Czym są tachografy inteligentne II generacji oraz kogo obowiązują?
Tachografy inteligentne drugiej generacji to urządzenia dokumentujące czas pracy oraz parametry jazdy kierowcy zawodowego. Umożliwiają zdalny odczyt wspomnianych wartości, a także wydłużony zapis na karcie czasu pracy. Stały się obowiązkowym wyposażeniem w nowo rejestrowanych ciężarówkach od 21 sierpnia 2023 roku.W przypadku pojazdów zarejestrowanych przed 15 czerwca 2019 roku w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii wykonujących przewozy międzynarodowe, tachografy analogowe i cyfrowe starszej generacji aktualnie użytkowane będą musiały zostać wymienione na tachografy inteligentne II generacji do końca 2024 roku.
Szacuje się, że do 2025 r. w całej UE wymianie będą podlegały tachografy w blisko 900.000 pojazdów ciężarowych. Od 2026 r. kolejnych 600.000 zostanie objętych tym nakazem. Zdaniem analityków, w Polsce obowiązkiem wymiany tachografów zostanie objętych w sumie 200-250 tys. pojazdów ciężarowych…
Do kiedy trzeba je wymienić?
Pakiet Mobilności jest wprowadzany etapowo, a wymiana tachografów następuje pomiędzy sierpniem 2023 a sierpniem 2025 roku. Nowe przepisy z niego wynikające uzależniają harmonogram wymiany od DMC pojazdu i jego roku produkcji. Nowością jest wymóg posiadania tachografu także w pojazdach ciężarowych do 3,5 tony, wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym.Harmonogram wymiany tachografów na inteligentne drugiej generacji wygląda następująco:
- do 21 sierpnia 2023 roku wszystkie nowo rejestrowane pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony,
- do 31 grudnia 2024 roku ciężarówki wykonujące transport międzynarodowy, z datą pierwszej rejestracji przed 15 czerwca 2019,
- do 21 sierpnia 2025 r. ciężarówki o DMC powyżej 3,5 t, których pierwsza rejestracja przypadła pomiędzy 15 czerwca 2019 a 21 sierpnia 2023, a których nie wyposażono w inteligentny tachograf drugiej generacji,
- od 1 lipca 2026 – wszystkie pojazdy ciężarowe o DMC do 3,5 tony, wykonujące transport na terenie UE, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii.
Ponadto, przewoźnicy korzystający z tachografów przejściowych muszą zamontować urządzenie G2V2 do 18 sierpnia 2025 roku.
Gdzie kupić, który tachograf wybrać i ile kosztują?
Kluczowe jest, by zakupiony tachograf spełniał założenia Pakietu Mobilności UE. Zgodnie z załącznikiem UE 2016/799 oraz przyjętym rozporządzeniem 2021/1228, do lepszego monitorowania i egzekwowania tych norm w Unii Europejskiej wymagany jest ulepszony technicznie tachograf i właśnie takie tachografy dostępne są w sieci Inter Cars.Oferta rynkowa Inter Cars opiera się na produktach dwóch firm: VDO oraz Stoneridge. Ich ceny są zbliżone, przy czym finalnie zależą od kompletacji (dostępność z anteną, jej osłoną lub bez), wyposażenia oraz w mniejszym stopniu od parametrów samego urządzenia.
Tachografy VDO
Tachografy VDO są urządzeniami inteligentnymi II generacji, spełniającymi wszelkie aktualne i przyszłe normy zarządzania pracą kierowcy. Przewidują wszelkie możliwe aktualizacje, dlatego są przyszłościową inwestycją w środki transportu. W wielu przypadkach są w stanie same wykryć i przekazać do systemów zarządzania flotą nieprawidłowości w czasie pracy lub nieodpowiednią obsługę, co minimalizuje ryzyko kar finansowych nie tylko dla kierowcy, ale i przewoźnika.Przesyłanie danych może odbywać się za pomocą karty, ale również np. czytnika Bluetooth, a także zdalnie, podczas pobytu pojazdu w trasie. Tachografy w połączeniu z systemem zarządzania flotą VDO przypominają o upływie terminu aktualizacji danych, dzięki czemu zarządzający flotą nie przegapi terminu i uniknie odpowiedzialności za niedopełnienie obowiązków.
System VDO bez problemu wygeneruje tygodniowe raporty naruszeń dokonanych przez kierowców. Ponadto, w przypadku naruszeń przez kierowcę przepisów, np. dotyczących prędkości, system poinformuje o zagrożeniach finansowych, mogących w perspektywie uderzyć w Twoją działalność.
Tachografy Stoneridge Smart 2
Tachografy Stoneridge Smart 2 to najnowsza seria tachografów inteligentnych drugiej generacji, oferowana przez markę Stoneridge. Posiada szeroką gamę nowych rozwiązań, takich jak automatyczne wprowadzanie kraju wyjazdu i docelowego, gdy karta pozostaje na noc włożona do urządzenia, a także uproszczoną procedurę wprowadzania danych „z ręki”.Stoneridge zapewnia firmom dostęp do danych flotowych w formie raportów i analizy danych z myślą o wymogach prawnych i karnych, co jest ułatwione przez internetowy system analizy tachografów OPTAC3. Co ważne dla kierowców, najnowsze urządzenia mają bardzo podobny interfejs do poprzednich generacji urządzeń, co ułatwi kierowcom adaptację do najnowszych urządzeń.
Stoneridge SE5000 Smart 2 umożliwia flotom zdalne pobieranie kart, potwierdzanie blokowania karty przedsiębiorstwa za pomocą wydruku lub wyświetlacza. Warsztaty mogą bez problemu zdalnie aktualizować oprogramowanie narzędzi do analizy danych i tachografów, za pomocą systemu OPTAC3, dzięki czemu urządzenie będzie aktualne bez względu na najnowsze pomysły ustawodawców.
Najważniejsze cechy tachografów inteligentnych, II generacji
Najważniejsze zmiany, względem poprzednich generacji tachografów, zostały wymuszone przez ustawodawcę i są zbliżone dla wszystkich producentów. Co się zmieniło? W najnowszych tachografach mamy następujące, dodatkowe funkcje:• Łączność przez Bluetooth®;
• Automatyczna rejestracja przekraczania granic;
• Uaktualnienia map i oprogramowania;
• Wybór kraju (manualny);
• Licznik czasu pracy pojazdu;
• Wydłużony czas na wpis manualny;
• Konfiguracja parametrów za pomocą aplikacji;
• Zdalna obsługa manualna;
• Dane pojazdu;
• „Niezależny sensor ruchu" - wsparcie zgodne z Annex 1b;
• Wydruki;
• Interface zdalnego pobierania;
• Tryb bezczynności przy wyłączonym zapłonie;
• Reguła jednej minuty;
• Powiadamianie o zbliżającej się okresowej kontroli i wygaśnięciu mapy.
Pełną ofertę tachografów marek VDO oraz Stoneridge sprawdzisz w Inter Cars e-Catalog oraz Katalogu Online. Przy okazji przestrzegamy: dopełnij formalności związanych z montażem nowego, inteligentnego tachografu II generacji, dzięki temu unikniesz kar finansowych bądź zbędnych przestojów. Liczba urządzeń na rynku jest ograniczona, a terminy firm zajmujących się legalizacją coraz bardziej „napięte”. (red)
Zaloguj się do Inter Cars e-Catalogu i sprawdź ofertę: https://elink.intercars.eu/e-catalog/ https://elink.intercars.eu/e-catalog/