W następstwie przyjęcia nowego rozporządzenia AFIR Unia Europejska właśnie ogłosiła nowe zaproszenie do składania projektów, których celem jest wsparcie rozwoju bezemisyjnej infrastruktury transportowej. Wsparcie o łącznej wartości 1 miliarda euro dotyczy stacji tankowania wodoru, amoniaku i metanolu, a także stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Określono pięć kryteriów pozwalających ocenić zasadność przyznania wsparcia temu czy innemu projektowi. Zbadane zostaną:
- Priorytet, który pozwoli ocenić adekwatność projektu do celów UE
- Dojrzałość: zdolność projektu do realizacji w określonym czasie
- Jakość: solidność proponowanego projektu z technicznego i finansowego punktu widzenia
- Wpływ, zarówno społeczny, środowiskowy, jak i gospodarczy
- Efekt „katalizatora”: potrzeba finansowania UE, na przykład w celu przezwyciężenia deficytu finansowego generowanego przez niewystarczającą rentowność komercyjną.
Interwencje europejskie będą miały formę współfinansowania lub dotacji (30 do 70%). Liderzy projektów muszą wystąpić o co najmniej milion euro na współfinansowanie lub dwa miliony euro w ramach wkładów jednostkowych w przypadku pojazdów elektrycznych.
Szczególna poprawa poziomu finansowania planowana jest dla krajów, których dochód narodowy brutto na mieszkańca jest niższy niż 90% średniej UE-27, a mianowicie: Bułgarii, Czech, Estonii, Grecji, Chorwacji, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowacji i Słowenii.
Wyznaczono trzy terminy składania wniosków: 24 września 2024 r., 11 czerwca 2025 r. i 17 grudnia 2025 r.
Wnioskodawcy otrzymają ostateczną odpowiedź dotyczącą przyznania ewentualnego finansowania w terminie maksymalnie 9 miesięcy. (red)