DAF wprowadza na rynek pojazdy dystrybucyjne nowej generacji – XB, w klasach od 7,5 do 19 ton DMC Fot. DAF
DAF wprowadza na rynek pojazdy dystrybucyjne nowej generacji – XB, w pełnej serii, w klasach od 7,5 do 19 ton DMC. Model XB to również szeroka gama pojazdów elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym. Według producenta, nowe ciężarówki łączą w sobie minimalny wpływ na środowisko naturalne z najwyższym w swojej klasie poziomem wydajności, bezpieczeństwa i komfortu.
Pojazdy XB nowej generacji - w tym model XBC do zastosowań budowlanych - uzupełniają bogatą, wielokrotnie nagradzaną gamę najnowocześniejszych produktów DAF.
Zeroemisyjna dystrybucja miejska
DAF był pierwszym europejskim producentem pojazdów ciężarowych, który wprowadził na rynek kompletną gamę elektrycznych pojazdów ciężarowych z zasilaniem akumulatorowym. Z kolei dzięki modelom XD Electric i XF Electric nowej generacji, holenderska marka jeszcze bardziej umocniła swoją wiodącą pozycję w dziedzinie ochrony środowiska.
W 2023 roku producent z Niderlandów rozszerza swoją ofertę produktów o zerowej emisji spalin o nowy model DAF XB Electric do zrównoważonej dystrybucji miejskiej i regionalnej. Obok wersji 16- i 19-tonowych dostępna jest wersja o DMC 12 t z 17,5-calowymi kołami i pojedynczym stopniem wejściowym. Rozstawy osi rozpoczynają się od 4,2 metra.
Silnik elektryczny modelu XB Electric, w zależności od specyfikacji, rozwija moc znamionową 120 lub 190 kW oraz nominalny moment obrotowy odpowiednio 950 i 1850 Nm (w tym maksymalny do 2.600 i 3.500 Nm).
W celu uzyskania jak najniższego wpływu na środowisko i najwyższej trwałości DAF stosuje bezpieczne, pozbawione kobaltu i magnezu, akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) o wysokiej gęstości i wydajności energetycznej brutto od 141 do 282 kWh. Dzięki temu zasięg pojazdu XB Electric wynosi nawet 350 cichych kilometrów bez emisji spalin, co z nawiązką spełnia potrzeby firm specjalizujących się w dystrybucji miejskiej.
Szybkie i wolne ładowanie
Szczególną zaletą nowego modelu XB Electric jest możliwość ładowania za pośrednictwem zwykłej sieci elektrycznej, co sprawdza się, gdy pod koniec dnia wraca on do bazy. Dostępne jest również szybkie ładowanie akumulatorów (650 V DC, 150 kW), co pozwala na uzupełnienie poziomu energii z 20 do 80 proc. w ciągu 40-70 minut (w zależności od specyfikacji).
Aby wspierać klientów przy przechodzeniu na bezemisyjny transport drogowy, kompleksowa oferta firmy DAF obejmuje również szeroką gamę rozwiązań w zakresie ładowania, porady dotyczące planowania tras i uzupełniania energii oraz specjalne szkolenia dla kierowców, które pozwalają w pełni wykorzystać możliwości i zasięg pojazdów.
Silniki PACCAR od 170 do 310 KM
Oprócz innowacyjnego, w pełni elektrycznego układu napędowego, nowy model DAF XB jest dostępny z 4-cylindrowymi silnikami PACCAR PX-5 o pojemności 4,5 litra oraz 6-cylindrowymi silnikami PACCAR PX-7 o pojemności 6,7 litra i mocy od 124 kW (170 KM) do 227 kW (310 KM). Te nowoczesne jednostki napędowe osiągają maksymalny moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych, co pozwala obniżyć zużycie paliwa.
W silnikach PACCAR PX-5 i PX-7 można stosować hydrorafinowany olej roślinny (HVO), co pozwala zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90% („od źródła do koła”).
Automatyczne skrzynie biegów PowerLine
Modele DAF XB z silnikami PX-5 i PX-7 są oferowane w połączeniu z 8-biegową, w pełni automatyczną skrzynią biegów PowerLine. Jak wskazuje producent, skrzynia płynnie zmienia biegi, utrzymując wysoki moment obrotowy silnika, co przekłada się na wygodną jazdę i sprawne przyspieszanie. Ponadto przekładnia zapewnia zwrotność przy niskiej prędkości dzięki funkcji szybkiego ruszania (urge-to-move) po zwolnieniu pedału hamulca.
Do pojazdów z serii XB dostępne są również 6- i 9-biegowe manualne przekładnie, natomiast do zastosowań specjalnych można zamówić w pełni automatyczne skrzynie biegów Allison.
Pojazdy przyjazne dla producentów zabudów
Najlepsza w swojej klasie wydajność pojazdu jest również osiągana za sprawą szerokiej gamy rozstawów osi (do 6,9 m) i długości podwozia, co pozwala na montaż zabudów mierzących nawet powyżej 9 metrów. Dzięki temu każdy pojazd można dokładnie dostosować do potrzeb danego użytkownika. Niska masa własna zapewnia dużą ładowność, natomiast podwozie serii XB jest wyposażone w nową siatkę otworów w ramie, ułatwiającą montaż zabudów. Nowością są wstępnie zdefiniowane warianty podwozia z przeniesionymi układami wydechowymi, akumulatorami oraz zbiornikami paliwa i powietrza, przeznaczone specjalnie do zamiatarek i wywrotek.
Nowy standard bezpieczeństwa i komfortu
Nowa ciężarówka dystrybucyjna jest dostępna z pakietem zaawansowanych układów wspomagających kierowcę, zapewniających – jak twierdzi producent – najwyższy w swojej klasie poziom bezpieczeństwa i komfortu.
Zaawansowany awaryjny układ hamulcowy (Advanced Emergency Braking System, AEBS) jest wyposażony zarówno w radar, jak i kamerę, dzięki którym informuje kierowców o szczególnie narażonych użytkownikach dróg znajdujących się przed pojazdem (Drive-off Assist).
Układ Event Data Recorder rejestruje obrazy i dane po aktywacji ostrzeżenia dotyczącego układu hamulcowego ABS, a DAF Turn Assist ostrzega o obecności rowerzystów czy pieszych w martwych polach pojazdu. Z kolei układ DAF Drowsiness Detection monitoruje czujność kierowcy i ostrzega o konieczności przerwania jazdy.
Ponadto każdy pojazd XB jest wyposażony w układ Speed Limit Recognition informujący kierowcę o rzeczywistych ograniczeniach prędkości oraz pasywny układ Lane Change Assist, który pomaga unikać niebezpiecznych manewrów poprzez ostrzeganie o potencjalnie niezamierzonych zmianach pasa ruchu.
Niskie położenie kabiny, duża przednia szyba i okna boczne oraz nisko umieszczone dolne krawędzie szyb zapewniają pożądaną widoczność bezpośrednią. Opcjonalnie dostępne jest okno krawężnikowe, które umożliwia lepszą obserwację innych użytkowników drogi po stronie pasażera.
Warianty Day, Extended Day i Sleeper Cab mają szeroko otwierane drzwi i nisko położone kabiny, co zapewnia ergonomię i wygodę pracy. Fotele są obite w takich sam sposób, jak w pojazdach DAF XD, XF, XG i XG+. Ponadto kabina DAF-a XB, podobnie jak w przypadku większych modeli, charakteryzuje się dokładnym spasowaniem elementów karoserii, co przekłada się na mniejsze opory powietrza i niższy poziom hałasu wewnątrz.
Oprócz tego DAF XB dzieli ze wspomnianymi modelami nową kierownicę i 12-calowy wyświetlacz cyfrowy na desce rozdzielczej, pokazujący w skrótowej formie wszystkie informacje na temat pojazdu, które można dodatkowo dostosować do preferencji kierowcy.
Mały promień skrętu sprawia, że nowe pojazdy dystrybucyjne DAF są zwrotne, co jest bardzo ważne w gęsto zaludnionych obszarach miejskich.
XBC do zastosowań budowlanych
Obok serii XB do zastosowań drogowych DAF wprowadza serię XBC, która ma sprawdzać się w trudnych warunkach, na przykład w branży budowlanej. Model XBC ma 19-tonowe podwozie i duży prześwit wynoszący 255 mm, kąt natarcia na poziomie 25 stopni, stalową przednią płytę chłodnicy, chroniącą komorę silnika oraz solidny stalowy zderzak w kolorze lava grey.
Produkcja pojazdów z serii XB rozpocznie się w czwartym kwartale 2023 r. Nowa seria samochodów dystrybucyjnych oferuje rozwiązania dostosowane do wszystkich zastosowań miejskich i regionalnych. (z)
Nowy dystrybutor w wersji bezemisyjnej - DAF XB Electric Fot. DAF
DAF XB dzieli z większymi modelami tej marki nową kierownicę i 12-calowy wyświetlacz cyfrowy na desce rozdzielczej Fot. DAF