Maurice Georges (Port w Dunkierce) i Mathieu Friedberg (CEVA Logistics) Fot. Ceva Logistcs
CEVA Logistics zamierza wybudować kompleksowy park logistyczny na terenie portu Dunkierka (Francja), z którym właśnie podpisała umowę o dzierżawę terenu. To strategiczna decyzja, która ma umożliwić CEVA wzrost efektywności i zwiększenie odporności łańcuchów dostaw jej klientów z branży automotive.
Na terenie o powierzchni 9,5 ha, położonym we wschodniej części portu Dunkierka, CEVA wybuduje park logistyczny dedykowany obsłudze pojazdów eksportowanych i importowanych przechodzących przez ten port.
W parku logistycznym znajdować się będą strefy przyjęcia i składowania pojazdów, a także załadunku i rozładunku dla pociągów i samochodów ciężarowych przewożących auta. Budowa rozpocznie się w październiku 2024 roku. Na początku CEVA planuje obsługę ok. 47 tys. pojazdów rocznie, a docelowo na być ich 95 tys. i to już od marca 2025 r. Te prognozy zostały przygotowanie w oparciu o analizy CEVA dokonane wspólnie z największymi producentami samochodów, którzy są zainteresowani wysyłkami transportów aut przez port w Dunkierce. Jest on bramą do francuskiej doliny baterii a zarazem jedynym europejskim portem oferującym ekosystem związany z mobilnością elektryczną.
Dodatkowo, w parku logistycznym CEVA powstanie warsztat o powierzchni 600 m², który umożliwi przeprowadzanie działań przygotowawczych na miejscu, takich jak mycie, grawerowanie, montaż tablic rejestracyjnych i innych usług detailingowych (czyszczenie, polerowanie i woskowanie) dla 50 tys. pojazdów rocznie. Planowane jest także uruchomienie lakierni, w której znajdzie się instalacja stacji ładowania pojazdów elektrycznych i stacji serwisowej.
W perspektywie średnioterminowej CEVA podwoi swoje zdolności, dzięki dodatkowym 10,5 ha terenu, co zwiększy całkowitą powierzchnię parku logistycznego do 20 ha a liczbę miejsc parkingowych do 8.700.
Jako wiodący europejski operator wyspecjalizowany w logistyce pojazdów gotowych, z rozbudowaną siecią multimodalną, CEVA dysponuje flotą 3 tys. samochodów ciężarowych i 3 tys. wagonów. Oprócz możliwości wyczarterowania dalekomorskich statków przeznaczonych do transportu samochodów, firma dysponuje szeregiem aktywów umożliwiających rozwój połączeń intermodalnych w Porcie Dunkierka i pozyskanie dodatkowych wolumenów.
Uruchomienie także bocznicy kolejowej pozwoli CEVA na przyspieszenie czasu realizacji usług, w ramach rezerwacji jednego lub dwóch połączeń kolejowych tygodniowo oraz wykorzystania części własnej floty samochodów ciężarowych do transportu pojazdów.
Wybór Dunkierki wzmocni ekosystem pojazdów
Większość portów w Europie Północnej jest zatłoczona od czasu wznowienia produkcji samochodów. Rozpoczynając działalność w porcie w Dunkierce, CEVA chce przyczynić się do wzmocnienia znaczenia hubów motoryzacyjnych i powstania ekosystemu pojazdów elektrycznych w regionie Hauts-de-France.
– Uruchomienie nowego centrum logistyki automotive w Porcie Dunkierka jest strategicznym posunięciem, które umożliwi nam wzrost efektywności oraz zwiększenie odporności łańcuchów dostaw naszych klientów – zarówno eksporterów, jak i importerów – mówi Mathieu Friedberg, prezes zarządu CEVA Logistics. – Nowa lokalizacja nie tylko zwiększy potencjał logistyczny regionu, ale wesprze też naszych klientów w dążeniu do ekspansji na nowe rynki. Jesteśmy dumni z rozwoju, będącego odzwierciedleniem zaangażowania CEVA Logistics w przemysł motoryzacyjny, co świadczy o naszym zobowiązaniu i kompetencjach.
– Port Dunkierka z zadowoleniem i dumą wita CEVA Logistics na terenie byłej rafinerii SRD – mówi Maurice Georges, prezes zarządu Dunkerque-Port. – Wraz z tym posunięciem port wkracza w nową erę, erę mobilności elektrycznej. Jej pojawienie się pozwoli nam na zaoferowanie producentom samochodów pełnego zakresu usług. To nowy model przemysłowy Dunkierki, oparty na zasadach niskoemisyjnej gospodarki o obiegu zamkniętym. Razem przyspieszymy transformację energetyczną i osiągniemy neutralność węglową, generując jednocześnie dodatkowy ruch morski.
O Porcie Dunkierka (Dunkerque-Port)
Port Dunkierka jest członkiem-założycielem federacji Norlink, zrzeszającej główne porty morskie (Dunkierka, Boulogne-Calais), suche (Getlink) i śródlądowe (Béthune, Lille, Dourges, Valenciennes) w regionie Hauts-de-France. Norlink jest wiodącym francuskim kompleksem portów morskich (Boulogne-Calais+Dunkierka). Federacja zrzesza też operatorów kolejowych i żeglugi śródlądowej w regionie Hauts-de-France. Jako 9 największy port w rejonie kanału La Manche i Morza Północnego, port w Dunkierce jest liderem w wielu segmentach: nr 1 jako port kontenerowy dla importu owoców i warzyw; nr 1 jako port kolejowy we Francji; nr 3 jako port zbożowy we Francji. Jako przedsiębiorca i deweloper dużej przemysłowej strefy portowej, Dunkerque-Port współpracuje z regionem, aby wspierać dekarbonizację. Przykładem jest rozwój jednej z pierwszych francuskich niskoemisyjnych stref przemysłowych (ZIBAC), podobnie jak utworzenie przemysłu akumulatorowego. Port w Dunkierce jest bramą do francuskiej doliny baterii i jedynym europejskim portem oferującym ekosystem skoncentrowany na mobilności elektrycznej. (red)