Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

MAN otwiera w Europie centra naprawy akumulatorów

Docelowo mają działać na każdym rynku elektrycznych pojazdów użytkowych
2 maja 2024

Już działają dwa centra naprawy akumulatorów MAN, a w latach 2024 i 2025 w Europie powstaną kolejne Fot. MAN

 
W Niemczech i Hiszpanii działają już dwa centra naprawy akumulatorów MAN, a w latach 2024 i 2025 w Europie powstaną kolejne.

W latach 2024 i 2025 MAN Truck & Bus otworzy centra naprawy akumulatorów we Włoszech, Danii/Norwegii, Austrii, Belgii, Holandii, Francji, Polsce i Wielkiej Brytanii, a w planach są kolejne kraje w Europie. W ciągu najbliższych dwóch lat w te centra zostaną zainwestowane miliony.
Dwa centra naprawy akumulatorów działają już w Niemczech (zakład w Hanowerze-Laatzen) i Hiszpanii (Barcelona). Uruchomienie ośrodków naprawy akumulatorów w Europie jest konieczne, ponieważ pierwsze egzemplarze nowej generacji MAN eTruck zostaną dostarczone klientom w 2024 r.
Ponad 1.000 akumulatorowo-elektrycznych autobusów miejskich MAN i ponad 2.400 w pełni elektrycznych samochodów dostawczych tej marki jest już na drogach Europy. Wraz ze wzrostem produkcji pojazdów eTruck w nadchodzących latach liczba pojazdów elektrycznych będzie nadal znacząco rosła. Producent pojazdów użytkowych z siedzibą w Monachium intensywnie przygotowuje się do tego w swojej organizacji serwisowej.

– Naprawa akumulatorów jest dla firmy MAN koniecznością, aby zapewnić efektywność ekonomiczną i gotowość eksploatacyjną pojazdów elektrycznych naszych klientów na wysokim poziomie – mówi Christopher Kunstmann, starszy wiceprezes ds. zarządzania obsługą klienta w MAN Truck & Bus.

Zaczęło się od eTGE

Pierwsze centrum naprawy akumulatorów i związane z nim budowanie kompetencji w zakresie naprawy akumulatorów datuje się na rok 2020. Pierwsze naprawy pilotażowe dotyczyły akumulatora elektrycznego samochodu dostawczego MAN eTGE, który został wprowadzony na rynek w roku 2020. Następnie pojawiły się akumulatory do dystrybucyjnej ciężarówki MAN eTGM, która została wprowadzona na rynek w małej serii w 2020 r. oraz do produkowanego seryjnie także od 2020 r. elektrycznego autobusu miejskiego MAN Lion's City E. Przeprowadzono próby naprawcze w przypadku wszystkich tych akumulatorów, przeszkolono pracowników, stworzono instrukcje napraw i zdefiniowano wymagania dotyczące miejsca pracy.

Wiedza ta, zdobyta w pierwszym centrum naprawy akumulatorów MAN w Hanowerze-Laatzen, jest obecnie sukcesywnie transferowana na inne rynki. Celem jest prowadzenie centrum naprawy akumulatorów na każdym rynku, na którym MAN jest reprezentowany w sprzedaży akumulatorowo-elektrycznych pojazdów użytkowych. Krótkie trasy transportowe i wysoko wykwalifikowani technicy na miejscu mają zapewnić szybką naprawę akumulatora. Minimalizuje to przestoje pojazdu.

W firmie MAN, centrum naprawy akumulatorów musi spełniać określone kryteria oparte na praktycznym doświadczeniu i normach prawnych obowiązujących w poszczególnych krajach. Do obsługi poszczególnych typów akumulatorów pojazdów wymagane są odpowiednie narzędzia wysokonapięciowe i specjalne. Ponadto dla pracujących tam elektryków musi być dostępny specjalny sprzęt ochronny. Pomieszczenia także muszą spełniać określone wymagania, m.in. kontrola dostępu, podwójne drzwi, klimatyzacja, wentylacja, gniazdko 400 V i żuraw ładunkowy.

Akumulator ma służyć jak najdłużej

Podstawowym celem firmy MAN Truck & Bus jest jak najdłuższe wykorzystanie akumulatora pojazdu. Dlatego naprawy i regeneracja znajdują się w centrum obecnych działań. Od 2023 roku MAN przewodzi projektowi REVAMP, w którym uczestniczy konsorcjum dziewięciu partnerów z przemysłu i nauki. Celem trzyletniego projektu jest automatyzacja procesu oceny stanu zużytych akumulatorów samochodowych. Wiedza ta zostanie wykorzystana do ekonomicznej regeneracji akumulatorów, tak aby można je było następnie wykorzystać w pojazdach (drugie użycie) lub do innych celów (drugie życie). Projekt REVAMP jest finansowany przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK) w Niemczech.

Naprawa i regeneracja akumulatora to kluczowe elementy strategii Battery Closed Loop i strategii zrównoważonego rozwoju firmy MAN. Niezbędna jest przy tym wydajność diagonalna akumulatora i ekonomiczny jego demontaż. Nadrzędnym celem jest utworzenie zamkniętego obiegu akumulatorów.

Aby uzyskać zamknięty obieg cennych materiałów akumulatorowych, MAN już teraz koncentruje się na recyklingu i powrocie surowców wtórnych (recyklatu) do nowych ogniw akumulatorowych. Rosnące zapotrzebowanie na ogniwa akumulatorowe do elektryfikacji pojazdów firmy spowoduje wzrost emisji gazów cieplarnianych w łańcuchu dostaw, chyba że zostaną podjęte specjalne działania, aby temu przeciwdziałać. Stosowanie materiałów wtórnych jest jedną z możliwości, aby zdekarbonizować obieg ogniw akumulatorowych.

Warunkiem istnienia zamkniętej pętli akumulatora jest dostępność wystarczającej ilości materiału pochodzącego z recyklingu. Aby mieć pewność, że tak będzie w przyszłości, MAN współpracuje obecnie ze swoją spółką-matką TRATON SE i COE w Volkswagen AG nad koncepcjami, które umożliwią uzyskanie cykli zamkniętych. Celem jest zapewnienie w przyszłości wystarczającej ilości recyklatu do nowych akumulatorów, aby osiągnąć wartości docelowe określone w nowym rozporządzeniu Unii Europejskiej w sprawie akumulatorów (BattVO).

W 2023 roku MAN Truck & Bus został także partnerem monachijskiej sieci start-upów Circular Republic, aby zbliżyć się do celu, jakim jest Battery Closed Loop. Circular Republic jest częścią UnternehmerTUM GmbH i postawiła sobie za zadanie zrzeszanie uznanych firm i start-upów w celu wdrażania i dalszego rozwoju innowacji w gospodarce o obiegu zamkniętym. W pierwszym projekcie pod przewodnictwem Circular Republic MAN współpracuje z innymi partnerami kooperacyjnymi nad półautomatycznym demontażem akumulatorów trakcyjnych i recyklingiem modułów ogniwowych. (red)

Elektrycy pracujący przy akumulatorach muszą nosić specjalny sprzęt ochronny Fot. MAN

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.