naszej ocenie atutami Opla są: dobre zabezpieczenie antykorozyjne, niezłe wyposażenie, ładownia przyzwoitej długości i atrakcyjne ceny używanych egzemplarzy. Minusy to z kolei: awaryjne przednie zawieszenie, defekty elektryki oraz brak pojazdów z polskiej sieci dilerskiej.
Dostawcza Astra II rzadko gościła na naszych drogach, ponieważ nie było jej w ofercie sieci dilerskiej Opla w Polsce. Trafiające w ostatnim czasie na giełdy i do komisów Astry pochodzą więc wyłącznie z prywatnego importu. Towarowa Astra ma kompaktowe, identyczne jak osobowe kombi, wymiary zewnętrzne; kierowcy i pasażerowi zapewnia komfort osobówki, ma przy tym przyzwoitej wielkości ładownię: długość przedziału ładunkowego wynosi 1.688 mm - prawie tyle, ile w Peugeocie Partnerze (1.700 mm). Opel jest zazwyczaj nieźle wyposażony. Egzemplarze z Niemiec bądź krajów Beneluksu na ogół mają centralny zamek, elektrykę szyb i lusterek, cztery poduszki powietrzne, ABS, nierzadko klimatyzację.
O ile bolączką Astry pierwszej generacji było marne zabezpieczenie antykorozyjne, w dwójce wyraźnie to poprawiono - nadwozie zostało w pełni ocynkowane, rdza jest tu praktycznie niespotykanym zjawiskiem.
Wóz ma niezależne zawieszenie przednie z kolumnami McPhersona z przodu i zależne z belką skrętną z tyłu. Dostawczą Astrę prowadzi się jak osobówkę. Dość sztywno zestrojony układ zawieszenia pozwala na pewne pokonywanie ostrzejszych zakrętów, jednocześnie dobrze tłumi poprzeczne nierówności nawierzchni. Gorzej z jego trwałością, szczególnie z przodu. Użytkownicy Astry często skarżą się na luzy na tulejach wahaczy, tulejach środkowych i łącznikach stabilizatora. Tylna belka jest natomiast praktycznie bezawaryjna.
Pod maską dostawczej Astry najczęściej pracują silniki wysokoprężne o pojemności 1,7 l i mocy 68 KM (8V, TD), 75 KM (16V, DTI) lub 80 koni (16V, CDTI) oraz 2,0 l o mocy 82 (16V, DI) lub 101 KM (16V, DTI). Rzadziej w towarowych Astrach montowano benzyniaki - 1.4 16V o mocy 90 koni i 1.6 8V o mocy 75 lub 84 KM. W wersjach benzynowych defektom często ulegają silniki krokowe, pompy wodne, paski rozrządu i rozrząd oraz uszczelki pod głowicą. W ropniakach zapiekają się zawory recyrkulacji spalin EGR.
Plusy
Dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Niezłe wyposażenie. Ładownia przyzwoitej długości. Atrakcyjne ceny używanych egzemplarzy.
Minusy
Awaryjne przednie zawieszenie. Defekty elektryki. Brak pojazdów z polskiej sieci dilerskiej.
Ekspert: Piotr Czajka z Patyra Serwis z Lublina:
- Astra Van to jeden z tańszych małych dostawczaków na rynku. Przystępne cenowo są też materiały eksploatacyjne, wóz wymaga jednak starannej obsługi serwisowej. W silnikach wysokoprężnych olej wymieniać należy co 10 tys. km. Użytkowników wersji benzynowych uczulam na urywające się przednie łapy silnika. Podobnie jak w wersjach osobowych mało trwały jest układ wydechowy.
Dopuszczalna masa całkowita |
1.710 kg |
1.755 kg |
Ładowność |
515 kg |
600 kg |
Długość |
4.288 mm |
4.110 mm |
Szerokość |
1.709 mm |
1.720 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.465 mm |
1.800 mm |
Pojemność silnika |
1.686 ccm |
1.905 ccm |
Moc maksymalna |
75 KM |
71 KM |
przy obr./min |
4.400 |
4.600 |
Maksymalny mom. obr. |
165 Nm |
120 Nm |
przy obr./min |
1.800-3.000 |
2.000 |
Prędkość maksymalna |
170 km/h |
157 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
Długość |
1.688 mm |
1.700 mm |
Szerokość |
1.334 mm |
1.600 mm |
Wysokość |
886 mm |
1.160 mm |
Chłodnica |
510 zł |
690 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
550 zł |
560 zł |
Reflektor |
380 zł |
290 zł |
Tarcza hamulcowa |
208 zł |
190 zł |
Filtr oleju |
13 zł |
16 zł |
Filtr powietrza |
35 zł |
39 zł |
Reflektor |
200 zł |
120 zł |
Zderzak przedni |
170 zł |
120 zł |
Lampa tylna |
90 zł |
90 zł |
Chłodnica |
170 zł |
190 zł |
|
silnik / przebieg tys. km - cena brutto |
silnik / przebieg tys. km - cena brutto |
1999 |
1.7 DTI / 205 - 11,9 tys. zł |
1.9 D / 189 - 12,5 tys. zł |
2000 |
1.7 DTI / 167 - 12,5 tys. zł |
1.9 D / 175 - 12,9 tys. zł |
2001 |
1.7 DTI / 137 - 14,4 tys. zł |
1.9 D / 160 - 15,0 tys. zł |
2002 |
1.7 DTI / 120 - 16,5 tys. zł |
1.4 B+G / 144 - 17,0 tys. zł |