Belgijska spółka morska Euronav podpisała z CMB umowę nabycia wszystkich udziałów CMB.TECH za 1,15 miliarda dolarów.
CMB.TECH projektuje, produkuje i eksploatuje różnorodne statki i pojazdy lądowe napędzane silnikami wodorowymi, dieslowo-wodorowymi lub dieslowo-amoniakalnymi. Firma uczestniczy w całym łańcuchu wartości wodoru poprzez cztery dywizje: „Marine”, „Technology & Development”, „H2 Infra” oraz „Industry”. Posiada 106 statków niskoemisyjnych (w tym 46 w budowie). Flota ta składa się w szczególności z chemikaliowców, kontenerowców, holowników i promów.
Jeśli chodzi o wodór, CMB.Tech wyposażył w taki napęd m.in. holownik niedawno oddany do użytku w porcie w Antwerpii. Firma współpracuje również z Ford Trucks przy opracowywaniu silników wysokoprężnych na wodór.
Oddział CMB.TECH „H2 Infra” zajmuje się sprzedażą amoniaku i wodoru swoim klientom, produkowanych samodzielnie lub pozyskiwanych od zewnętrznych producentów. Dział „Przemysł” projektuje rozwiązania umożliwiające konwersję silników wysokoprężnych na silniki dwupaliwowe lub jednopaliwowe.
Zakup spółki przez Euronav zostanie sfinansowany z kwoty zebranej ze sprzedaży 24 tankowców spółce Frontline w 2022 roku.
Jeśli akcjonariusze Euronav wyrażą zgodę, nowa transakcja mogłaby zostać sfinalizowana w lutym 2024 roku. Przejmowana spółka zachowa nazwę CMB.Tech i jedynie jej oddział specjalizujący się w transporcie ropy naftowej będzie wówczas nosił nazwę Euronav. (red)