Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Ładowanie elektrycznych samochodów ciężarowych z mocą do 3000 kW

MAN Truck & Bus z partnerami prezentuje wyniki projektu badawczego dotyczącego infrastruktury ładowania NEFTON
24 lipca 2024

Ładowanie MAN-a eTruck z mocą ponad 1000 kW – Hubert Aiwanger (po lewej), bawarski minister gospodarki, rozwoju regionalnego i energii oraz dr Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w MAN Truck & Bus Fot. MAN

 
19 lipca w Plattling w Bawarii (Niemcy) po raz pierwszy w historii elektryczna ciężarówka publicznie naładowała swoje akumulatory mocą ponad 1.000 kilowatów i o natężeniu 1.500 amperów. 30-minutowe ładowanie jest wystarczające, aby 40-tonowy długodystansowy eTruck firmy MAN przejechał około 400 kilometrów.
Premiera ładowania, w której wzięli udział bawarski minister gospodarki, rozwoju regionalnego i energii Hubert Aiwanger, przewodnicząca Niemieckiej Rady Ekspertów Ekonomicznych prof. Monika Schnitzer oraz około 200 innych gości ze świata polityki, mediów, biznesu i nauki, była częścią prezentacji wyników rozpoczętego w 2021 r. projektu badawczego NEFTON.
W ramach projektu, finansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu, firma MAN Truck & Bus i Uniwersytet Techniczny w Monachium (TUM) oraz pięciu innych partnerów z sektora nauki i przemysłu przeanalizowali system składający się z elektrycznego samochodu ciężarowego, stacji ładowania i podłączenia do sieci i zaprojektowali go pod kątem różnych scenariuszy zastosowań. Nacisk kładziony jest na system ładowania megawatowego (MCS) do ultraszybkiego ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych podczas przerwy kierowcy lub podczas załadunku i rozładunku.

– Dzięki NEFTON udało nam się opracować technologię ładowania e-ciężarówek w bardzo krótkim czasie i o mocy wyjściowej ponad 1.000 kW – mówi dr Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w MAN Truck & Bus. – Nasze badania koncentrowały się na praktyczności, kosztach i mocy przyłączeniowej do sieci. Wspólnie z naszymi partnerami projektowymi wyraźnie wykazaliśmy, że elektryczne samochody ciężarowe i ładowanie megawatowe to idealne połączenie dla kompleksowej dekarbonizacji drogowego transportu towarowego. Technologia jest już dostępna, teraz musimy przyspieszyć rozbudowę infrastruktury ładowania na rynku w ścisłej współpracy z politykami, przemysłem energetycznym i producentami pojazdów.

Dzięki ładowaniu megawatowemu elektryczne samochody ciężarowe mają stać się bezemisyjną alternatywą dla dzisiejszych ciężarówek z silnikiem Diesla we wszystkich popularnych zastosowaniach transportowych - w tym w transporcie dalekobieżnym. Około 80% wszystkich towarów w Niemczech jest przewożonych transportem drogowym. Oznacza to, że transport drogowy odpowiada za większość emisji gazów cieplarnianych w transporcie towarowym. Przejście na bezemisyjne samochody ciężarowe jest zatem kluczową dźwignią dla osiągnięcia celów porozumienia klimatycznego z Paryża.

Elektryczne przekonują sprawnością

Prof. Markus Lienkamp z Katedry Inżynierii Samochodowej na TUM, który kieruje konsorcjum projektu NEFTON, wyjaśnia:
– Fakty naukowe mówią same za siebie: samochody ciężarowe z napędem elektrycznym na baterie mają sprawność około 75%. Ciężarówki z ogniwami paliwowymi o sprawności zaledwie 26% i e-paliwa o sprawności zaledwie 14% są od tego odległe. Wciąż jednak brakuje infrastruktury na głównych szlakach transportowych, która pozwoliłaby na faktyczne efektywne wykorzystanie elektrycznych samochodów ciężarowych. Technologia ładowania megawatowego to ogromny krok naprzód w tym zakresie.

Minister stanu Hubert Aiwanger:
– Projekt badawczy pokazuje, że zaawansowane technologie i wiedza z Bawarii kształtują mobilność przyszłości. Takie inicjatywy stopniowo dekarbonizują logistykę i transport towarowy, wzmacniając w ten sposób również Bawarię jako lokalizację biznesową. Dlatego chciałbym podziękować wszystkim, którzy z powodzeniem uczestniczyli w projekcie NEFTON. W szczególności system ładowania megawatowego (MCS) znacznie przyspiesza czas ładowania samochodów ciężarowych i dlatego jest kamieniem milowym dla elektromobilności. Firma MAN udowodniła już praktyczność tej technologii i odegrała kluczową rolę w jej standaryzacji. Uwzględniamy również technologię MCS w naszym obecnym programie finansowania. W pierwszej rundzie finansujemy 86 punktów ładowania drogowego transportu towarowego, a kolejne zaproszenie do składania wniosków o dofinansowanie planujemy na późną jesień. Wraz z naszym finansowaniem wodoru program ten jest wyrazem otwartości rządu Bawarii na technologię w mobilności.

NEFTON potwierdza potrzebę rozwoju publicznej infrastruktury ładowania

Opierając się na analizie rzeczywistych scenariuszy wdrożeniowych czterech firm transportowych, wyniki badań NEFTON wyraźnie pokazują znaczenie publicznej infrastruktury szybkiego ładowania dla zrównoważonego przejścia na napęd elektryczny. Podczas gdy elektryfikacja transportu w operacjach regionalnych i dystrybucyjnych jest już możliwa przy użyciu własnej infrastruktury ładowania centrów logistycznych, skuteczna konwersja transportu dalekobieżnego wymaga stacji szybkiego ładowania o mocy ładowania do jednego megawata co 50 km wzdłuż głównych tras sieci autostrad. Moc ładowania do 3000 kW, którą również zbadano w ramach NEFTON, może w przyszłości zwiększyć wydajność i elastyczność elektrycznych samochodów ciężarowych do transportu dalekobieżnego.
Analizowano również dwukierunkowe ładowanie w celu ewentualnej integracji samochodu ciężarowego jako jednostki magazynującej energię w sieci energetycznej, w celu bardziej efektywnego wykorzystania dostaw energii elektrycznej w ciągu dnia.
W skład konsorcjum badawczego, oprócz MAN Truck & Bus i TUM, wchodzą Deggendorf Institute of Technology, Fraunhofer ISE, Forschungsstelle für Energiewirtschaft e.V. (FfE), AVL Software and Functions GmbH oraz Prettl Electronics Automotive.

MAN zaangażowany w rozbudowę infrastruktury

Według szacunków branżowych, do 2030 r. potrzebnych będzie około 50.000 wysokowydajnych stacji ładowania o mocy megawatów, aby w sposób zrównoważony przyspieszyć transformację mobilności samochodów ciężarowych w Europie. Oczekuje się, że w tym samym roku połowa wszystkich nowych samochodów ciężarowych MAN zarejestrowanych w Europie będzie miała napęd elektryczny. Dlatego firma MAN angażuje się również w projekty związane z infrastrukturą ładowania, takie jak NEFTON. Na początku lipca nawiązano współpracę z dostawcą energii E.ON, w ramach której uruchomiono około 400 punktów ładowania w około 170 lokalizacjach w całej Europie. Z około 125 lokalizacjami powstanie również największa do tej pory publiczna sieć ładowania pojazdów użytkowych w Niemczech. Jako część grupy TRATON, MAN jest również zaangażowany we wspólne przedsięwzięcie Milence wraz z Daimler Trucks i AB Volvo, które stopniowo buduje co najmniej 1700 punktów ładowania pojazdów użytkowych w Europie. Firma MAN posiada również własną infrastrukturę ładowania i odpowiednie usługi doradcze dla swoich klientów we współpracy z partnerami. (red)

Udane pierwsze publiczne ładowanie megawatowe o mocy ponad 1.000 kW: Dr Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w firmie MAN Truck & Bus, uchwycił ten moment Fot. MAN

Prezentacja wyników projektu badawczego infrastruktury ładowania NEFTON w Plattling (od lewej): prof. Markus Lienkamp, Uniwersytet Techniczny w Monachium, dr Frederik Zohm, MAN Truck & Bus, prof. Veronika Fetzer, Deggendorf Institute of Technology, minister stanu Hubert Aiwanger, Egon Leo Westphal, Bayernwerke AG, prof. Monika Schnitzer, przewodnicząca Wirtschaftsweisen. Fot. MAN

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.