Volvo Trucks, IKEA Industry i Grupa Raben kontynuują drogę ku zeroemisyjnemu transportowi towarów
Fot. Volvo Trucks
W 2022 roku Volvo Trucks, IKEA Industry i Grupa Raben podpisały umowę o współpracy w zakresie zeroemisyjnego transportu ciężkiego. Niespełna 12 miesięcy od przekazania pierwszego w Polsce ciągnika elektrycznego, flota pojazdów Grupy Raben powiększyła się o dwa kolejne samochody elektryczne do obsługi IKEA Industry.
Pierwsze miesiące pracy elektrycznego ciągnika Volvo FM do obsługi fabryki IKEA w Zbąszynku udowodniły, że zeroemisyjny transport stanowi realną alternatywę dla konwencjonalnych pojazdów i nie wpływa negatywnie na ciągłość dostaw. Biorąc pod uwagę redukcję emisji CO2, a także komfort pracy kierowców, IKEA Industry i Grupa Raben podjęły decyzję o zwiększeniu floty ciągników elektrycznych o dwa koleje egzemplarze.
Ponownie do obsługi wewnętrznych przepływów transportowych w dwóch fabrykach w Zbąszynku, w Polsce, będą wykorzystywane elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM Electric. Ciągniki wraz z sześcioma bateriami o pojemności 540 kWh gwarantują zasięg do 300 km. W pełni elektryczny ciągnik Volvo FM 4x2, napędzany jest przez trzy silniki elektryczne. Dopełnieniem oferty jest 4-letni Złoty Kontrakt Serwisowy, gwarantujący pełną kontrolę kosztów, bezproblemową eksploatację pojazdu i maksymalną dyspozycyjność.
Pilotażowy projekt w IKEA
Elektryfikacja pojazdów ciężarowych to kluczowe rozwiązanie we wdrażaniu zeroemisyjnego transportu, który przybliży IKEA do realizacji strategicznego celu, aby jeszcze w tej dekadzie stać się firmą pozytywną dla klimatu. Zgodnie z przyjętymi celami planowane jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 70% z każdego transportu produktów do 2030 roku, a 10 lat później, aby ten transport był już zeroemisyjny.
W 2022 r. IKEA Industry Zbąszynek rozpoczęła pilotażowy projekt w zakresie wewnętrznej obsługi zeroemisyjnego transportu towarów pomiędzy swoimi zakładami produkcyjnymi. Obecnie elektryczne ciężarówki realizują 12 kursów na dobę przez sześć dni w tygodniu pomiędzy fabrykami w Zbąszynku i Babimoście, które dzieli dystans 12 km. Ciężarówki są ładowane za pomocą energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł. IKEA Industry zainwestowała w pięć własnych stacji ładowania: dwie o mocy 150 kW zlokalizowane w zakładach w Zbąszynku i Babimoście i kolejne trzy o mocy 43 kW na terenie parkingu buforowego. Na potrzeby ich obsługi zainstalowano także transformator. Cały proces przygotowania infrastruktury ładowania trwał ok. 12 miesięcy. Obecnie IKEA Industry przygotowuje się do uruchomienia dwóch kolejnych punktów ładowania na terenie zakładu w Zbąszynku, które zaczną funkcjonować we wrześniu br.
– Wierzymy, że aby zrealizować nasze cele i mieć realny wpływ na środowisko musimy działać tu i teraz – powiedziała Małgorzata Dobies-Turulska, dyrektorka zarządzająca IKEA Industry Zbąszynek. – Zielone rozwiązania są koniecznością dla zrównoważonego rozwoju. Elektryfikacja transportu pomiędzy naszymi fabrykami wciąż jest testowana, ale podejmujemy próby i stopniowo zwiększamy skalę, sprawdzając jakie to przynosi wyniki. Współpraca jest kluczowa, ponieważ na rzecz dekarbonizacji branży możemy działać tylko wspólnymi siłami.
Raben: 36 „elektrycznych” dostaw dziennie
Grupa Raben czuje się szczególnie odpowiedzialna za wpływ transportu ciężkiego na środowisko. Rola lidera na rynku logistycznym zobowiązuje do dalszych działań na rzecz poprawy warunków klimatycznych. Dlatego też po kilku miesiącach pilotażowej współpracy, wspólnie z IKEA Industry wdrożone zostały kolejne dwa auta elektryczne Volvo FM na trasie między kompleksem fabryk w Zbąszynku, a zakładem produkcyjnym w Babimoście. Ciągniki pracują z naczepami o ładowności 24 ton, realizując do 36 dostaw dziennie w systemie trzyzmianowym. Raben Transport zatrudnia 12 kierowców dedykowanych dla tego projektu i zarządza operacjami transportowymi dbając o efektywność pracy pojazdów i ciągłość procesu dostaw. Na bieżąco też monitoruje wskaźniki pracy samochodów, by w niedalekiej przyszłości wspólnie z IKEA Industry i Volvo podsumować wyniki projektu.
– Ten projekt to realne, świadome działania zbliżające nas do realizacji celów środowiskowych – powiedziała Joanna Górna, key account manager Raben Transport. – Wdrożenie trzech aut elektrycznych we flocie własnej Raben Transport to krok w kierunku ograniczenia emisji CO2 w transporcie ciężkim, zgodnie z przyjętymi przez nas celami Science Based Targets (SBTi). Jest to również możliwość praktycznej oceny rozwiązania z perspektywą wdrażania ciągników elektrycznych u innych klientów Grupy Raben.
Volvo Trucks: znaczący krok w realizacji strategii zeroemisyjnego transportu
– Dostawa kolejnych ciągników siodłowych elektrycznych Volvo FM do IKEA Industry i Grupy Raben to znaczący krok w realizacji strategii zeroemisyjnego transportu przez Volvo Trucks – dodał Marek Gawroński, e-mobility & sustainability director, Volvo Trucks Polska. – W tym momencie przestajemy patrzeć na elektryczne samochody ciężarowe jako jednostkową sztukę, a zaczynamy mówić o sukcesywnym zwiększaniu udziału floty elektrycznych Volvo FM w ramach jednego odbiorcy. Dzięki takim decyzjom możemy mówić o większych oszczędnościach CO2 i o znaczącym kroku w kierunku obniżania emisji CO2. Cieszymy się że, na polskim rynku są firmy, które odważnie i świadomie decydują się na inwestycje w ekologiczną transformację transportu drogowego. (z)
Fot. Volvo Trucks