Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Nowe standardy pilotażu transportów nienormatywnych w Polsce

Zmiany obowiązują od 17 lutego 2024 r.
22 lutego 2024

Nowe standardy pilotażu transportów nienormatywnych w Polsce wchodzą w życie 17 lutego 2024 r. Fot. MTD Skuratowicz

 
Nowe polskie przepisy dotyczące transportu nienormatywnego ujednolicają wzór pojazdu pilotującego, jego wygląd, wyposażenie, oznakowanie oraz opisują kwalifikacje osób wykonujących zadania pilotażu. Jak zwraca uwagę Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracodawców Transportu Ponadnormatywnego (OSPTN), poprzednie normy znacząco odstawały od współczesnych wymagań i pozostawiały nasz kraj daleko w tyle w porównaniu z innymi krajami europejskimi. OSPTN od początku swojego istnienia stawiało sobie za cel poprawę stanu prawnego dotyczącego przewozów nienormatywnych. Stowarzyszenie reprezentuje interesy przewoźników ponadnormatywnych, firm dźwigowych oraz firm wykonujących pilotaż ładunków nienormatywnych. Właśnie ta ostatnia grupa firm zrzeszonych w stowarzyszeniu zabiegała o prawne ucywilizowanie warunków wykonywania swojego zawodu w Polsce – z korzyścią dla pozostałych użytkowników dróg. Jak informuje OSPTN, Ministerstwo Infrastruktury wydało rozporządzenie w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych, które wchodzi w życie 17 lutego br. Będzie obowiązywało na całym terytorium Polski i dotyczy również zagranicznych firm zajmujących się pilotażem. Jakie więc zmiany wchodzą w życie?

Kwalifikacje pilota

Osoba posiadająca uprawnienia do kierowania ruchem drogowym, prawo jazdy kat. B od co najmniej 12 miesięcy – nie może to być „świeżo upieczony kierowca”. Rozporządzenie wskazuje jaki cel powinien przyświecać pilotującemu, czyli zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego podczas przejazdu pojazdu lub kolumny pojazdów. Opcją w rozporządzeniu jest możliwość użytkowania większej – niż mówią przepisy - liczby samochodów pilotujących, jeżeli wymaga tego sytuacja, a nie tylko prawo.

Rodzaj pojazdu pilotującego

Pojazd musi być odpowiednio wyposażony i oznakowany– według podanego wzorca. Rozporządzenie podaje też jakie samochody są dopuszczone do tego zadania. Są to więc modele o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t o rodzaju nadwozia BB, AF lub AG i wysokości co najmniej 1,70 m (bez uwzględnienia wysokości urządzeń i oznaczeń, o których mowa w ust. 2 pkt 3 i 4). Wymogi te spełnia większość mniejszych pojazdów dostawczych, np. Citroën Berlingo czy Fiat Doblò. Tym samym przepisy wykluczają z roli pojazdu pilotującego samochody typowo osobowe o innych rodzajach nadwozi i mniejszej wysokości jak np. Fiat Panda. Powodem tego zapisu jest podniesienie wysokości emisji sygnałów świetlnych oraz folii odblaskowych.

Wizerunek pojazdu pilotującego

Samochód musi być wyposażony w napis ,,PILOT” umieszczony na białym tle, na przedniej masce pojazdu, na przednich bocznych drzwiach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia. Ponadto musi mieć pasy barwy białej i czerwonej umieszczone na przedniej masce pojazdu, na bokach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu, których wzór określa wymieniony załącznik. Na samochodzie muszą znajdować się co najmniej dwa światła błyskowe barwy żółtej, z napisem „PILOT” barwy czarnej umieszczone na dachu pojazdu, co najmniej dwa światła umieszczone z przodu pojazdu oraz co najmniej dwa światła umieszczone z tyłu pojazdu, umożliwiające wysyłanie przerywanego strumienia światła barwy żółtej. Konieczne jest także zainstalowanie środków łączności radiowej, w tym co najmniej jednego urządzenia przenośnego oraz urządzenia nagłaśniające.

Dodatkowe wyposażenie

Dodatkowym wyposażeniem pojazdu pilotującego są: co najmniej 4 pachołki drogowe, tarcza do zatrzymywania pojazdów, latarka emitująca światło barwy czerwonej do sygnalizowania innym uczestnikom ruchu drogowego, wysokościomierz o możliwości pomiaru wysokości co najmniej 5 m, taśma miernicza o zakresie pomiaru co najmniej 30 m. Nieobowiązkowe, ale dopuszczalne wyposażenie, to: dodatkowe światło barwy białej lub żółtej selektywnej – tzw. szperacz.

Nowe obowiązki pilota

Uprawniony pilot pilotujący pojazdy ponadnormatywne kieruje ruchem drogowym w niezbędnym zakresie określonym przepisami o kierowaniu ruchem drogowym. W praktyce oznacza to, że jego polecenia wydawane innym uczestnikom ruchu są wiążące i tak samo ważne jak sygnały wydawane przez policjanta. Zlekceważenie ich niesie takie same skutki prawne, jak niezastosowanie się do poleceń funkcjonariusza policji czy Inspekcji Transportu Drogowego. Pilot podejmuje też decyzję o wstrzymaniu pilotowania w razie powstania istotnego utrudnienia w ruchu drogowym lub zagrożenia jego bezpieczeństwa i niezwłocznie zawiadamia zarządcę drogi oraz policję. W związku z tym musi być osobą komunikatywną, potrafiącą w mowie i piśmie wywiązać się z tego zadania. Nowe przepisy powodują, że traci moc rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 2012 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych (Dz. U. poz. 629). Nowe rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, czyli 17 lutego 2024 r. Po tym czasie zarówno policja, Inspekcja Transportu Drogowego, Krajowa Administracja Skarbowa (Urząd celny) będą mogły egzekwować od pilotów w czasie kontroli w/w standardów wyposażenia. Nadrzędnym celem twórców nowych przepisów była nie tylko poprawa bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu drogowego, którzy mają styczność z obecnością pilotów na drodze. Autorom bardzo zależało także na podniesieniu szacunku do osób i firm zajmujących się pilotowaniem transportów, stosownie do ich roli, a także na profesjonalizacji branży. (red)
Źródło: OSPTN
https://www.youtube.com/watch?v=c4DJyJ1l0uI
 

Źródło: OSPTN

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.