Fot. Goodyear
Goodyear rozszerzył integrację swojej technologii SightLine z systemem autonomicznej jazdy ciężarówek Gatik, umożliwiając im bezpieczniejszą, bardziej przewidywalną i efektywniejszą jazdę.
Połączenie systemów pozwoliło również wydłużyć czas pracy pojazdów, zwiększając pewność dostaw. Wyniki przełomowych testów zostały ogłoszone podczas targów Consumer Electronics Show 2024 w Las Vegas.
Autonomiczna flota Gatik, złożona z ciężarówek klasy 3-7 wyposażonych w opony Goodyear Endurance® RSA® z technologią SightLine, osiągnęła znaczące postępy w zakresie bezpieczeństwa, precyzji i efektywności pojazdów autonomicznych (AV).
Autonomiczne mogą reagować jak kierowca
– Jako jedyny punkt kontaktu auta z drogą, opona może odegrać kluczową rolę w umożliwieniu autonomicznym pojazdom reagowania w sposób zbliżony do reakcji kierowcy – powiedział Chris Helsel, starszy wiceprezes Goodyear ds. operacji globalnych i dyrektor ds. technologii. – Gatik rewolucjonizuje przestrzeń autonomicznych technologii jazdy, a dostarczając w czasie rzeczywistym danych na temat opon, możemy wspierać ich system, aby stał się jeszcze bardziej bezpieczny, niezawodny i wydajny.
Firmy przeprowadziły szeroko zakrojone testy w zróżnicowanych warunkach drogowych, które pozwoliły zebrać precyzyjne dane dotyczące stanu opon, m.in. ich sztywności podczas skręcania, drogi hamowania, oporów toczenia i obciążenia. Dane te, przekazywane w czasie rzeczywistym między technologią Goodyear SightLine a systemem autonomicznej jazdy za pośrednictwem pętli sprzężenia zwrotnego, pozwoliły firmie Gatik ulepszyć sterowniki pojazdów autonomicznych (AV), poprawiając ogólną wydajność floty. Dzięki tym modyfikacjom pojazdy Gatik są zdolne do szybkiego i bezpiecznego dostosowywania się do różnych warunków drogowych, nawet gdy masa lub ładowność ciężarówki zmienia się w zależności od dostawy.
W najbliższych miesiącach Gatik planuje wdrożyć system Goodyear Sigthline w znacznej części swojej autonomicznej floty w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.
– Przełomowa integracja technologii Goodyear SightLine z naszą autonomiczną flotą jest pierwszą w branży. Dane w czasie rzeczywistym pochodzące z inteligentnej technologii w oponach nie tylko zwiększają bezpieczeństwo i przewidywalność autonomicznych pojazdów, ale także umożliwiają utrzymanie wysokiego poziomu wydajności, niezawodności i terminów dostaw w całej naszej działalności – powiedział Gautam Narang, dyrektor generalny i współzałożyciel Gatik. – Nasza współpraca z Goodyear jest kolejnym ważnym etapem na drodze Gatik do objęcia pozycji lidera w dziedzinie autonomicznych technologii. To partnerstwo podkreśla również nasze zaangażowanie w oferowanie korzyści płynących z logistyki B2B średniego dystansu na rynek.
Wspólne badania
Firmy prowadzą wspólne badania w obiekcie doświadczalnym Goodyear w San Angelo w Teksasie (USA). Dzięki tej kooperacji autonomiczne pojazdy Gatik mogą być poddawane intensywnym testom w kontrolowanym i bezpiecznym środowisku. Testy te obejmują zarówno typowe, jak i nietypowe scenariusze drogowe, w tym obsługę sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych, manewry omijania, ciasne zakręty, unikanie kolizji, precyzyjne utrzymywanie pasa ruchu oraz hamowanie minimalizujące ryzyko.
Partnerzy planują w przyszłości zintegrować zaawansowane rozwiązanie Goodyear do predykcyjnego monitorowania stanu dróg z systemem autonomicznej jazdy Gatik. Ta integracja umożliwi firmie Gatik strategiczne planowanie swoich operacji, zapewniając spójny i niezawodny przepływ towarów dla szerokiej bazy klientów, w tym największych krajowych sklepów spożywczych, detalistów, dystrybutorów, platform e-commerce i firm z branży dóbr konsumpcyjnych (CPG). (red)
Gatik
Firma Gatik specjalizuje się w autonomicznej logistyce środkowego etapu przewozów - dostarcza towary za pomocą swojej floty lekkich i średnich ciężarówek. Koncentruje się na logistyce krótkodystansowej, B2B dla detalistów z listy Fortune 500, takich jak Loblaw, Walmart, KBX i Georgia-Pacific, a w 2021 r. została pierwszą na świecie firmą, która obsługuje w pełni autonomiczne dostawy komercyjne na środkowym etapie przewozów. Autonomiczne ciężarówki Gatik klasy 3-7 są komercyjnie wykorzystywane na wielu rynkach, w tym w Teksasie, Arkansas i Ontario w Kanadzie. Firma współpracuje z takimi firmami jak Isuzu, Ryder, Goodyear i Cummins.