Samochody dostawcze. Renault Mascott wkrótce znowu u dilerów
Na przełomie sierpnia i września do polskich dilerów Renault Trucks trafi odświeżone Renault Mascott. Zmiany w pojeździe są niemal niewidoczne z zewnątrz, jednak udoskonalono jedne z najważniejszych elementów wozu - silnik, skrzynię biegów i tylny most. "Maskotka" po modernizacji wyposażana jest w nową skrzynię biegów. Mechaniczna przekładnia S6 - 380 ma sześć przełożeń do jazdy w przód i może przenosić (jest wzmocniona) wyższy maksymalny moment obrotowy niż stosowana w dotychczasowym modelu sześciostopniowa skrzynia S6 - 350. Z programu wypadła natomiast pięciostopniowa skrzynia S5 - 270. Jak zapewnia Renault Trucks, skrzynia S6 - 380 jest trwalsza, cichsza i łatwiejsza w obsłudze niż dotychczasowe.
Przypomnijmy, że produkowany od 1999 r. Mascott (następca modelu Messenger) to ciężarówka, która może mieć dopuszczalną masę całkowitą od 3,5 do 6,5 t. W ofercie Renault Trucks zajmuje miejsce tuż nad Masterem i Maxity (mają DMC odpowiednio 2,8-3,5 t i 2,8-4,5 t). Charakterys-tycznymi cechami Mascotta są solidna rama nośna oraz bliźniacze ogumienie tylnej osi. W 2006 roku pojazd znalazł w Europie 15.000 nabywców. W Polsce w tym roku tylko kilku, bo firma czasowo, czekając na odświeżony model, przerwała dostawy.
Silnik z inną mocą
Odświeżony pojazd będzie oferowany ze zmodernizowanym silnikiem DXi 3. Ta czterocylindrowa jednostka o pojemności 3 litrów, z wtryskiem common rail, osiąga moc 130 lub 150 KM (maksymalny moment obrotowy odpowiednio 300 lub 350 Nm). Dotychczasowy Mascott, produkowany od 2004 r., dostępny był z silnikiem DXi 3 w wersjach o mocy 115 lub 156 KM. Zmodernizowana jednostka spełnia normę Euro 4 dzięki zastosowaniu technologii EGR. Bez zmian pozostała zalecana przez producenta częstotliwość wymiany oleju silnikowego - co 40 lub 60 tys. km przy zastosowaniu oleju o podwyższonych parametrach eksploatacyjnych (E4/E5). Łańcuch rozrządu powinien wytrzymać cały okres eksploatacji pojazdu. Trzeba go kontrolować co 400 tys. km. Niestety, producent nie podał jeszcze nawet orientacyjnego spalania zmodernizowanego samochodu.
Skrzynia na sześć, niewymagające osie
"Maskotka" po modernizacji wyposażana jest w nową skrzynię biegów. Mechaniczna przekładnia S6 - 380 ma sześć przełożeń do jazdy w przód i może przenosić (jest wzmocniona) wyższy maksymalny moment obrotowy niż stosowana w dotychczasowym modelu sześciostopniowa skrzynia S6 - 350. Z programu wypadła natomiast pięciostopniowa skrzynia S5 - 270. Jak zapewnia Renault Trucks, skrzynia S6 - 380 jest trwalsza, cichsza i łatwiejsza w obsłudze niż dotychczasowe.
Z tyłu pojawił się nowy most napędowy o wzmocnionej konstrukcji i zmniejszonych wymaganiach eksploatacyjnych, np. olej wymienia się w nim co 400 tys. km (poprzednio co 240 tys. km). W zmodernizowanej osi przedniej, przy wymianie tarcz hamulcowych, nie trzeba demontować piast kół. Zarówno tylny most, jak i przednia oś, w przeciwieństwie do dotychczasowych, nie wymagają dodatkowego smarowania. Tak jak dotychczas, układ hamulcowy ma ABS z EBD (Electronic Brake Distribution - rozdział siły hamowania) i DTC (Drag Torque Control - system zapobiegający blokowaniu tylnych kół przy hamowaniu silnikiem).
Wnętrze: więcej schowków
Renault Trucks zapewnia, że kabinę odświeżonego Mas-cotta wykonano z lepszych materiałów niż w dotychczasowym. Jest też więcej schowków na drobiazgi; dwa o poj. 5 l każdy pod sufitem i jeden przy dźwigni zmiany biegów (poj. 2 l). Pojawiły się też dwa uchwyty na napoje.
Zmiany zewnętrzne ograniczyły się do... innej stylizacji logo. Bez zmian pozostały wersje nadwoziowe: widelec z pojedynczą kabiną, widelec z podwójną kabiną oraz furgon (rozstaw osi: 3.130, 3.630, 4.130 lub 4.630 mm, objętość ładowni furgonu 12-14 m sześc.).
Zdaniem importera: Marcin Majak, operational marketing manager w Renault Trucks Polska:
- Chcemy odzyskać pozycję lidera w sprzedaży pojazdów o DMC około 6,5 t, w którym nasz samochód konkuruje przede wszystkim z Iveco Daily, ale też z Mercedesem Sprinterem i Mitsubishi Fuso Canterem. Mamy sporo do nadrobienia, ponieważ ze względu na przerwę w dostawach Mascottów w tym roku sprzedaliśmy ich zaledwie kilka. Liczymy, że w 2008 roku sprzedamy w Polsce 400-500 egzemplarzy.
Dopuszczalna masa całkowita |
3.500 kg |
Ładowność |
1.467 kg |
Objętość ładowni |
12 m sześc. |
Wymiary ładowni - długość/szerokość/wysokość |
3.621 / 1.746 / 1.951 mm |
Wymiary pojazdu - długość/szerokość/wysokość |
6.030 / 2.070 / 2.745 mm |
Rozstaw osi |
3.630 mm |
Pojemność skokowa silnika |
2.953 ccm |
Moc maksymalna |
130 KM przy 3.600 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
300 Nm przy 1.500-2.800 obr./min |
Skrzynia biegów |
manualna, 6 przełożeń |
Napęd |
4x2 |
Zawieszenie przednie |
zależne, z amortyzatorami i stabilizatorem |
Zawieszenie tylne |
oś sztywna z resorami parabolicznymi, amortyzatorami i stabilizatorem |
Układ hamulcowy |
hamulce tarczowe, ABS |
Cena netto |
brak danych |
Gwarancja mechaniczna |
2 lata lub 300 tys. km |
Przeglądy techniczne |
co 40-60 tys. km |