Perspektywiczny program
– Wodór i ogniwa paliwowe mają ogromny potencjał dla sektora transportowego – potwierdza Volker Wissing, minister BMDV. – Wodór jest doskonałym uzupełnieniem mobilności z napędem akumulatorowym, szczególnie w przypadku ciężkich towarów i długich podróży. Od 2030 r. 20% nowo zarejestrowanych pojazdów użytkowych będzie napędzanych wodorem. To finansowanie jest częścią niemieckiego Narodowego Programu Innowacji w zakresie technologii wodoru i ogniw paliwowych - faza II. Koncentrujący się na innowacyjnych technologiach wodorowych i projektowaniu nowych typów ogniw paliwowych, ten krajowy plan będzie obowiązywał do 2026 roku. – Wspieramy wykorzystanie zielonego wodoru w niemieckim transporcie w celu wzmocnienia całego jego ekosystemu, zwiększenia jego podaży i popytu oraz uczynienia kluczowych graczy w tym sektorze wiarygodnymi klientami – dodaje Volker Wissing. – Dlatego zdecydowaliśmy się przyznać tę ważną dotację.Wsparcie dla stacji wodorowych dla pojazdów ciężarowych
BMDV chce przyspieszyć rozwój wodoru w Niemczech poprzez nowy konkurs na projekty. Inicjatywa ta też jest częścią wspomnianego programu innowacji i jest częścią dyrektywy w sprawie pomocy w aktywacji rynku. Ta ostatnia umożliwiła już finansowanie wielu pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi (pojazdy ciężarowe, autobusy, BOM, lekkie pojazdy użytkowe itp.), zakładów produkcyjnych i stacji wodorowych w Niemczech. Pomoc umożliwi utworzenie ponad 100 stacji tankowania pojazdów ciężkich, takich jak samochody ciężarowe i autobusy. Aby kwalifikować się, obiekty muszą dostarczać wyłącznie odnawialny wodór. Przyznane dotacje federalne mogą pokryć do 80% wydatków kwalifikowanych.Wzdłuż głównych osi TEN-T
Finansowane instalacje muszą być budowane na sieci TEN-T lub w odległości mniejszej niż 10 km od najbliższego zjazdu TEN-T lub nawet wewnątrz węzła miejskiego. Każda stacja musi również zapewniać zasilanie w wodór pod ciśnieniem 700 barów, a także umożliwiać korzystanie z niej lekkim pojazdom. Wreszcie, aby kwalifikować się do dotacji, stacje paliw muszą mieć zdolność tankowania równą lub większą niż 2 tony dziennie.Nabór ma potrwać do III kwartału 2023 r.
Ministerstwo Federalne planuje uruchomienie kolejnego naborów projektów dedykowanych stacjom paliw pod koniec 2023 roku. (z)