W ubiegłym roku sprzedano w Polsce niemal 13,5 tys. nowych ciągników, nieco mniej niż rok wcześniej. Prawie jedna trzecia tych maszyn została zamówiona przed rozpoczęciem szczytu polowego, a zatem w II kwartale roku. Podobnie, wzmożone zainteresowanie ciągnikami obserwuje się u dilerów obecnie.
W pierwszych miesiącach każdego roku producenci ciągników prezentują najwięcej nowości. Nie inaczej jest w tym roku. Pierwsze egzemplarze zupełnie nowych, bądź znanych już wcześniej, a teraz mocno „odświeżonych” modeli niedawno trafiły do dilerów, niebawem pojawią się na polach.
Więcej Zetorów
W lutym br. spółka Zetor Tractors powiększyła gamę wersji popularnego już, wprowadzonego do sprzedaży w 2013 r. modelu Major. Traktor oznaczony liczbą 60 dysponuje silnikiem o mocy maksymalnej 61 KM, natomiast jednostka Majora 80 uzyskuje moc 75 KM. Dystrybutorzy liczą, że dzięki nowym wersjom model powróci na czołowe miejsce w sprzedaży traktorów na polskim rynku (w 2013 r. był najlepiej sprzedającym się ciągnikiem, w 2014 r. zajął drugie miejsce). – Majory oferują przestrzenną kabinę z niskim poziomem hałasu, prędkością minimalną już od 1,4 km/h, niskie zużycie paliwa i wydajny układ hydrauliczny – zachwala Adam Zert, dyrektor działu sprzedaży i marketingu Zetor Tractors. Nowe wersje ciągnika wyposażono w czterosuwowy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa (układ Common Rail), z doładowaniem turbosprężarką. To 2,9-litrowa jednostka marki Deutz. Napęd przenoszony jest poprzez przekładnię 12 + 12, a prędkość maksymalna osiągana przez ciągniki wynosi 30 km/h. Traktory wyposażono w mokre hamulce tarczowe ze sterowaniem mechanicznym. Wewnętrzny układ hydrauliczny ma regulację mechaniczną, a siła podnoszenia sięga 2,4 t. Zewnętrzny, dwuobwodowy układ hydrauliczny ma wydajność 50 l/min.
Dla sadowników i nie tylko
New Holland wprowadza na rynek nową gamę ciągników do prac sadowniczych, TD4F. Zmodernizowana seria bazuje na traktorach TD4000F, cenionych za osiągi, wszechstronność i łatwość obsługi. W skład nowej serii wchodzą wersje: TD4.70F, TD4.80F i TD4.90F z silnikami o mocy od 65 do 88 KM. Maszyny są relatywnie niskie i wąskie, mają radzić sobie szczególnie dobrze w ciasnych przestrzeniach, np. pomiędzy rzędami w sadach. Źródło napędu stanowi czterocylindrowy silnik F5C z turbodoładowaniem i chłodnicą międzystopniową, montowany wcześniej w serii T4F/N/V. Zwraca uwagę niska znamionowa prędkość obrotowa (2,3 tys. obr/min), co ma wpływ na zmniejszenie poziomu hałasu i drgań. Producent zwraca uwagę na duże odstępy między przeglądami konserwacyjnymi silnika, sięgające 600 motogodzin. W najdroższej wersji maszyny dostępna jest przekładnia Power Shuttle, z przełącznikiem montowanym na kierownicy (może być obsługiwana bez konieczności wciskania pedału sprzęgła). Standardowa, mechaniczna przekładnia Syncro Shuttle (12+12), doczekała się też wariantu opcjonalnego 20+12, z biegami pełzającymi. Wszystkie wersje TD4F posiadają oddzielne pompy układu kierowniczego i hydraulicznego. Opcjonalnie oferowana jest pompa MegaFlow o przepływie 61 l/min. Istnieje możliwość zamontowania czterech zaworów tylnych oraz dwóch zaworów środkowych, obsługiwanych za pomocą drążka sterowniczego. Tylnym układem zawieszenia steruje system Lift-O-Matic. Umożliwia operatorowi podnoszenie i opuszczanie narzędzi do ustawionej wstępnie pozycji za pomocą jednego przycisku.
Uniwersalny MF 7700
Podczas niedawnych targów maszyn rolniczych SIMA w Paryżu premierę miał ciągnik Massey Ferguson serii 7700. Traktory tej serii spełniają obowiązujące od niedawna normy emisji spalin Stage 4 / Tier 4 final. Seria ciągników 7700 jest kontynuacją znanych i cenionych przez użytkowników maszyn oznaczonych liczbą 7600, a obejmuje dziewięć wersji (od MF 7714 do MF 7726). Producent podkreśla, że celem zmian było zwiększenie wydajności oraz komfortu pracy operatora. Nowa jest amortyzacja przedniej osi, nowa deska rozdzielcza z komputerem pokładowym SIS (ten sam co w serii 8700). Zmieniono hydraulikę. We wszystkich wariantach montowany jest nowy silnik AGCO Power z EPM. To 6,6 i 7,4-litrowa jednostka o mocy nominalnej od 140 do 255 KM (z funkcją Boost osiąga dodatkowo 25 KM). Do wyboru są trzy przekładnie: Dyna-4, Dyna-6 i Dyna-VT. Wybrać można jedną z trzech wersji wyposażenia: Essential, Efficient i Exclusive. Ciągniki przystosowano do systemu zarządzania AgCommand i do nowego programu precyzyjnego prowadzenia maszyny Auto-Guide 3000.
Fendt w popularnym rozmiarze
Traktor Fendt 300 Vario S4 jest następcą znanej i sprawdzonej serii 300 Vario o zakresie mocy od 110-138 KM. Do wyboru są: 310 Vario z silnikiem o mocy 110 KM; 311 Vario (119 KM); 312 Vario (129 KM) oraz 313 Vario (138 KM). Walorem maszyn jest uniwersalność, producent zapewnia, że te kompaktowe ciągniki są w stanie podołać obowiązkom w każdym gospodarstwie rolnym, ale także np. zimą, podczas wykonywania zabiegów drogowych. Jednostkę napędową stanowi 4,4-litrowy silnik AGCO Power z wysokociśnieniowym wtryskiem paliwa Common Rail. Za przeniesienie napędu odpowiada znana i dobrze przyjęta przez polskich rolników przekładnia bezstopniowa Vario ML75. W uprawach specjalnych sprawdza się niska masa własna ciągnika z dużym obciążeniem, w kombinacji z bezstopniową przekładnią Vario. Walorem jest też duży prześwit. Zmieniono terminal dla wersji Profi (dla najbardziej wymagających), nowa jest również kabina Visio Plus. Ciągnik Fendt 300 Vario S4 skonstruowano tak, by dobrze radził sobie z przednim ładowaczem.
C-360 reaktywacja
Ursus C-360 to jedna z premier marcowych Międzynarodowych Targów Techniki Rolniczej Agrotech w Kielcach. Hasło wiodące „Powrót legendy” przypomina, że ciągnik nawiązuje do historycznego modelu, popularnego przed laty na polskich polach. – Ursus C-360 to nawiązanie do najlepszych tradycji firmy. Wkrótce zaprezentujemy kolejne nowe modele nawiązujące do maszyn sprzed lat – powiedział Karol Zarajczyk, prezes Ursusa. W nowym ciągniku zastosowano silnik Perkinsa o mocy 58 KM, układ przeniesienia napędu 4x4 (Carraro), skrzynię przekładniową 12 + 12 z rewersem (kierunek jazdy zmienia się za pomocą dźwigni rewersu mechanicznego, umieszczonej przy kierownicy) oraz kabinę czterosłupkową. Udźwig podnośnika to 2,65 t. Pompa hydrauliczna ma wydajność 35 l/min i generuje ciśnienie o maksymalnej wartości 18 MPa. Z przodu ciągnika zamontowano ogumienie 11,2 R24, z tyłu 16,9 R30. Rozstaw osi to 2,2 m, a masa własna (bez obciążników) wynosi 3,15 t. W wyposażeniu opcjonalnym znajdziemy m.in. szersze ogumienie, obciążniki przednie (440 kg) i tylne (220 kg), zaczep rolniczy, TUZ hakowy, TUZ przedni, 4 szybkozłącza hydrauliki i klimatyzację.
McCormick z siódemką
Firma Romanowski, importer ciągników marki McCormick ma w ofercie model X7. To sześć wersji traktorów z silnikami o mocy od 143 do 212 KM (nowa jednostka Betapower). Wersje X7.440; X7.450 oraz X7.460 mają motory o konstrukcji czterocylindrowej (poj. 4,5 l), a pozostałe: X7.660, X7.670 oraz X7.680 są wyposażone w sześciocylindrowe silniki (6,7 l). Silniki wykorzystują system SCR oraz technologię obróbki gazów spalinowych, która redukuje emisję spalin bez wpływu na wydajność silnika. Poszczególne wersje traktorów X7 posiadają odmienny rozstaw osi (optymalizacja stabilności). Sześciozakresowa skrzynia biegów Pro Drive dysponuje 24 przełożeniami do przodu i do tyłu, w tym 4 półbiegami (Power Shift) załączanymi elektrohydraulicznie pod obciążeniem oraz rewersem elektrohydraulicznym (Power Shuttle), który pozwala na zmianę kierunku jazdy bez użycia sprzęgła. Skrzynia jest sterowana elektronicznie za pomocą przycisków ulokowanych na wielofunkcyjnym podłokietniku. Skrzynia może być dodatkowo wyposażona w biegi pełzające, które są przydatne w czasie zadań wymagających małej prędkości tj. zbiorów bądź przygotowania pól pod uprawę. Elektronicznie sterowany tylny WOM charakteryzuje się wymiennym wałkiem wielowypustowym (prędkości: 540/540E/1000/1000E obr/min). Zamknięty układ hydrauliczny wyposażono w pompę o zmiennej wydajności z natężeniem przepływu do 123 l/min. Elektrohydrauliczny podnośnik z funkcją pływania na opuszczonych cięgnach zapewnia udźwig maksymalny do 9,3 t. Ciągnik wyposażono też w system RCS (Ride Control System), chroniący maszynę oraz redukujący wstrząsy przy układzie 3-punktowego zawieszenia w czasie transportu. Wszechstronność zapewnia przedni podnośnik (TUZ – udźwig do 3,5 t) oraz przedni WOM. Z przodu dostępne są przełączniki ułatwiające przyłączanie bądź odłączanie osprzętu roboczego.
Magnum – triumfator
Tej wiosny na polach pojawiły się też pierwsze ciągniki marki Case IH, wyróżnione podczas targów EIMA International w Bolonii. Specjaliści zasiadający w jury przyznali ciągnikowi Case IH Magnum 380 CVX tytuł Tractor of The Year 2015. To maszyny duże, z zakresu mocy 235 – 419 KM, a 8,7-litrowy, 6-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem i intercoolerem wyposażono w technologię SCR. Najwyższy model serii oferuje 370 KM mocy znamionowej (moc maksymalna wynosi 419 KM z Systemem Zarządzania Mocą – EPM). Zastosowano przekładnię bezstopniową CVX. Automatic Productivity Management (APM) redukuje obroty silnika, dopasowując je do wymagań mocy. Standardowy sterownik active-stop zapobiega zsuwaniu się ciągnika, w przypadku pracy w pochyłym terenie. Zastosowano WOM typu „heavy-duty”, prędkość WOM wynoszącą 1.000 obr/min osiąga się przy 1.800 obr/min. Dostępny jest także WOM z podwójną prędkością 540/1000 obr/min. W pełni zintegrowany, przedni TUZ dysponuje udźwigiem do 5 t. Magnum CVX wyposażono w standardową pompę hydrauliczną o wydajności 166 l/min. Można też wybrać pompę o wydajności 221 l/min lub w przypadku olbrzymiego oprzyrządowania, dla którego wymagana jest jeszcze wyższa moc, pompę o wydajności 282 l/min. Dostępnych jest do 6 elektryczno-hydraulicznych zaworów (mnogość funkcji bez potrzeby odłączania węży hydraulicznych).
Kompakt z funkcją eco
Steyr produkuje ciągniki od ponad pół wieku. Jest marką spółki CNH Industrial. Ostatnio odnowiono serię Kompakt Ecotech, obejmującą trzy wersje. Do najważniejszych nowości należy przekładnia z dodatkowymi opcjami konfiguracyjnymi. Oprócz mocowanego do podwozia mechanicznego zaczepu przedniego z przednim WOM, ciągniki można doposażyć w elektronicznie sterowany zaczep przedni (EFH) z funkcją odciążenia narzędzia. Specjalny czujnik wykrywa zmiany nacisku narzędzia na podłoże, np. na nierównościach terenu, następnie układ EFH automatycznie podnosi lub opuszcza narzędzie przednie, aby zachować stały nacisk na podłoże. Ponadto, elektroniczny zaczep przedni można podnosić i opuszczać za pomocą zewnętrznego przycisku umieszczonego bezpośrednio na nim. Dzięki nowej konstrukcji całkowitą wysokość ciągnika zmniejszono o około 4 cm w porównaniu z poprzednikiem. Elementami podnoszącymi wydajność są: automatyczna redukcja obrotów silnika, aktywne zarządzanie wydajnością oraz systemy S-tronic lub Ecotronic. System zarządzania wydajnością silnika zapewnia do 31 KM dodatkowej mocy (wzrost wydajności nawet o 15 proc.). Inteligentny system S-tronic zarządza współpracą między silnikiem a przekładnią i przystosowuje cały układ napędowy do bieżących warunków roboczych. Panel sterowania ICP zintegrowano w prawym podłokietniku. Dzięki podświetleniu przycisków, Multicontroller można obsługiwać również w nocy.