Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Weszła w życie podwyżka myta w Niemczech

Jak wpłynie to na branżę transportową?
8 grudnia 2023
 
Z początkiem grudnia opłaty za korzystanie z autostrad i dróg federalnych w Niemczech przez samochody ciężarowe wzrosły o ponad 80 proc. Tak duża podwyżka myta oznacza zwiększone koszty polskich przewoźników.
– Dostajemy sygnały od naszych klientów, że taki wzrost opłat będzie miał negatywny wpływ na sytuację finansową wielu firm transportowych – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
• Przewoźnicy nie kryją zaskoczenia, ale też obaw z powodu tak nagłej i dużej podwyżki opłat drogowych w Niemczech;
• Wzrost stawki myta może przełożyć się na wzrost cen transportowanych towarów;
• Unijną dyrektywę będą musiały wprowadzić wszystkie kraje Unii Europejskiej.
Ustawa przegłosowana przez niemiecki Bundestag to efekt unijnej dyrektywy, dotyczącej wprowadzenia opłat za korzystanie z dróg w zależności od stopnia emisji CO2.

Podwyżkę myta mogą odczuć konsumenci

Dla ciężarówek spełniających normę Euro 6 stawka niemieckiego myta wzrosła o około 83 proc. – do 35,4 centa za kilometr. W pierwszej kolejności objęła samochody ciężarowe o masie od 7,5 tony, a od 1 lipca 2024 roku obejmie również te o masie od 3,5 tony.
– Nasi klienci podkreślają, że tak duży i gwałtowny wzrost opłat za myto będzie miał negatywny wpływ na sytuację finansową wielu firm transportowych. Może okazać się, że podwyżkę odczują też konsumenci, bo nastąpi wzrost cen przewożonych towarów, o czym mówią zresztą nie tylko polscy, ale też niemieccy przewoźnicy – tłumaczy Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
Według ustawy, wysokość stawki opłat drogowych jest uzależniona od poszczególnych klas emisji auta, mierzonych w zakresie od 1 do 5. Klasa 5 to pojazdy określane mianem zeroemisyjnych. Do klasy 4 zalicza się te, których wartość emisji nie przekracza 50 proc. wartości referencyjnej dla konkretnej kategorii. Klasa 3 to samochody ciężarowe emitujące poniżej 8 proc. wartości referencyjnej, klasa 2 - 5 proc., a klasa 1 jest najniższą w hierarchii i przeznaczoną dla pojazdów niespełniających żadnych z wyżej wymienionych kryteriów.
Kolejne kraje szykują się do wprowadzenia opłat drogowych
– Unijna dyrektywa podnosząca stawki za myto jest częścią strategii zrównoważonego rozwoju – dodaje Joanna Porath. – Ma zachęcać firmy do przechodzenia na transport nisko- lub bezemisyjny, ale rzeczywistość jest taka, że ciężarówek z napędem elektrycznym jest w Europie nadal zbyt mało. Przewoźnicy podkreślają, że takie zmiany powinny być wprowadzane stopniowo i rozłożone jak najbardziej w czasie.

Po Niemczech przyjdzie czas na kolejne kraje

Wprowadzenie unijnej dyrektywy w życie dotyczy wszystkich państw członkowskich. Już wiadomo, że kolejnym krajem po Niemczech, który wprowadzi podwyżkę opłat drogowych jest Austria. Szykuje zmianę od 1 stycznia 2024, ale w tym przypadku wzrost opłat drogowych ma być rozłożony na lata 2024-2026.
– Zielona transformacja staje się faktem i wymusi zmiany w branży TSL – mówi Joanna Porath. – Na pewno szybciej i łatwiej do nowych, unijnych norm dostosuje się transport kolejowy, który, jak wynika z danych Europejskiej Agencji Środowiska, generuje około 9 razy mniej gazów cieplarnianych na tono-kilometr w porównaniu z transportem drogowym. Stąd rosnąca popularność transportu intermodalnego, czyli wykorzystującego więcej niż jedną gałąź transportu do przewozu ładunków. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.