Fot. Dominik Paszliński
5 października 2023 r. firma MAN Truck & Bus Polska przekazała spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje łącznie 18 autobusów elektrycznych. Przez pierwsze dwa miesiące elektrobusy były testowane na miejskich trasach. Właśnie podsumowano ten okres.
Elektryczne autobusy zdały egzamin.
Standardowy czas wdrożenia nowatorskiego rozwiązania
– Jak przy każdym nowatorskim rozwiązaniu potrzebny był czas na jego wdrożenie – kwestie, które wymagały przetestowania i optymalizacji związane były przede wszystkim z topografią i zasięgiem elektrobusów. Wszyscy uczymy się elektromobilności – zaznaczył Marcin Grabowski, dyrektor produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska
– Był to czas pracowity i potrzebny – powiedział Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Już dziś możemy powiedzieć, że są tego efekty. Zakończyła się konfiguracja pojazdów i w ostatnich dniach sprawdzaliśmy ich funkcjonowanie, w bardzo trudnych, bo zimowych warunkach. Nasze nowe pojazdy, pomimo niekorzystnych warunków, tj. przy temperaturze do - 8 stopni C, na różnych liniach, różnicach terenu miasta i dużym natężeniu ruchu w czasie szczytów radzą sobie bardzo dobrze. Najważniejsza informacja jest taka, że to do czego zostały zakupione autobusy, czyli do wykonywania zadań naszej komunikacji miejskiej, realizują należycie. Z powodzeniem zrealizowane zostały przez nie także zadania powyżej 300 km. Autobus elektryczny w bardzo niekorzystnych warunkach przejechał ok. 340 km.
– Firma MAN przeprowadziła konfigurację pojazdów tak, żeby dostosować je do potrzeb komunikacyjnych Gdańska – dodał Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT). – Skonfigurowano system zasilania pojazdów, w tym system ogrzewania oraz zarządzania bateriami i w rezultacie osiągnęliśmy pełną sprawność operacyjną. Wykonujemy tymi autobusami tyle samo średniego przebiegu dziennego, co dieslami. Skonfigurowane autobusy bardzo dobrze sobie radzą. Przebiegi osiągane w niekorzystnych warunkach atmosferycznych świadczą o tym, że gdańskie elektryczne MAN-y mogą osiągać zasięgi w przedziale 300 – 400 km na jednym ładowaniu.
Owocna współpraca
Dzięki współpracy wszystkich partnerów oraz niezawodnemu produktowi, jakim są autobusy elektryczne MAN Lion’s City E, produkowane w Starachowicach, założenia spółki GAiT w zakresie eksploatacji zakupionych elektrobusów są w 100% spełnione. Są to pierwsze duże autobusy elektryczne eksploatowane w Gdańsku. Przy tak wielu nowatorskich rozwiązaniach wszystkie strony musiały odrobić lekcję z elektromobilności. I to zrobiły.
W celu jeszcze bardziej efektywnej eksploatacji MAN Lion’s City E, spółka MAN Truck & Bus Polska realizuje szkolenie z doskonalenia techniki jazdy elektrobusami dla kierowców GAiT, prowadzone przez eksperta MAN-a.
Zakup elektrobusów zarekomendowany do dofinansowania
W kwietniu tego roku GAiT złożył wniosek o dofinansowanie zakupu 18 autobusów MAN Lion’s City E, w ramach programu „Zielony transport publiczny” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Koszt tej inwestycji to 50,4 mln zł netto. GAiT aplikuje o dotację w wysokości 100 procent kosztów. (red)
Fot. Dominik Paszliński