Fot. Daimler Truck
Daimler Truck wykazał, że zastosowanie wodorowych ogniw paliwowych może być właściwym rozwiązaniem służącym dekarbonizacji zróżnicowanego i wymagającego dalekobieżnego transportu drogowego. W ramach zorganizowanego przez Daimler Truck wydarzenia #HydrogenRecordRun dopuszczony do ruchu drogowego prototyp ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 Truck pokonał trasę o długości 1.047 km na jednym tankowaniu ciekłego wodoru.
Pojazd napędzany systemem ogniw paliwowych marki cellcentric i wyposażony w układ zbiorników z ciekłym wodorem wyruszył w tę podróż w poniedziałkowe popołudnie 25 września z Centrum Obsługi Klienta Mercedes-Benz w Wörth. Przejazd zakończył się w Berlinie we wtorek 26 września w godzinach porannych. W pełni załadowana ciężarówka o dopuszczalnej masie całkowitej 40 ton pokonała tę trasę w warunkach rzeczywistych, nie emitując podczas jazdy dwutlenku węgla. Rekordowy przejazd z zaplombowanymi zbiornikami i kontrolą przebiegu został niezależnie potwierdzony certyfikatem kontroli TÜV Rheinland.
Wraz z Rainerem Müller-Finkeldei, szefem działu rozwoju produktów Mercedes-Benz Trucks, w wyjeździe wodorowej ciężarówki z Wörth am Rhein uczestniczyła Petra Dick-Walther, sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Nadrenii-Palatynatu, która zwróciła się do obecnych przedstawicieli międzynarodowych mediów:
– Dzisiejszy dzień jest wyjątkowy! Z Nadrenii-Palatynatu wyjeżdża do Berlina samochód ciężarowy napędzany wodorem. Jesteśmy dumni z tego, iż tak przełomowa innowacja wywodzi się z Nadrenii-Palatynatu oraz została zaprojektowana i przetestowana w zakładzie w Wörth. Świadczy to o innowacyjności naszego regionu i przyczynia się do trwałych zmian w branży transportowej. Dzięki zastosowaniu nowych technologii dokonuje się przełom w transformacji i dekarbonizacji sektora transportowego. Wyraźnym tego świadectwem jest przejazd ciężarówki GenH2 Truck z Nadrenii-Palatynatu do Berlina.
Na zakończenie udanego rekordowego przejazdu linię mety w Ministergarten w dzielnicy Berlin-Mitte pokonał Andreas Gorbach, członek zarządu Daimler Truck AG odpowiedzialny za dział Truck Technology:
– Do dekarbonizacji transportu potrzebujemy zarówno napędów akumulatorowo-elektrycznych, jak i wodorowych. Doskonałym obszarem zastosowań samochodów ciężarowych napędzanych ogniwami paliwowymi są szczególnie trudne i wymagające elastyczności operacje w transporcie dalekobieżnym. Dowiedliśmy tego w imponujący sposób, przekraczając barierę 1.000 kilometrów pokonanych na jednym tankowaniu zbiorników. Do kwestii zastosowania napędu wodorowego w samochodach ciężarowych podchodzimy bardzo poważnie i pomyślnie zmierzamy ku gotowości do produkcji seryjnej. Jednocześnie nasz dzisiejszy rekordowy przejazd ma na celu zwrócenie uwagi na fakt, że oprócz odpowiednich rozwiązań w zakresie techniki napędowej, do dekarbonizacji transportu niezbędne są jeszcze dwa inne czynniki: zielona infrastruktura energetyczna oraz konkurencyjność kosztów w stosunku do pojazdów konwencjonalnych.
Wykorzystując zielony wodór
Przed rozpoczęciem przejazdu zbiorniki Mercedes-Benz GenH2 Truck napełniono ciekłym wodorem na stacji paliw Daimler Truck w ośrodku rozwojowo-testowym w Wörth. Wodór dostarczony przez Air Liquide jest paliwem odnawialnym, ponieważ został wytworzony z biometanu posiadającego certyfikat pochodzenia. Kriogenicznym ciekłym wodorem o temperaturze -253 stopni Celsjusza napełniono dwa 40-kilogramowe zbiorniki, zamontowane po obu stronach podwozia. Dzięki bardzo dobrej izolacji zbiorników pojazdu, możliwe jest utrzymywanie wodoru w odpowiedniej temperaturze przez wystarczająco długi czas bez konieczności aktywnego chłodzenia. Przed startem #HydrogenRecordRun oba zbiorniki zostały zaplombowane przez TÜV Rheinland.
W pracach nad rozwojem napędów wodorowych Daimler Truck preferuje w dłuższej perspektywie zastosowanie wodoru ciekłego. Jako nośnik energii ma on w tym stanie skupienia znacznie większą gęstość energetyczną w stosunku do objętości, niż wodór w stanie gazowym. Umożliwia to przewożenie większej ilości wodoru, a tym samym znacznie zwiększa zasięg pojazdu, zapewniając mu osiągi porównywalne z konwencjonalnym samochodem ciężarowym napędzanym olejem napędowym.
Dwutorowa strategia rozwoju pojazdów
Daimler Truck konsekwentnie realizuje dwutorową strategię rozwoju pojazdów napędzanych wodorem i pojazdów akumulatorowo-elektrycznych. Jako jeden z największych na świecie producentów pojazdów użytkowych, firma zobowiązała się do wypełniania postanowień paryskiego porozumienia klimatycznego. Postawiła sobie za cel, aby najpóźniej w roku 2039 oferować na globalnych rynkach (w Europie, USA i Japonii) wyłącznie takie pojazdy fabrycznie nowe, które w trakcie jazdy będą neutralne klimatycznie. Ciężarówki akumulatorowo-elektryczne stanowią właściwy wybór dla transportu dystrybucyjnego oraz dalekobieżnego, gdy mają jeździć na trasach z góry zaplanowanych, z zapewnionym dostępem do punktów ładowania. Natomiast samochody z napędem wodorowym będą lepszym rozwiązaniem, gdy chodzi o wymagające elastyczności, skomplikowane przewozy w transporcie ciężkim i dalekobieżnym. Za czynnik umożliwiający udane przejście na technologie bezemisyjne uznaje się dostępność odpowiedniej infrastruktury oraz wystarczającej ilości „zielonej” energii elektrycznej i „zielonego” wodoru. Firma Daimler Truck uważa, że chcąc sprawnie i racjonalnie kosztowo pokryć zapotrzebowanie na tę energię trzeba wdrażać obie wspomniane technologie.
Ciężarówka wodorowa w trzecim roku prac rozwojowych
Przed trzema laty, we wrześniu 2020 r., Daimler Truck ogłosił w Berlinie zamiar poczynienia znacznych inwestycji w technologię wodorową. Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck, po raz pierwszy publicznie zaprezentował pojazd koncepcyjny Mercedes-Benz GenH2 Concept Truck, aby podkreślić strategię technologiczną firmy.
Następnie powstała spółka cellcentric, wspólne przedsięwzięcie z Volvo Group, która uruchomi jeden z największych w Europie zakładów produkcyjnych ogniw paliwowych. Od 2021 r. trwają intensywne testy pierwszych prototypów ciężarówek Mercedes-Benz GenH2 Truck, które ostatnio dowiodły swej sprawności na przełęczy Brenner, jednej z głównych magistral europejskiego transportu towarowego. Udany #HydrogenRecordRun stanowi kolejny kamień milowy na drodze do zrównoważonego transportu drogowego. Pierwsze samochody ciężarowe napędzane ogniwami paliwowymi mają w najbliższych latach trafić do testów w firmach klientów. Prace rozwojowe Daimler Truck przebiegają zgodnie z harmonogramem, a ciężarówka Mercedes-Benz GenH2 Truck ma osiągnąć gotowość do produkcji seryjnej w drugiej połowie obecnej dekady. (red)
Fot. Daimler Truck
Fot. Daimler Truck
Fot. Daimler Truck