H2Accelerate potwierdziła, że uczestnicy programu uzyskali finansowanie dwóch jego głównych inicjatyw: budowy ośmiu stacji tankowania wodoru przeznaczonych do obsługi dużych pojazdów w ramach Connecting Europe Facility oraz zakupu 150 samochodów ciężarowych zasilanych ogniwami paliwowymi, w ramach projektu finansowanego przez Clean Hydrogen Partnership. Projekty te umożliwią testowanie samochodów ciężarowych oraz infrastruktury tankowania w rzeczywistych warunkach oraz będą istotnym krokiem w kierunku masowej komercjalizacji wdrażanej technologii.
Oferta H2Accelerate TRUCKS zdobyła finansowanie w ramach Clean Hydrogen Partnership, co sygnalizuje ciągłość europejskiego wsparcia dla wprowadzania w coraz większej skali zasilanych wodorem zeroemisyjnych samochodów ciężarowych
Z udziałem trzech globalnych producentów pojazdów
Projekt H2Accelerate TRUCKS jest realizowany jako innowacyjna współpraca trzech czołowych globalnych producentów (Daimler Truck, Volvo Group i Iveco Group), fińskiego instytutu badawczego VTT, Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), rumuńskiej Krajowej Unii Przewoźników Drogowych (UNTRR), włoskiej Federazione Italiana Autotrasportatori Professionali (FIAP), austriackiego stowarzyszenia WKÖ oraz Element Energy France (spółka Grupy ERM). Projekt będzie koordynowany przez SINTEF, czołowy norweski instytut zajmujący się technologiami wodorowymi. H2Accelerate TRUCKS jest wspierana także przez dostawców infrastruktury energetycznej, w tym Shell, TotalEnergies i Everfuel.Projekt pozwoli sfinansować wprowadzenie do eksploatacji w całej Europie 150 samochodów ciężarowych zasilanych ogniwami paliwowymi w latach 2025-2030. Przyczyni się to do rozwoju technologii niezbędnej do uruchomienia seryjnej produkcji takich pojazdów przez trzech czołowych producentów w drugiej połowie bieżącej dekady. W pierwszym etapie będą to maksymalnie 44-tonowe pojazdy w konfiguracji 4x2 lub 6x2, o zasięgu co najmniej 600 kilometrów.
Finansowanie w wysokości 30 mln EUR przyznane przez Clean Hydrogen Partnership umożliwi skoordynowane wdrożenie ciężkich, zeroemisyjnych pojazdów napędzanych ekologicznie wytwarzanym wodorem, a tym samym zbliżenie się do celu, jakim jest zeroemisyjny transport. Samochody będą wprowadzane do eksploatacji u wybranych klientów poszczególnych marek i testowane w warunkach rzeczywistych przez kilka lat, co pozwoli wykazać i ocenić wydajność takiego napędu w aspekcie technicznym i ekonomicznym. Wyniki uzyskane w projekcie posłużą za podstawę do wdrażania samochodów ciężarowych zasilanych ogniwami paliwowymi na większą skalę w kolejnych latach.
Bart Biebuyck, dyrektor wykonawcy Clean Hydrogen Partnership, skomentował komunikat:
– Cieszymy się, że możemy zapewnić wsparcie finansowe dla projektu H2Accelerate TRUCKS – flagowego przedsięwzięcia, które utoruje drogę do komercjalizacji wodorowego transportu drogowego w Europie. Tak się składa, że 150 pojazdów, które trafią do eksploatacji w ramach tego projektu, będzie korzystało z coraz większej sieci stacji tankowania wodoru, rozbudowywanej również w ramach projektu H2Accelerate Inaugural Station Deployment, który uzyskał wsparcie finansowe z UE. Na przykładzie obu projektów widzimy jak różne programy finansowania mogą wspólnie przyczynić się do przyspieszenia realizacji wodorowego ekosystemu transportu drogowego w Europie.
Giandomenico Fioretti, dyrektor ds. rozwoju biznesu w segmencie alternatywnych napędów w IVECO Truck, powiedział o projekcie H2Accelerate TRUCKS:
– Grupa Iveco nie po raz pierwszy jest pionierem na niezbadanym terytorium – tak jak ma to miejsce już od 20 lat w przypadku napędów alternatywnych. Wodór jest fascynującym wektorem energetycznym dla zrównoważonej przyszłości pojazdów ciężarowych. Technologia ta oferuje najlepszy kompromis między zasięgiem, ładownością i czasem uzupełniania zapasu nośnika energii. Dzisiaj z dumą, wspólnie z partnerami, podejmujemy się realizacji przełomowego projektu H2Accelerate TRUCKS, a dzięki finansowemu wsparciu ze strony Clean Hydrogen Partnership wymiernie uczestniczymy w przygotowywaniu gruntu dla technicznej i komercyjnej wykonalności długodystansowych przewozów ciężarowych samochodami na wodór.
Stacje tankowania wzdłuż korytarzy transportowych TEN-T
H2Accelerate Inaugural Station Deployment będzie obsługiwać pojazdy ciężarowe zasilane wodorem początkowo na ośmiu stacjach tankowania o wysokiej wydajności. Z projektem H2Accelerate TRUCKS powiązany jest projekt H2Accelerate Inaugural Station Deployment (ISD). Jak ogłoszono już we wrześniu 2022 r., oferta ta zwyciężyła w konkursie Connecting Europe Facility Alternative Fuels Infrastructure Funding, a przyznane środki pozwolą na zbudowanie ośmiu stacji tankowania wodoru we Francji i Holandii. Każda z tych stacji będzie miała większą wydajność (>1 tona/dzień) niż obecnie działające publiczne stacje tego typu. Najwyższy poziom dyspozycyjności ma zapewnić układ N+1, czyli zdublowanie każdego elementu wyposażenia stacji na wypadek awarii któregokolwiek z nich. Stacje powstaną wzdłuż kluczowych korytarzy transportowych TEN-T, aby były jak najłatwiej dostępne dla kierowców poruszających się głównymi autostradami.Projekt H2Accelerate ISD jest pierwszą z serii planowanych inwestycji w budowę stacji tankowania wodoru, które powstają w Fazie 1 współpracy H2Accelerate. Podmioty uczestniczące w budowie infrastruktury H2Accelerate zamierzają w przyszłości kontynuować inicjatywę poprzez budowę kolejnych stacji wzdłuż korytarzy transportowych łączących Skandynawię z północą Włoch. Stacje będą obsługiwać coraz liczniejszą flotę wodorowych samochodów ciężarowych, w tym także eksploatowanych w ramach projektu H2Accelerate TRUCKS. Zsynchronizowane wdrażanie przyczynia się do poprawy wrażeń użytkowników oraz opłacalności inwestycji zarówno dla dostawców infrastruktury, jak i producentów ciężarówek