Parlament Europejski przyjął 28 lutego swoje sprawozdanie w sprawie dyrektywy dotyczącej praw jazdy, uzgadniając reformy, które mają wyeliminować kluczowe bariery zniechęcające do wykonywania zawodu kierowcy.
Dyrektor ds. rzecznictwa IRU UE, Raluca Marian, powiedziała:
– Parlament Europejski zrobił ważny krok w kierunku wyeliminowania kluczowych barier uniemożliwiających młodym obywatelom UE podjęcie zawodu, a kierowcom z krajów trzecich uzupełnianie lokalnej puli kadr. Brakuje nam już ponad 500.000 kierowców zawodowych.
Naszym celem jest przede wszystkim przyciągnięcie większej liczby lokalnych kandydatów, w tym młodych ludzi i kobiet. Biorąc jednak pod uwagę skalę niedoboru kierowców w połączeniu z faktem, że wielu szoferów zbliża się do wieku emerytalnego, musimy liczyć też na kierowców z krajów trzecich.
Zgromadzenie plenarne poparło wdrożenie unijnego programu jazdy pod opieką, umożliwiającego 17-letnim kierowcom ciężarówek (kategorie C i C1) bezpieczne zdobycie praktycznego doświadczenia w prowadzeniu pojazdu i zapoznanie się z zawodem u boku doświadczonego kierowcy.
Parlament przyjął również, że w UE minimalny wiek kierowcy w przypadku krajowego i międzynarodowego przewozu samochodów ciężarowych wynosi 18 lat. Podobnie potwierdził, że minimalny wiek zawodowych kierowców autobusów i autokarów to 21 lat.
Parlament uznał potrzebę opracowania unijnych ram dotyczących uznawania praw jazdy i kwalifikacji kierowców wydanych w krajach trzecich.
– Zasadnicze znaczenie ma opracowanie zharmonizowanych i przejrzystych unijnych ram uznawania praw jazdy i kwalifikacji zawodowych wydanych w państwach trzecich. Tacy kierowcy powinni korzystać z tych samych praw, co kierowcy europejscy. W tym celu konieczne jest uznanie i przestrzeganie ich praw we wszystkich państwach członkowskich – dodała Raluca Marian.
Parlament Europejski poparł propozycję Komisji Transportu mającą na celu ułatwienie upowszechnienia pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi, poprzez umożliwienie posiadaczom prawa jazdy kategorii B prowadzenia takich pojazdów o masie do 4,25 tony.
Zarówno Parlament, jak i Rada przyjęły obecnie swoje stanowiska w sprawie dyrektywy. Oczekuje się, że negocjacje trójstronne zakończą się w trakcie następnej kadencji ustawodawczej. (red)