Fot. Girteka
Girteka, wiodący europejski przewoźnik drogowy, bazujący na cyfryzacji usług, odnotowała bardzo dobre wyniki finansowe za 2022 rok. W tym okresie skonsolidowane przychody Grupy Girteka osiągnęły 1,93 mld EUR, co oznacza wzrost o 34% w porównaniu z 2021 r., a zysk przed opodatkowaniem wzrósł 114% do 166,5 mln EUR. EBITDA Grupy (zysk przed odsetkami, opodatkowaniem, amortyzacją) wyniosła 348,8 mln EUR.
Miniony rok był dla Grupy Girteka okresem dynamicznych zmian. Girteka zmieniła strukturę organizacyjną, wzmocniła działalność w różnych regionach geograficznych, przeprowadziła rebranding marki i wprowadziła nowe pozycjonowanie (Responsible Logistics) oraz kontynuowała szybkie wdrażanie procesów cyfryzacji. Jak zauważa Edvardas Liachovičius, CEO Grupy Girteka, ten rok pokazał, że podjęte wcześniej decyzje były bardzo trafne i już przynoszą efekty.
Z własną dużą flotą
– W ubiegłym roku nasza strategia, ukierunkowana na posiadanie własnej floty ciężarówek z własnymi kierowcami, była przewagą konkurencyjną, która zapewniła firmie sukces. Gdy sektor logistyczny stoi w obliczu niedoboru kierowców, inwestycje w różnych regionach geograficznych i w poprawę warunków pracy pomogły przyciągnąć nowych współpracowników, co umożliwiło nam zapewnienie niezbędnej przepustowości i wywiązanie się z naszych zobowiązań wobec klientów – mówi E. Liachovičius.
W ubiegłym roku Girteka Logistics UAB, wcześniej firma macierzysta Grupy, została podzielona na trzy oddzielne spółki i centrum kompetencji, skupiające takie obszary działalności jak finanse, IT, marketing, komunikację i inne funkcje wsparcia. Girteka otworzyła także nową siedzibę główną w Girteka Park w Wilnie, zmieniła lokalizację i uruchomiła nową bazę transportową w Sadach k/Poznania oraz centrum usług w Tbilisi (Sakartvel).
W trudnym roku
Obecny rok prawdopodobnie nie będzie łatwy dla branży transportowej i logistycznej.
– Sektor transportu i logistyki jest niezwykle cykliczny. Jeśli nie uwzględnimy sezonowości, zobaczymy, że popyt na usługi transportu towarowego zaczął spadać w połowie ubiegłego roku, więc rok 2023 będzie trudny. Sukces odniesiony w zeszłym roku pozwala nam konsekwentnie kontynuować inwestycje w strategiczne projekty, takie jak cyfryzacja działalności, modernizacja naszej floty z naciskiem na zrównoważony rozwój i bezpieczeństwo na drogach oraz poprawę warunków pracy naszych kolegów – mówi Edvardas Liachovičius.
Grupa Girteka, która posiada największą własną flotę w Europie, dostarcza ponad 776.000 ładunków FTL rocznie. Zarządzając flotą ponad 9.200 ciągników siodłowych i 9.800 naczep, realizuje dostawy w Europie i Skandynawii. Codziennie ponad 23.000 pracowników świadczy usługi transportowe dla klientów, w tym największych światowych marek. Girteka zajęła drugie miejsce w rankingu „Najbardziej pożądani litewscy pracodawcy 2023" organizowanym przez „Verslo žinios”, jedno z największych i opiniotwórczych mediów biznesowych na Litwie. (z)