Lion's City 10 E, najnowszy model z rodziny autobusów elektrycznych MAN Fot. MAN
Na tegorocznym Światowym Szczycie Transportu Publicznego UITP w Barcelonie firma MAN Truck & Bus zaprezentowała inteligentne rozwiązania dla dzisiejszego i jutrzejszego transportu miejskiego. Na swoim stoisku MAN wystawił elektrycznego Lion's City 10 E. Goście mogli też zapoznać się z ofertą inteligentnych usług cyfrowych i usług doradczych oferowanych przez MAN Transport Solutions oraz automatyzacji autobusów miejskich.
UITP Global Public Transport Summit to największe na świecie wydarzenie poświęcone zrównoważonej mobilności miejskiej, skupiające wszystkie rodzaje transportu, władze i operatorów, a także wystawców. Tegoroczna impreza odbyła się pod hasłem „Jasne światło miasta”. Kongres, wykłady i wystawa skupiały się na innowacyjnych rozwiązaniach i produktach.
Zrównoważone rozwiązania w transporcie publicznym są bardziej pożądane niż kiedykolwiek. Paryskie porozumienie klimatyczne wymaga ograniczenia globalnego ocieplenia do znacznie poniżej dwóch stopni. Ponadto do 2050 roku Europa ma stać się pierwszym kontynentem neutralnym dla klimatu.
– Kryzys klimatyczny jest uważany za jedno z największych i najważniejszych wyzwań stojących przed globalną społecznością i stawia poważne wyzwania przed politykami, przewoźnikami, ale także i przed nami – powiedziała Barbaros Oktay, head of bus w MAN Truck & Bus. – W firmie MAN jesteśmy przekonani, że przyszłość należy do pojazdów bezemisyjnych. Dlatego konsekwentnie zmierzamy w kierunku zrównoważonego transportu publicznego i jesteśmy w pełni zaangażowani w napęd elektryczny.
Lion's City 10 E w wersji midibus
Firma zaprezentowała Lion's City 10 E, najnowszy model z rodziny autobusów elektrycznych tej marki. Można było zobaczyć pojazd w wersji midibus o długości 10,5 metra, który od początku 2023 roku jest produkowany w polskiej fabryce autobusów miejskich MAN w Starachowicach. Uwagę przykuwają między innymi kompaktowe rozmiary elektrycznego autobusu miejskiego. Może on wykorzystać swoje mocne strony zwłaszcza w ramach usług „na żądanie” zorientowanych na klienta oraz jako pojazd wspomagający w godzinach szczytu, a także jako zwrotny autobus wahadłowy w centrum miasta.
Lion's City 10 E bazuje na zestawie konstrukcyjnym swojego starszego brata, Lion's City 12 E, który w zeszłym roku zdobył tytuł „Bus of the Year 2023”.
Także w midibusie zastosowano koncepcję tylnej części bez wieży silnika, co zapewnia cztery miejsca siedzące więcej (maksymalnie 33 miejsca siedzące i 80 pasażerów ogółem). Nadwozie zostało „skrócone” między osiami, gdzie usunięto moduł okienny. Rezultat: całkowita długość została zmniejszona do 10,5 metra i zaoszczędzono około 350 kilogramów masy. Pomimo tego znacznego skrócenia, na platformie stojącej nadal jest miejsce na wózek inwalidzki lub wózek dziecięcy. Możliwe jest również zaprojektowanie trzecich drzwi, przy czym nadal dostępnych jest 29 miejsc.
Konsultacje 360° i usługi cyfrowe umożliwiające przejście na e-mobilność
Oprócz pojazdów przyszłościowych MAN Truck & Bus polega również na wysoko wykwalifikowanym zespole ponad 75 ekspertów ds. e-mobilności w całej Europie oraz na szkoleniach dla pracowników z naciskiem na nowe technologie, a także na wszechstronnych konsultacjach dla klientów przechodzących na e-mobilność. Od 2018 roku zespół MAN Transport Solutions oferuje klientom z wielu branż wsparcie w przestawianiu ich flot na pojazdy bezemisyjne. Wiąże się to z przyjrzeniem się całemu procesowi przezbrojenia za pomocą analizy 360°. Celem jest zapewnienie pomyślnego przejścia na elektromobilność przy jak najmniejszym wysiłku operatorów. W sumie zespół zrealizował już ponad 250 projektów w 19 krajach europejskich w sektorach samochodów ciężarowych, autobusów i furgonetek, gromadząc w tym procesie ogromną ilość know-how.
Także po przestawieniu się użytkowników na pojazdy elektryczne eksperci firmy MAN nadal wspierają klientów swoją wiedzą i narzędziami cyfrowymi. Dzięki MAN eManager jako inteligentnemu, cyfrowemu centralnemu systemowi dowodzenia, menedżerowie floty mają wygodną kontrolę nad akumulatorem, temperaturą w pomieszczeniu i innymi parametrami pojazdu ze swojego biurka. Zgodnie z mottem „Simplifying Business” zarządzanie ładowaniem floty elektrycznej staje się bardziej przejrzyste, prostsze i wydajniejsze dzięki ukierunkowanemu monitorowaniu i elastycznej obsłudze zdalnej. MAN eManager gwarantuje również wysoką dyspozycyjność pojazdów i pilnuje, aby stan naładowania akumulatorów zawsze odpowiadał rozkładowi jazdy.
MAN forsuje automatyzację autobusów
– Fakt, że mobilność autobusów miejskich w przyszłości będzie nie tylko bezemisyjna i połączona, ale także zautomatyzowana, nie jest kwestią ogólną, ale jedynie kwestią czasu – powiedziała Barbaros Oktay. – Dlatego MAN Truck & Bus kontynuuje automatyzację swoich autobusów. Wraz z Mobileye, specjalistą w dziedzinie technologii jazdy autonomicznej, MAN konsekwentnie realizuje swój plan działania, którego celem jest wysoce zautomatyzowana jazda autobusami miejskimi gotowymi do produkcji seryjnej. Pierwszy wspólny cel MAN i Mobileye: pilotażowa eksploatacja pierwszego zautomatyzowanego autobusu miejskiego planowana jest od 2025 roku w ramach projektu badawczego MINGA w Monachium. (z)