Fot. Girteka
Girteka, wiodący europejski przewoźnik drogowy, zwiększa zaangażowanie w promocję zawodu kierowcy samochodu ciężarowego. „Mindaugas on the Road” to nowy projekt firmy, w ramach którego Mindaugas Paulauskas, dyrektor generalny Girteka Transport, zasiadł za kierownicą samochodu ciężarowego i wyruszył w trasę. Dzieląc się doświadczeniem, chce pokazać jak wygląda codzienna praca kierowców samochodów ciężarowych, z jej największymi wyzwaniami i możliwościami.
Grupa Girteka zatrudnia obecnie ponad 12,5 tys. zawodowych kierowców, którzy mają kluczowe znaczenie dla operacji logistycznych. Codziennie dostarczają ładunki w całej Europie, zapewniając płynne funkcjonowanie łańcuchów dostaw. Niezależnie od wieloletniego doświadczenia i dużej wiedzy na temat wyzwań, które się z tym wiążą, Mindaugas Paulauskas, dyrektor generalny Girteka Transport, postanowił osobiście doświadczyć każdego aspektu codziennej pracy kierowców.
– Wielu z nas w branży logistycznej zna wyzwania i możliwości, przed którymi stoją kierowcy samochodów ciężarowych – mówi dyrektor Mindaugas Paulauskas. – Ale czym jest wiedza bez praktyki? Projekt, który rozpoczynam, ma na celu zbliżenie nas do społeczności kierowców: zrozumienie ich stylu życia poprzez udział w dostawach ładunków, poruszanie się po europejskich drogach i radzenie sobie z codziennymi wyzwaniami, takimi jak parkowanie, zabezpieczanie ładunku czy korzystanie z narzędzi cyfrowych, tak jak to robią każdego dnia w pracy.
Dwa tygodnie z „Mindaugas on the Road”
Przez kolejne dwa tygodnie, do 7 marca, Mindaugas Paulauskas, w towarzystwie Sergeya Kovaleva, kierowcy samochodu ciężarowego z ponad 20-letnim doświadczeniem, będzie jechał z bazy transportowej Girteki w Szawlach na Litwie, przez Norwegię, do Europy Południowej, a w drodze powrotnej, z Hiszpanii na Litwę. Podczas całej trasy Mindaugas Paulauskas, z pomocą Sergeya Kovaleva, ma dokumentować swoje doświadczenia i obserwacje oraz dzielić się spostrzeżeniami na temat codziennych zadań kierowców samochodów ciężarowych.
– Chcę pokazać ogromne wyzwania w pracy kierowcy samochodu ciężarowego i ogromny szacunek, na jaki zasługuje za swoją odporność – podkreśla Mindaugas Paulauskas. – Nie tylko ze strony nas, jako branży logistycznej, ale także wszystkich tych, którzy korzystają z produktów, które kierowcy codziennie dostarczają do naszych sklepów, czy będzie to świeża żywność, leki czy artykuły pierwszej potrzeby.
Relacja z całej trasy będzie dostępna w mediach społecznościowych, co pozwoli zwiększyć świadomość wyzwań i znaczenia kierowców w sektorze usług logistycznych. Od 26 lutego, można śledzić podróż Mindaugasa Paulauskasa na kanale YouTube Grupy Girteka, stronach na Facebooku i Instagramie dedykowanych kierowcom, a także na www.girtekadrivers.com/motr.
Zmiany w postrzeganiu zawodu kierowcy
Według najnowszego raportu Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), w 36 krajach na świecie brakuje ponad 3 mln kierowców samochodów ciężarowych. W 2023 r. tylko w samej Europie nieobsadzonych pozostało 233 tys. stanowisk.
Chociaż obecna sytuacja gospodarcza może zrekompensować te niedobory, w nadchodzących latach brak wykwalifikowanych zawodowych kierowców znacząco wpłynie na niezawodność i stabilność łańcuchów dostaw w Europie. A to tylko pogłębi problem. Celem akcji „Mindaugas on the Road" jest m.in. promowanie zawodu kierowcy samochodu ciężarowego wśród młodych mężczyzn i kobiet.
– Ważne jest to, abyśmy w pełni rozumieli, jaki wpływ na codzienne życie kierowców samochodów ciężarowych mają zmiany legislacyjne. Wymagania takie jak posiadanie odpowiednich certyfikatów i zezwoleń, przepisy dotyczące godzin pracy oraz możliwości cyfryzacji codziennych zadań - to tylko kilka aspektów, z którymi dziś mają do czynienia kierowcy. Czy jednak wiemy, jak te przepisy działają w praktyce? Tego właśnie chcę się dowiedzieć – podsumowuje Paulauskas.
Dzieląc się, opartymi na codziennym życiu spostrzeżeniami doświadczonego menedżera kadry zarządzającej, Grupa Girteka chce przedstawić wyzwania i możliwości, jakie mają zawodowi kierowcy, także korzyści związane z wykorzystaniem rozwiązań cyfrowych, a także wspierać promocję tego zawodu. (red)
Fot. Girteka