Fot. ze strony internetowej Prezydenta Republiki Kazachstanu
W odpowiedzi na rosnące znaczenie Środkowego Korytarza dla handlu panazjatyckiego, prezydent Chin Xi Jinping i prezydent Kazachstanu Kassym-Żomart Tokajew zainaugurowali w Astanie (Kazachstan) pilotażowy projekt transportu drogowego przez Morze Kaspijskie z wykorzystaniem TIR.
Obaj prezydenci dali zielone światło chińskim ciężarówkom na wjazd na pokład statku płynącego z kazachskiego portu Kuryk do Azerbejdżanu po drugiej stronie Morza Kaspijskiego.
Ciężarówki TIR wyruszyły po zakończeniu odprawy celnej eksportowej i procedur związanych z TIR w Zhengzhou, Urumczi i Khorgos, a następnie wjechały do Kazachstanu i spotkały się w porcie Kuryk, aby przekroczyć Morze Kaspijskie. Celem chińskiego konwoju jest Turcja.
Międzynarodowy Korytarz Transportowy Transkaspijski, znany również jako Korytarz Środkowy, jest jednym z najkrótszych korytarzy łączących Chiny i Europę.
Zaczynając w Chinach, trasa przecina Kazachstan i Morze Kaspijskie do Azerbejdżanu, Gruzji, Turcji, a następnie do Unii Europejskiej. Szybko staje się głównym lądowym korytarzem transportowym łączącym potęgi handlowe po obu stronach lądu euroazjatyckiego.
System TIR jeszcze bardziej przyspiesza handel i tranzyt graniczny wzdłuż Middle Corridor dla eksporterów i importerów, umożliwiając jednej ciężarówce przekraczanie wielu granic międzynarodowych z jednym karnetem TIR, unikając pośrednich kontroli, opóźnień i zapewniając międzynarodową gwarancję celną dla wielu krajów.
W ostatnich latach, dzięki ścisłej współpracy IRU ze służbami celnymi, ministerstwami transportu, samorządami lokalnymi i partnerami przemysłowymi w różnych krajach, chińskie firmy transportowe otwierają ciągle nowe trasy do Azji Środkowej, na Kaukaz i do Europy. (red)