Samochody dostawcze. Renault Express/Rapid z lat 1991-1998
Przednia część nadwozia z osobówki plus duża paka - takiej recepty na mały wóz użytkowy na przełomie lat 80. i 90. trzymała się większość producentów. Nie inaczej było z Renault. Na bazie miejskiej "piątki" Francuzi produkowali udany model Express/Rapid. Atuty tej odmiany Renault to naszym zdaniem: niska awaryjność, ustawna ładownia, spory wybór jednostek napędowych i duża podaż modelu na rynku. Minusy to z kolei: ciasna szoferka, spartańskie wyposażenie większości egzemplarzy oraz korozja nadwozia i układu wydechowego.
Express (na niektórych rynkach znany jako Rapid) zdobył spore uznanie na europejskim rynku. W Polsce, dzięki swojej funkcjonalności i niskiej awaryjności, nadal jest chętnie kupowany.
Samochód produkowany był w dwóch wersjach nadwozia: jako dwumiejscowy furgon oraz pięciomiejscowe, przeszklone kombi. Ładownia "francuza" (dostęp przez tylne, dwuskrzydłowe, symetryczne drzwi) jest dość obszerna i ustawna. Tak jak w konkurencyjnym Citroenie C15 na pace Renault w dwuosobowej wersji zmieści się europaleta. Express ustępuje jednak "cytrynie" ładownością. W zależności od wersji może przewieźć 500-600 kg, podczas gdy C15, w popularnych wersjach z dieslem, może udźwignąć do 765 kg.
Szoferka jest ciasna, archaiczna już dziś deska rozdzielcza pochodzi wprost z osobowej "piątki". Użytkownicy chwalą jednak logiczne rozmieszczenie przycisków i przełączników oraz trwałą tapicerkę ze skaju, natomiast narzekają na kiepskie ogrzewanie i brak wspomagania kierownicy (występowało bardzo rzadko).
Renault Express/Rapid dostępne jest w pięciu wersjach silnikowych. Do wyboru są benzyniaki 1.2/55 KM, 1.4/60 KM, 1.4/80 KM oraz diesle 1.6/55 KM i 1.9/65 KM. Najbardziej cenione (średnie spalanie w cyklu mieszanym, przy spokojnej jeździe, wg użytkowników wynosi 5-6 l ON na 100 km) i najpopularniejsze są ropniaki, które do naprawy głównej pokonują zwykle około 400 tys. km. Benzyniaki "kapitalkę" przechodzą zazwyczaj po 300 tys. km.
Skrzynie biegów nie sprawiają kłopotów. Największym problemem użytkowników Express/Rapid jest korozja nadwozia. Ogniska rdzy pojawiają się najczęściej na masce, progach, na dachu nad częścią bagażową i tylnych drzwiach. Rdza atakuje też wydech, którego trwałość, w przypadku oryginału, wynosi około trzech lat. Co ciekawe, kierowcy małego dostawczego Renault nie narzekają na usterki zawieszenia. Do częstych defektów drążka skrętnego tylnej osi dochodzi tylko w przeciążanych egzemplarzach.
Na rynku wtórnym wybór modelu Express/Rapid jest spory. Duża część oferowanych na sprzedaż pojazdów została niedawno sprowadzona z zagranicy.
Plusy
Niska awaryjność. Ustawna ładownia. Spory wybór jednostek napędowych. Duża podaż modelu na rynku.
Minusy
Ciasna szoferka. Spartańskie wyposażenie większości egzemplarzy. Korozja nadwozia i układu wydechowego.
Ekspert: Mariusz Kacprzak, mechanik z Lublina:
- Express dobrze sprawdza się w polskich warunkach. Wysokoprężne silniki 1.9 charakteryzują się dużą wytrzymałością, są odporne na stosowanie ON niskiej jakości, a obsługa ogranicza się najczęściej do wymiany oleju silnikowego i filtrów. Części zamienne są tanie, wiele napraw użytkownik może wykonać sam.
|
Auto prezentowane |
Konkurent |
Długość |
3.946 mm |
3.995 mm |
Szerokość |
1.555 mm |
1.636 mm |
Wysokość |
1.793 mm |
1.800 mm |
Pojemność silnika |
1.870 ccm |
1.868 ccm |
Moc maksymalna |
65 KM |
60 KM |
przy obr./min |
4.500 |
4.600 |
Maks. moment obrotowy |
120 Nm |
110 Nm |
przy obr./min |
2.250 |
2.000 |
Prędkość maksymalna |
145 km/h |
125 km/h |
Zużycie paliwa |
6,8 l ON / 100 km |
6,5 l ON / 100 km |
Ładowność |
550 kg |
765 kg |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
długość |
1.600 mm |
1.640 mm |
szerokość |
1.420 mm |
1.540 mm |
wysokość |
1.210 mm |
1.230 mm |
Tarcza hamulcowa |
120 zł |
160 zł |
Chłodnica |
580 zł |
660 zł |
Wahacz poprzeczny (przód) |
200 zł |
250 zł |
Amortyzator |
275 zł |
320 zł |
Filtr oleju |
20 zł |
40 zł |
Filtr powietrza |
45 zł |
60 zł |
Reflektor |
40 zł |
70 zł |
Amortyzator |
80 zł |
100 zł |
Zderzak przedni |
100 zł |
100 zł |
Chłodnica |
200 zł |
180 zł |
|
silnik / przebieg w tys. km - cena brutto |
silnik / przebieg w tys. km - cena brutto |
1991 |
1.6 D / 400 - 1,7 tys. zł |
1.8 D / 450 - 2,0 tys. zł |
1992 |
1.2 B / 330 - 2,4 tys. zł |
1.8 B / 380 - 1,9 tys. zł |
1993 |
1.9 D / 355 - 3,3 tys. zł |
1.8 D / 367 - 3,4 tys. zł |
1995 |
1.2 B / 187 - 4,3 tys. zł |
1.8 D / 190 - 4,4 tys. zł |
1997 |
1.9 D / 232 - 6,7 tys. zł |
1.8 D / 282 - 6,0 tys. zł |
1998 |
1.9 D / 148 - 8,0 tys. zł |
1.8 D / 215 - 7,0 tys. zł |
1998 |
1.9 D / 160 - 8,6 tys. zł |
1.8 D / 140 - 7,5 tys. zł |