Nowe partnerstwo z Plusem ma na celu wykorzystanie takich pojazdów w transporcie typu hub-to-hub.
Fot. MAN
MAN Truck & Bus kontynuuje rozwój transportu autonomicznego między węzłami logistycznymi. Technologia ta może przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków związanych ze zmęczeniem kierowcy, złagodzenia rosnącego niedoboru kierowców oraz uczynienia procesów transportowych jeszcze bardziej wydajnymi i przyjaznymi dla środowiska.
Aby jeszcze bardziej zintensyfikować rozwój w kierunku rzeczywistych zastosowań logistycznych, firma MAN nawiązała współpracę z amerykańskim specjalistą w dziedzinie zautomatyzowanych systemów jazdy Plus. Jest to część nadrzędnego partnerstwa na rzecz rozwoju autonomicznej jazdy między spółką macierzystą MAN TRATON i Plus, do którego należą również inne marki TRATON GROUP.
– W rozwoju autonomicznych samochodów ciężarowych kluczowe znaczenie ma dla firmy MAN partnerstwo projektowe z użytkownikami logistycznymi, operatorami infrastruktury i specjalistami ds. technologii – mówi Lukas Walter, kierownik działu sprzedaży samochodów ciężarowych w MAN Truck & Bus SE. – Zyskaliśmy jako partnera firmę Plus, sprawdzonego specjalistę w dziedzinie systemów zautomatyzowanej jazdy w pojazdach użytkowych. Celem jest coraz większa integracja jazdy bez kierowcy z praktycznymi projektami w transporcie logistycznym typu hub-to-hub, a tym samym przyspieszenie seryjnego wprowadzania systemów jazdy autonomicznej.
– Cieszymy się, że możemy wykorzystać nasze wiodące w branży oprogramowanie do autonomicznej jazdy i doświadczenie w zakresie wdrażania, aby przyspieszyć globalną komercjalizację autonomicznych samochodów ciężarowych z firmą MAN – dodaje Shawn Kerrigan, dyrektor operacyjny i współzałożyciel Plus. – Dzięki połączonemu doświadczeniu wprowadzimy na rynek bezpieczniejsze, wydajniejsze i bardziej zrównoważone rozwiązania transportowe. Zmieni to sposób, w jaki przemieszczane są ładunki.
Kolejne projekty
Firma MAN od wielu lat rozwija autonomiczną jazdę w ramach różnych projektów badawczo-rozwojowych. W latach 2018-2020 opracowała i przetestowała autonomiczny samochód ciężarowy do obsługi kontenerów na terenie portu w Hamburgu, we wspólnym projekcie badawczo-rozwojowym z Hamburger Hafen und Logistik AG. W latach 2019-2023 projekt ANITA wraz z partnerami Deutsche Bahn, Hochschule Fresenius, Uniwersytetem Nauk Stosowanych i Götting KG koncentrował się na pełnej cyfrowej integracji autonomicznej ciężarówki z procesem logistycznym obsługi kontenerów z dróg na kolej. Od 2022 roku firma MAN współpracuje z dwunastoma partnerami z przemysłu, nauki, badań technicznych i eksploatacji dróg w ramach projektu ATLAS-L4 nad opracowaniem autonomicznego samochodu ciężarowego do wykorzystania w transporcie autostradowym między węzłami logistycznymi.
Projekt odnosi się zatem konkretnie do uchwalonej w Niemczech w 2021 r. ustawy o autonomicznej jeździe, która już teraz umożliwia jazdę bez kierowcy po określonych trasach pod nadzorem technicznym. Na zakończenie projektu zaplanowano praktyczne jazdy testowe prototypu z kierowcą bezpieczeństwa na autostradzie. Począwszy od 2025 r., kolejne projekty w konkretnych zastosowaniach transportowych klientów będą napędzać rozwój w kierunku zastosowań seryjnych.
O firmie Plus
Plus jest globalnym dostawcą oprogramowania do autonomicznej jazdy, które obejmuje systemy bezpieczeństwa nowej generacji dla kierowców, a także wysoce zautomatyzowane PlusDrive(R) i SuperDriveTM. Z siedzibą w Dolinie Krzemowej w Kalifornii i oddziałami w Stanach Zjednoczonych, Europie i Australii, Plus został uznany przez Forbes za jednego z najlepszych pracodawców startupów w Ameryce oraz przez Fast Company za jedną z najbardziej innowacyjnych firm na świecie. Otwarta platforma autonomii Plus już dziś zasila pojazdy używane komercyjnie. Partnerzy, tacy jak Bosch, dm-drogerie markt, DSV, IVECO, Luminar, Nikola, Scania / MAN / Navistar z TRATON GROUP i Transurban, współpracują z Plusem w celu przyspieszenia rozwoju rozwiązań transportowych nowej generacji. (red)