„Popełnianie błędów jest rzeczą ludzką” - to dobrze znane powiedzenie. Aby zabezpieczyć się przed szkodami mogącymi wyniknąć z przyszłych błędów, firmy wykupują polisy ubezpieczeniowe. Jednakże nie każda szkoda, powstała na skutek jakiegoś błędu, jest objęta ubezpieczeniem.
W niniejszym artykule chcemy przyjrzeć się błędom i pomyłkom, które zwykle zdarzają się zawodowym kierowcom ciężarówek lub ogólnie osobom, które często poruszają się po drogach, oraz pokazać, jakie są ich konsekwencje z punktu widzenia prawa ubezpieczeniowego.
Przede wszystkim należy zauważyć, że systemy prawne krajów Unii Europejskiej zasadniczo rozróżniają dwa rodzaje niedbalstwa: lekkie niedbalstwo, jako działanie nieumyślne mniejszego stopnia i rażące niedbalstwo - jako poważne działanie nieumyślne. Dokładne określenie tego pojęcia jest zawsze nieco inne w zależności od kraju - choć często ma to samo znaczenie (poza niuansami o charakterze akademickim).
Zrozumiała definicja może zatem brzmieć następująco ...
Zachowanie ma cechy lekkiego niedbalstwa wówczas, gdy tego typu błąd zdarza się sporadycznie, nawet starannie postępującej osobie. W takich przypadkach wystąpienie szkody zwykle nie jest łatwe do przewidzenia; nawet przeciętnie uważna osoba może popełnić taki błąd.
Przez rażące niedbalstwo rozumie się natomiast niezachowanie minimalnych (elementarnych) zasad prawidłowego zachowania się w danej sytuacji. O przypisaniu pewnej osobie winy w tej postaci decyduje więc zachowanie się przez nią w określonej sytuacji w sposób odbiegający od miernika staranności minimalnej.
Rozróżnienie między nieznacznym a rażącym niedbalstwem jest w praktyce niezwykle trudne i zależy od zbadania indywidualnych okoliczności danego przypadku.
Poniżej przedstawiamy klasyczne przykłady (nie stanowiące kompletnego katalogu takich przypadków) z międzynarodowego orzecznictwa dotyczącego „rażącego niedbalstwa”:
Przykłady rażącego niedbalstwa:
- Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości.
- Znaczne przekroczenie dozwolonej prędkości.
- Przejeżdżanie na czerwonym świetle lub niezatrzymanie się przy znaku „stop”.
- Wyprzedzanie w miejscach o niedostatecznej widoczności, zwłaszcza przy mokrej nawierzchni.
- Szukanie w trakcie jazdy upuszczonego papierosa, butelki z wodą, dokumentów w schowku itp.
- Błędy kierowcy spowodowane rozlaniem gorącej kawy podczas jazdy.
- Pozostawanie na autostradzie z pustym bakiem.
- Obsługiwanie urządzenia nawigacyjnego podczas jazdy.
- Kolizja ciężarówki ze stropem tunelu (zbyt wysoka ciężarówka).
- Regulowanie fotela kierowcy podczas jazdy na autostradzie.
- Parkowanie bez wrzucenia biegu i zaciągnięcia hamulca ręcznego.
- Jazda po zaśnieżonej nawierzchni na oponach letnich.
- Zaśnięcie za kierownicą w wyniku przemęczenia w przypadku świadomego przekroczenia dozwolonego czasu jazdy lub zignorowania oznak przemęczenia.
Orzecznictwo zna również wiele innych przykładów, które mogą wystąpić w sferze prywatnej (wjazd do garażu podziemnego z rowerami na dachu, przewożenie ze sobą psa w obszarze stóp fotela pasażera itp.), ale niniejszy artykuł dotyczy przede wszystkim ryzyka, z którym ma do czynienia przewoźnik.
Jak widać, lista zdarzeń, które zostały już ocenione jako rażące niedbalstwo, jest długa. Zwłaszcza gdy człowiek się spieszy (co jest dość powszechne w drogowym transporcie towarów), można czuć się przymuszonym do wykonania mimochodem tej czy innej czynności, jakie opisano powyżej, aby zaoszczędzić czas. Być może sam przyłapałeś się już na wykonywaniu jednej z tych wymienionych czynności...
Ubezpieczyciele AC mogą odmówić wypłaty odszkodowania!
„Jeżeli w przypadku wystąpienia szkody zostanie ustalone, że ubezpieczony pojazd został uszkodzony w wyniku rażącego niedbalstwa kierowcy, to ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania”.
Takie lub podobne sformułowania można znaleźć w wielu warunkach ubezpieczenia, oferowanych przez ubezpieczycieli działających na rynku. Co więcej, nie należy dać się zwieść zamieszczonemu tam słowu „może”. Ubezpieczyciele z reguły korzystają z możliwości odmowy wypłaty świadczenia.
Z tego względu przed zawarciem umowy należy zawsze dokładnie przeczytać warunki ubezpieczenia autocasco, chyba że korzysta się ze specjalnych produktów AC, dostosowanych do potrzeb przewoźników, takich jak te, które oferuje firma Lutz Assekuranz.
Skorzystaj z usług maklera ubezpieczeniowego!
Nawet jeżeli jeździsz nie posiadając profesjonalnego produktu w zakresie ubezpieczenia AC, zaleca się w przypadku wystąpienia szkody zasięgnąć porady specjalisty. Maklerzy ubezpieczeniowi, specjalizujący się w transporcie drogowym towarów, tacy jak firma Lutz Assekuranz, mogą być niezwykle pomocni przy formułowaniu zgłoszenia szkody - zwłaszcza w opracowywaniu opisu zdarzeń, mających decydujące znaczenie dla przebiegu wystąpienia szkody. Jak stwierdziliśmy powyżej, okoliczności konkretnego przypadku mają kluczowe znaczenie dla ustalenia, czy można zarzucić komuś lekkie czy też rażące niedbalstwo.
Przykład: Jeżeli kierowca przejechał na czerwonym świetle tylko dlatego, że został nagle oślepiony przez słońce, w wyniku czego nie mógł zobaczyć sygnału świetlnego, to ocena takiego stanu faktycznego sprawy skłania się już w znacznie mniejszym stopniu w kierunku rażącego niedbalstwa. To samo dotyczy niezauważenia znaków drogowych (znak stop, ograniczenie prędkości, zakaz wyprzedzania itp.), które zostały całkowicie lub częściowo zasłonięte przez mocno rozrośnięte drzewa i rośliny.
Wybierz profesjonalne produkty Autocasco!
Aby w razie wystąpienia szkody nie wdawać się w dyskusje z ubezpieczycielem w kwestii niedbalstwa, zaleca się zakup profesjonalnego produktu Autocasco, dostosowanego do potrzeb branży transportowej.
Produkt AC, dystrybuowany przez firmę Lutz Assekuranz, został opracowany specjalnie dla przewoźników, działających na rynku międzynarodowym.
Oferowane przez firmę Lutz ubezpieczenie AC w transporcie nie wyłącza ochrony ubezpieczeniowej za działania/zaniechania, jakich dopuścił się zatrudniony kierowca na skutek rażącego niedbalstwa. Dotyczy to w szczególności szkód powstałych w wyniku spożycia alkoholu przez kierowcę.
Ponadto, ubezpieczeniem mogą zostać objęte typowe „szkody eksploatacyjne” (szkody powstałe w wyniku przesunięcia się ładunku, uszkodzenia pojazdu w wyniku nieostrożności podczas załadunku/rozładunku).
Za plus można uznać również fakt, że reklamowany tutaj produkt nie uzależnia ochrony ubezpieczeniowej od posiadania jakiegokolwiek specjalnego wyposażenia, takiego jak zabezpieczenia antykradzieżowe.
Niezwykle przydatne w międzynarodowym transporcie drogowym okazało się również objęcie ubezpieczeniem kosztów usunięcia i utylizacji wraku pojazdu. Z uwagi na to, iż w Europie Środkowej i Zachodniej (Niemcy, Holandia, Francja itp.) organy publiczne zwykle zlecają usunięcie wraków pojazdów prywatnym firmom - które z powodu zaistniałej przymusowej sytuacji chętnie każą sobie płacić sowite wynagrodzenie za swoje usługi - klienci firmy Lutz są zadowoleni, że mogą skorzystać ze świadczenia ubezpieczeniowego również w przypadku tego rodzaju kosztów.
Ponadto istnieje wiele innych zalet tego produktu, których mogą oczekiwać klienci firmy Lutz. Specjaliści z Lutz Assekuranz chętnie udzielą dalszych informacji i porad.
Skontaktuj się z nami:
+48 723 688242
office-pl@lutz-assekuranz.eu
www.lutz-assekuranz.pl