Scania postawiła sobie wyzwanie, które idzie z duchem czasu: maksymalnie zdekarbonizować swój łańcuch produkcyjny. W tym celu podejmuje współpracę z H2 Green Steel.
Ten startup, kierowany przez byłego dyrektora generalnego Scania, Henrika Henrikssona, podejmuje się produkcji stali o niskiej zawartości węgla. Przemysł stalowy, odpowiedzialny za 7% emisji CO2, jest jednym z najbardziej zanieczyszczających środowisko na świecie. Aby uporać się z tym problemem, jednym z rozwiązań jest zastąpienie węgla wodorem. H2 Green Steel planuje utworzenie gigafabryki w Boden w Szwecji. Celem do 2030 r. jest wyprodukowanie 5 mln ton stali wodorowej.
Jako jeden z największych producentów samochodów ciężarowych Scania dostarczyła w 2022 r. ponad 80.000 pojazdów. Każda wyprodukowana jednostka wykorzystuje około 4 ton stali. Produkcja jednej tony stali odpowiada za emisję 2 ton CO2. Według Henrika Henrikssona zastosowanie zielonego wodoru zmniejsza tę emisję o 95%. Jako członek First Movers Coalition (inicjatywa poszukująca ekologicznych rozwiązań) Scania z radością przyjęła pomysł nawiązania partnerstwa z firmą H2 Green Steel. Pozwoliłoby to zmniejszyć emisję dwutlenku węgla dzięki zielonemu metalowi.
Dyrektor handlowy H2 Green Steel, Mark Bula, powiedział, że Scania była wczesnym inwestorem w branży stali niskowęglowej, zachęcając inne firmy do pójścia w ich ślady. Choć partnerstwo obu firm dotyczy europejskiej produkcji samochodów ciężarowych, powinno stopniowo rozszerzać się na produkcję w Chinach i Ameryce Łacińskiej.
Scania nie jest pierwszym producentem, który zawarł umowę ze szwedzkim startupem. BMW podpisało podobną umowę na swoje pojazdy w 2022 r., a niedawno także Mercedes-Benz. (z)