Maszyny budowlane. Volvo FM (1998-2001)
Według wielu kierowców i mechaników Volvo serii FM to pojazdy niemal równie niezawodne jak większe FH. Nie dziwi więc, że na lokalnych trasach oraz placach budów FM jest tak popularne, jak FH na długich dystansach. Podczas naszego testu doceniliśmy Volvo za: wysoką ogólną niezawodność, układ paliwowy odporny na ropę niskiej jakości i dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Minusy ciężarówki to natomiast: wysoki tunel silnika, defekty przedniego zawieszenia i urywające się tylne błotniki.
FM z lat 1998-2001 dostępne jest do wyboru z trzema rzędowymi turbodieslami: 7,3 l (FM 7, moc 250, 290 lub 310 KM), 9,6 l (FM 10, moc 320 lub 360 KM) i 12,1 l (FM 12, moc 340, 380 lub 420 KM). Silniki są niezawodne i trwałe; nawet przy eksploatacji na kiepskiej jakości ON wytrzymują do naprawy głównej ponad 1 mln kilometrów w pojazdach budowlanych i około 1,5 mln km w pojazdach szosowych. W niektórych egzemplarzach zdarzają się jednak problemy z nieszczelnością pompowtryskiwaczy Boscha.
Volvo FM dostępne jest jako ciągniki siodłowe w konfiguracjach napędowych 4x2 lub 6x4 (FM 7 tylko w układzie 4x2) oraz podwozia 4x2, 6x2, 6x4 (FM 10 i FM 12 dodatkowo 4x4, 6x6, 8x4). Rozstawy osi wynoszą odpowiednio: dla ciągników od 3.500 do 3.885 mm (FM 7 do 3.800 mm), dla podwozi od 3.400 do 6.606 mm. Do wyboru są pojazdy z podwoziami o trzech wysokościach: standardowe (1.000 mm), obniżone (900 mm) oraz podwyższone (1.200 mm).
W "FM-kach" z opisywanych roczników montowano trzy rodzaje kabin: dzienną (L1H1), sypialną (L2H1) oraz sypialną z podwyższonym dachem (L2H2, Globetrotter). Jakość wykonania i trwałość elementów wykończeniowych szoferki niemal dorównuje większemu FH. Chwalona jest m.in. przejrzysta i ergonomiczna deska rozdzielcza. Użytkownicy narzekają natomiast na zbyt wysoki tunel silnika.
Ciągniki i podwozia serii FM najczęściej mają zawieszenie mechaniczne z przodu i pneumatyczne z czterema miechami powietrznymi z tyłu, rzadziej spotykane są podwozia z pełnym zawieszeniem pneumatycznym. Najczęściej uszkodzeniu ulegają sworznie i drążki przedniego stabilizatora oraz tuleje w zwrotnicach. Tylne zawieszenie nie sprawia problemów, podobnie jak mosty napędowe i układ hamulcowy. W porównaniu do starszych "FM-ek" wyraźnie poprawiono zabezpieczenie przed korozją. W samochodach z lat 1998-1999 zbyt słabe są mocowania tylnych błotników, dość często dochodzi też do połamania plastikowych osłon reflektorów.
Plusy:
Wysoka ogólna niezawodność. Układ paliwowy odporny na ropę niskiej jakości. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
Minusy:
Wysoki tunel silnika. Defekty przedniego zawieszenia. Urywające się tylne błotniki.
Ekspert - inż. Ryszard Bodys, szef Alba Service z Ciecierzyna k. Lublina:
- "FM-ki" to jedne z najlepszych pojazdów marki Volvo. Dzięki niezawodności oraz dobrej dostępności zamienników części i podzespołów używanych koszty użytkowania "FM-ki" kształtują się na rozsądnym poziomie. Polecam egzemplarze z systemem VEB (Volvo Engine Brake), w których okładziny hamulcowe wytrzymują nawet 500 tys. km.
DMC zestawu tech. / administracyjna |
44.000 / 40.000 kg |
44.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
6.622 kg |
6.645 kg |
Rozstaw osi |
3.885 mm |
3.815 mm |
Pojemność silnika |
9,6 l |
11,1 l |
Układ i liczba cylindrów |
R6 |
R6 |
Moc maksymalna |
360 KM |
361 KM |
przy obr./min |
2.100 |
1.900 |
Maksymalny moment obr. |
1.500 Nm |
1.670 Nm |
przy obr./min |
1.100-1.250 |
1.050-1.400 |
Chłodnica |
3.870 zł |
3.690 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
3.750 zł |
3.500 zł |
Klocki hamulcowe |
470 zł / oś |
440 zł / oś |
Reflektor przedni |
435 zł |
690 zł |
Filtr oleju |
99 zł |
158 zł |
Filtr powietrza |
195 zł |
220 zł |
Reflektor |
250 zł |
450 zł |
Tylny most |
5.500 zł |
4.700 zł |
Tylny błotnik |
350 zł |
480 zł |
1998 |
800 - 42,0 tys. zł |
730 - 49,0 tys. zł |
1998 |
730 - 46,5 tys. zł |
690 - 51,5 tys. zł |
1999 |
715 - 52,9 tys. zł |
755 - 57,9 tys. zł |
1999 |
610 - 57,9 tys. zł |
660 - 65,5 tys. zł |
2000 |
500 - 66,5 tys. zł |
539 - 77,0 tys. zł |
2000 |
470 - 69,5 tys. zł |
450 - 82,5 tys. zł |