Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Rozwój w dobie kryzysu

Przegląd usług dla przewoźników: emitenci kart paliwowych
25 września 2023
 
Poprosiliśmy emitentów kart paliwowych o przedstawienie w dużym skrócie usług dla przewoźników drogowych, poza samym tankowaniem i wskazanie, jakim cieszą się powodzeniem. Zapytaliśmy o ocenę rozwoju systemu EETS w Europie oraz o plany związane z nowymi usługami. Nie mogliśmy również nie podjąć tematu inflacji oraz spadającej konsumpcji dóbr, czyli także liczby przewozów.
Przedstawiciele wszystkich koncernów, którzy udzielili odpowiedzi na nasze pytania, podkreślają, że core biznes w aspekcie floty ciężarowej stanowi nadal paliwo, ale usługi dodatkowe są bardzo ważne i wielu klientów z nich korzysta. Każdy chwali system EETS, aczkolwiek eksperci dostrzegają jego pewne mankamenty. Inflacja jest, lecz jak można się było spodziewać, ten wątek nie został zbyt mocno rozwinięty.

Anwim (Moya)

Ekologiczna karta

– Najważniejszym zadaniem karty paliwowej Moya Firma jest umożliwienie użytkownikom optymalizacji kosztów poprzez rabaty na paliwa, uproszczenie rozliczania tankowania, kontrolę nad nimi – mówi Sławomir Prusinowski, dyr. ds. sprzedaży hurtowej i flotowej, Anwim. – Oferta dotyczy również bezpłatnego ubezpieczenia każdego użytkownika karty paliwowej – pakiet NNW to kolejna forma oszczędności dla pracodawcy. Użytkownicy mogą także bezgotówkowo zakupić m.in. płyn AdBlue i płyn do spryskiwaczy.
Prusinowski mówi także o innych usługach:
– Aplikacja mobilna Moya Firma wspiera menedżerów w zarządzaniu flotami, a kierowcom umożliwia m.in. realizację szybkich płatności przy dystrybutorze. Proponujemy również międzynarodowe karty TFC (The Fuel Company) z dostępem do ponad 4.600 stacji w 18 krajach plus ponad 200.000 ładowarek do aut elektrycznych. Dodatkowo rozliczanie opłat drogowych oraz szybki zwrot podatku VAT i akcyzy na zakupione za granicą paliwo. Co ciekawe, karty paliwowe są wykonane z materiału pochodzącego z recyklingu, przyspieszającego ich biodegradację – mówi dyrektor ds. sprzedaży hurtowej i flotowej Anwim.

Szanse i bariery EETS

– Wraz z globalizacją sektora transportu ciężkiego, konieczność standaryzacji systemów opłat za przejazd jest kluczowa dla płynności ruchu drogowego i redukcji biurokracji – ocenia Prusinowski. – Wdrożenie systemu EETS przede wszystkim ułatwia przewoźnikom międzynarodowym korzystanie z infrastruktury drogowej w różnych krajach bez potrzeby posiadania wielu urządzeń do opłat. Ponadto sprzyja konkurencyjności poprzez zmniejszenie barier dla nowych firm na rynku transportu.
Jednak…
– Rozwój systemu EETS ma przed sobą także pewne wyzwania. Jednym z nich jest spójność technologiczna pomiędzy różnymi systemami opłat, co wymaga współpracy i ujednolicenia standardów. Mimo to widzimy, że rozwój systemu EETS idzie w dobrym kierunku. Dzięki coraz szerszej akceptacji i wdrażaniu wspólnych standardów system przyczynia się do usprawnienia logistyki na terenie całej UE – podsumowuje nasz rozmówca.

Nowe usługi

Kartą Moya Firma zapłacimy również na stacjach innych sieci, w sumie na ponad 1.000 stacji w Polsce. Już nie tylko na Shellu, bo od 4 września br. obowiązuje wzajemna umowa z Amic Polska (zarządza 117 stacjami).
– Ponadto rozwijamy infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych. W planach jest wprowadzenie rozwiązania związanego z inteligentnym zarządzaniem energią, umożliwiające efektywne ładowanie pojazdów przy wykorzystaniu odnawialnych źródeł. Nasze usługi mają się koncentrować również na edukacji i świadomości ekologicznej. Stacje paliw będą nie tylko punktami ładowania, ale także miejscem wymiany wiedzy i doświadczeń związanych z nowoczesnymi technologiami transportowymi – dodaje Prusinowski.
A co do kryzysu…
– Według danych Organizacji Polskiego Przemysłu i Handlu Naftowego za I kwartał 2023 r. sprzedaż oleju napędowego w Polsce spadła o 3%. Natomiast cały rynek paliw wzrósł o 2% w porównaniu do roku poprzedniego, osiągając 8,29 mln m3. Tak więc sumarycznie konsumpcja paliw nie maleje, lecz rośnie – podsumował Prusinowski.

AS24

Rozwój paliw alternatywnych

AS24 Polska zajmuje się kompleksową obsługą firm transportowych w zakresie paliwa, opłat autostradowych, głównie przez urządzenia PASSango i zwrotu podatków.
– Większość klientów korzysta również z usług dodatkowych. To przede wszystkim rozwiązania dotyczące opłat drogowych, ale także odzyskiwanie podatków VAT i akcyzowych. Dzięki naszemu partnerowi EuroVAT pozwala to na zautomatyzowanie tego procesu poprzez ograniczenie obiegu dokumentów – mówi Filip Mikosz, menedżer ds. rozwoju biznesu oraz sprzedaży - Region Centralny w AS24.
Koncern rozwija sieć stacji paliw alternatywnych.
– Dostępne są już CNG i LNG oraz HVO100. Obserwujemy i reagujemy na rynkowe zmiany. Rozwijamy akceptację urządzeń EETS oraz narzędzia zabezpieczające karty paliwowe. EETS ułatwia pracę przewoźnikom. Stanowi krok we właściwą stronę, dopóki wymagania wobec urządzeń nie różnią się między poszczególnymi krajami. Niestety, takie różnice występują, co spowalnia proces implementacji kolejnych państw – opowiada Mikosz.

Reakcja na spowolnienie gospodarcze

Przedstawiciel AS 24 odniósł się również do kwestii spowolnienia gospodarczego. – Jest widoczne, ale… Nie widzimy znaczących spadków a raczej spowolnienie wzrostu czy pewnego rodzaju stagnację. Wielu klientów rezygnuje z powiększania floty, co wynika z niepewności względem sytuacji rynkowej i zmniejszonej liczby zleceń. Problemy związane z inflacją i konsumpcją nie są jedynymi, które dotyczą branży transportowej w Polsce. Do tego dochodzą braki pracowników, zatory płatnicze i wiele innych – opowiada Mikosz. – To, co wyraźnie zmieniło się w naszej pracy, to jej charakter. Ze względu na wciąż wysokie ceny paliw pomagamy klientom w wyborze krajów tankowania. Możliwe do odzyskania podatki czy funkcjonujące dofinansowania, pozwalają nieco zmniejszyć koszty. Wybuch wojny na Ukrainie oraz wywołany nią kryzys dostępności paliw, zburzyły dotychczasowe relacje cen paliw między poszczególnymi krajami – komentuje przedstawiciel AS24.

PKN Orlen

Aplikacja, videotolling, monitoring

Aplikacja mobilna mFlota Orlen umożliwia realizację transakcji flotowych bezpośrednio przy dystrybutorze. Stanowi rozszerzenie funkcjonalności kart flotowych i działa na stacjach Orlen i Bliska. Jest dostępna dla użytkowników kart Flota, Open Drive, Mikroflota i DKV/Orlen. Z kolei eToll pozwala wnosić opłatę elektroniczną za przejazd po płatnych odcinkach dróg w Polsce. Korzystając z portalu flotowego można wskazać kartę flotową jako sposób rozliczania z GDDKiA. Videotolling pozwala przejechać przez specjalne bramki autostradowe z wykorzystaniem odczytu tablic rejestracyjnych. Działa na A1 (odcinek Toruń-Gdańsk) oraz A4 (Kraków-Katowice). Kartą DKV/Orlen przewoźnicy zapłacą za tankowanie również za granicą. Monitoring GPS stanowi system do pełnej kontroli parametrów pojazdu z opcją rozliczania opłat kosztów razem z wydatkami paliwowymi. Blisko 40% klientów flotowych Orlenu korzysta z usług dodatkowych. Koncern koncentruje się na dalszym rozwoju usług mobilnych

EETS wspiera politykę środowiskową

Zastosowanie wspólnych standardów technicznych i operacyjnych przyczyni się do zwiększenia efektywności całej branży transportowej. „EETS wspiera politykę środowiskową, umożliwiając wprowadzenie opłat zróżnicowanych ze względu na emisję CO2. Trudnością we wdrożeniu jest konieczność koordynacji inicjatywy między różnymi krajami, dostawcami usług, operatorami infrastruktury i innymi zainteresowanymi stronami. Do tego dochodzą kwestie prawne i regulacyjne, takie jak ochrona danych oraz pokonanie wątpliwości kierowców i przewoźników związane z kosztami i prywatnością. EETS ma potencjał, aby pozytywnie wpłynąć na branżę transportową. Istnieją jednak znaczące wyzwania, które muszą zostać pokonane, aby system mógł w pełni zrealizować swój cel” – czytamy w informacji przesłanej przez biuro prasowe PKN Orlen.
Orlen dostrzega spadek liczby przewozów, a co za tym idzie spadek dynamiki sprzedaży na całym rynku paliw w Polsce. Podejmowane są działania lojalnościowe i akwizycyjne w celu podniesienia wolumenu sprzedaży, oferta jest uatrakcyjniana o szeroką gamę usług dodatkowych.

DKV Mobility

Na 64 tysiącach stacji

Podstawowym elementem oferty są oczywiście karty paliwowo-serwisowe, które służą do rozliczania tankowania, opłat drogowych i innych kosztów związanych z pojazdem w trasie. Operator specjalizuje się także w zwrotach VAT oraz akcyzy. Inteligentne narzędzia służą do optymalizacji kosztów tankowania, myta, oferują wsparcie telematyczne. Zasięg karty w Europie to ok. 64.000 stacji. Można za jej pomocą rozliczać również tankowanie LNG, CNG i LPG, wodoru, ładowanie energią elektryczną w sieci około 500.000 punktów. Ważną rolę odgrywają narzędzia służące do wyszukiwania tanich stacji paliw na trasie lub w okolicy, wraz z opisem dostępnych usług, ceną aktualną i średnią, a także możliwością wskazania trasy dojazdu. Przydatna jest, dostępna z poziomu komputera, DKV Maps do wyszukiwania optymalnych tras w Europie, uwzględniając konkretny typ pojazdu i rodzaj transportu. Kalkulatory analizują nie tylko ceny paliwa, ale też VAT odzyskiwany od zagranicznych tankowań oraz opłaty drogowe. Dane aktualizowane są na bieżąco. DKV Card +Charge pomaga w tankowaniu aut na prąd. DKV specjalizuje się w rozliczaniu opłat drogowych we wszystkich systemach, które działają w Europie. Zarówno nowoczesnych systemów elektronicznych, jak i różnego typu winiet. Kilka lat temu operator uruchomił własny system telematyczny DKV Live. Teraz integracja platform sprawiła, że wystarczy już sam box EETS, by móc śledzić bieżącą pozycję pojazdu (dodatkowy moduł telematyczny jest zbędny).

Wystarczy jeden box

Oferta EETS z DKV Mobility obecnie jest dostępna w 16 systemach poboru opłat w 13 krajach. Dzięki aplikacji można także zaplanować trasę dla aut elektrycznych z uwzględnieniem punktów ładowania. Płacenie smartfonem za paliwo bez konieczności odwiedzania stacji to domena APP&GO. Usługa właśnie weszła do Polski - płatności zbliżeniowe są możliwe na 350 stacjach w sieci Moya. W Europie aplikacja obsługuje 5.000 stacji: w Austrii, Danii, Niemczech, Węgrzech, Włoszech, Beneluksie. Docelowo ma objąć wszystkie stacje emitenta. DKV Mobility m.in. zapewnia zwrot VAT i akcyzy od zakupu paliwa i opłat drogowych. W przypadku VAT-u to nierzadko prawie 20% ceny paliwa. Stawki akcyzy (od roku) są zmienne, nawet co dwa miesiące, więc pomoc się przydaje. Zwrot akcyzy możliwy jest z: Francji, Belgii, Włoch i Hiszpanii. Obok rozwoju wspólnego systemu rozliczeń EETS, w którego powstanie DKV ma ważny wkład, operator dostarcza alternatywne rozwiązania do rozliczania opłat działających lokalnie. W minionym roku DKV Mobility wprowadziło DKV Box Scandic dla firm operujących w Skandynawii.

UTA Edenred

Interoperacyjne urządzenie EETS

Rozwiązania UTA Edenred dedykowane są dla różnej wielkości firm transportowych, spedycyjnych lub wykorzystujących flotę dla własnych celów. Mają zastosowanie dla wszystkich typów pojazdów. UTA Card honorowana jest na ponad 62.000 obiektów. Klienci mogą korzystać z wielu usług dodatkowych, takich jak: opłaty drogowe z użyciem zarówno kart, jak i specjalistycznych boxów (w tym EETS), parkingi, mycie i czyszczenie pojazdów, warsztaty, holowanie, zwrot VAT i akcyzy (za pośrednictwem zaufanego partnera UTA Edenred), doradztwo. Z usług dodatkowych największą popularność zyskało rozliczanie opłat drogowych. Przewoźnicy użytkują winiety i tickety czy boxy działające w konkretnym kraju. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się UTA One next – interoperacyjne urządzenie EETS działające w 15 krajach i 17 systemach myta, w sieci 4G. Emitent kart prowadzi zaawansowane prace nad rozszerzeniem zakresu o kolejne kraje, m.in. Czechy, Słowację czy Polskę (A1). W naszym kraju aktualnie możliwe jest używanie UTA One do opłat drogowych w sieci e-Toll i na A4 na odcinku Katowice-Kraków.

Filar programu

UTA SmartConnect stanowi usługę telematyczną dostępną z wykorzystaniem UTA One® lub UTA One next. Cyfrowe rozwiązanie umożliwia dostęp do szczegółowych informacji na temat pojazdów, ich aktywności i przemierzonych tras w czasie rzeczywistym. UTA Carbon Offset to jeden z filarów rozbudowanego programu na rzecz zrównoważonego rozwoju „Move for Good”. Głównym celem UTA Carbon Offset jest umożliwienie bezpośredniej redukcji śladu węglowego wytwarzanego przez flotę w firmie, której działalność w sposób pośredni lub bezpośredni wiąże się z transportem. System EETS w opinii przedstawicieli UTA Edenred jest dobrodziejstwem naszych czasów i bardzo pozytywnie wpłynął na firmy prowadzące działalność transportową. Ułatwił życie kierowcom, którzy mogą przemierzać europejskie kraje, korzystając z jednego urządzenia do rozliczania opłat. Na przestrzeni najbliższych lat system będzie ewoluował, także technologicznie.

Petromiralles

Ciężarówki elektryczne jeszcze nie teraz

Najważniejszą częścią usług Petromiralles jest paliwo.
– Oferujemy także miejsca na parkingach, korzystanie z supermarketu, restauracji, prysznica, pobrania danych z karty kierowcy i przesłania mailowo, druk dokumentów. Do tego szereg innych usług: od kompleksowych rozwiązań dotyczących opłat drogowych w całej Europie, po zwrot VAT i akcyzy – mówi Gregor Ratajczak, G.R. Sales Authorized Sales Agent Eastern Europe w Petromiralles.
Jakie są plany rozwojowe Petromiralles?
– Będziemy poszerzać sieć stacji paliw, inwestujemy w rozwój infrastruktury stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Moim zdaniem wprowadzenie na rynek elektrycznych pojazdów ciężarowych jeszcze potrwa, ale warto szukać rozwiązań, które mogą być wykorzystane w przyszłości. Liczę na to, że z czasem również w naszej ofercie znajdzie się rozwiązanie EETS – mówi Ratajczak.
A co do inflacji…
– Nie ominęła naszej branży i wpłynęła na spadek liczby przewozów, kondycję finansową klientów, czyli liczbę sprzedanych litrów oleju napędowego. Staramy się optymalizować koszty i przyciągać klientów konkurencyjną ofertą i wachlarzem usług dodatkowych, na resztę nie mamy wpływu – podsumowuje Ratajczak.
Autor: Tomasz Czarnecki
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.