Samochody dostawcze. Nissan Vanette (1986-1995)
Nissan Vanette na przełomie lat 80. i 90. nie był dostępny w polskich salonach. Jednak po naszym wejściu do Unii rozpoczął się import indywidualny tego modelu, głównie z Niemiec oraz krajów Beneluksu. Podczas naszego testu w dostawczaku made in Nissan spodobały nam się: funkcjonalność szoferki i ładowni, solidne wykonanie detali oraz znikoma awaryjność. Minusy tego samochodu to z kolei: marne wyposażenie, kiepskie wyciszenie kabiny oraz spore spalanie w warunkach miejskich.
Opisywany Nissan cieszy się obecnie sporą popularnością na giełdach. Decydują o tym przede wszystkim przystępne ceny i niezły stan młodszych (tych z lat 90.) egzemplarzy. Niestety spotkać też można takie, których kondycja pozostawia mnóstwo do życzenia. W starszych autach (z lat 80.) mizerny bywa stan szoferek i karoserii.
Auto jest cenione m.in. za trwały układ jezdny. Zwrotność niemal jak w osobówce... Użytkownicy chwalą dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Mankamentem jest podatność na silne, boczne podmuchy wiatru.
Ładownia Vanette ma kubaturę nieco ponad 5 m sześc. Załadunek jest łatwy (próg umieszczono nisko), funkcjonalność zwiększają suwane drzwi boczne ulokowane po obu stronach pojazdu. Tylne drzwi są jednoczęściowe. Trafiają się egzemplarze, w których część towarową zaopatrzono w poszycie izotermiczne, po latach eksploatacji zazwyczaj bardzo sfatygowane.
Vanette posiada klasyczny układ napędowy, tzn. na tylną oś, z silnika umieszczonego w przedniej części. Do wyboru są dwie jednostki benzynowe (1.5, moc 70 KM i 2.4, 101 KM) oraz 65-konny, wolnossący silnik wysokoprężny. Na naszym rynku wtórnym spotykamy prawie wyłącznie diesla 2.0 65 KM. Ta archaiczna jednostka o niewielkiej awaryjności nie należy do mistrzów w dziedzinie jazdy "na kropelce". Wprawdzie wskazania użytkowników dotyczące zużycia w tzw. trasie wynoszą nierzadko niewiele ponad 7 l/100 km, jednak w ruchu miejskim jest już zdecydowanie gorzej (nawet 12 l/100 km). W zgodnej opinii jednostka jest też zbyt głośna, choć w istocie przenoszący się do wnętrza hałas jest rezultatem marnej izolacji akustycznej kabiny Vanette. Ma natomiast skuteczny system grzewczy i wentylacyjny.
Opisywany dostawczy Nissan uchodził u nas niemal za jednorazówkę, bo remonty były drogie. Teraz sytuacja się zmieniła. Ewentualne naprawy nie są droższe niż w przypadku większości podobnych samochodów europejskich. Kłopotem bywa tylko zdobycie niektórych elementów karoseryjnych na rynku wtórnym (a zatem tańszych), a przydatnych po ewentualnej stłuczce (np. zderzaki, drzwi). Mechanicznych problemów z Vanette jest bardzo mało.
Plusy
Funkcjonalność szoferki i ładowni. Solidne wykonanie detali. Znikoma awaryjność.
Minusy
Marne wyposażenie. Kiepskie wyciszenie kabiny. Spore spalanie w warunkach miejskich.
Ekspert
Józef Tworzyło, mechanik z Poznania:
- Auto ma solidne zawieszenie i niezły motor dieslowski. Sporadyczne problemy dotyczą np. układu paliwowego (usterki pompy), czasem elektrycznego (przewody). Nie zawsze są to rezultaty fabrycznych niedoskonałości, Vanette było marnie wyposażone, późniejsze kombinacje związane np. z próbami doposażenia nie wychodziły na dobre m.in. układowi elektrycznemu.
Dopuszczalna masa całkowita |
2.500 kg |
2.805 kg |
Ładowność |
1.000 kg |
1.185 kg |
Długość |
4.395 mm |
4.915 mm |
Szerokość |
1.690 mm |
1.690 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.900 mm |
1.980 mm |
Pojemność silnika |
1.952 ccm |
2.184 ccm |
Moc maksymalna |
65 KM |
64 KM |
przy obr./min |
4.600 |
4.250 |
Maksymalny moment obrotowy |
124 Nm |
145 Nm |
przy obr./min |
2.400 |
2.000 |
Prędkość maksymalna |
125 km/h |
128 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego: |
|
|
długość |
2.635 mm |
3.075 mm |
szerokość |
1.540 mm |
1.540 mm |
wysokość |
1.370 mm |
1.420 mm |
Chłodnica |
1.150 zł |
1.320 zł |
Sprzęgło |
1.300 zł |
1.820 zł |
Amortyzator przedni |
310 zł |
220 zł |
Reflektor |
270 zł |
260 zł |
Filtr oleju |
50 zł |
50 zł |
Filtr powietrza |
90 zł |
90 zł |
Reflektor |
190 zł |
160 zł |
Zderzak (przód) |
185 zł |
220 zł |
Lampa tylna |
140 zł |
140 zł |
Chłodnica |
170 zł |
180 zł |
1989 |
1.5 / 210 - 5,2 tys. zł |
2.0 / 286 - 6,8 tys. zł |
1990 |
2.0 D / 373 - 6,8 tys. zł |
2.2 D / 405 - 8,0 tys. zł |
1991 |
2.0 D / 290 - 7,3 tys. zł |
2.0 / 270 - 10,0 tys. zł |
1992 |
2.0 D / 275 - 8,9 tys. zł |
2.2 D / 345 - 12,5 tys. zł |
1993 |
2.0 D / 192 - 10,2 tys. zł |
2.2 D / 290 - 13,0 tys. zł |
1994 |
2.0 D / 270 - 11,5 tys. zł |
2.2 D / 358 - 14,5 tys. zł |